• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag tycker faktiskt det är mycket rättvis jämförelse. Troligen ungefär lika mycket guld i en Daytona TT och denna Squale.
Jag hade inte reagerat ifall klockan var guldpläterad eller PVD-pläterad och på så vis billigare.
Man kan ju inte jämföra äpplen och päron :D En TT Daytona är väl runt 25g 18k guld i med alla länkbitar, tror att det är ganska många ggr mer i Corallon utan länk och att den inte är långt ifrån vad helguld Daytonan väger head-only.

Det är lite som att säga varför köpa en ny Volvo kombi när du kan dubbla pengarna och köpa en Ferrari från -94 :)
 
Denna Scurfan gillade jag.
EE9AC5C6-6AFE-4765-A4A1-B53B6532FE8C.jpeg
Har också sneglat på den, avstod köp då länken inte avsmalnar något tyvärr. Hade gärna sett en 22/20 eller 22/18 länk istället.
 
@M26 Din Squale kronograf är riktigt snygg och inte dyr alls för att vara i solid 18k guld.
Det jag reagerar på är att Squale borde lagt energi på egen design om man ska göra en klocka i solid guld i denna prisklass.
Nu är ju boetterna till Corallon 30 år gamla visserligen så det är ingen boett som dagens Squale tillverkat.
 
  • Like
Reactions: M26
Man kan ju inte jämföra äpplen och päron :D En TT Daytona är väl runt 25g 18k guld i med alla länkbitar, tror att det är ganska många ggr mer i Corallon utan länk och att den inte är långt ifrån vad helguld Daytonan väger head-only.

Det är lite som att säga varför köpa en ny Volvo kombi när du kan dubbla pengarna och köpa en Ferrari från -94 :)
Jag har väldigt svårt att se Squale headonly väger mycket mer än en TT Daytona med länk.
 
Jag har väldigt svårt att se Squale headonly väger mycket mer än en TT Daytona med länk.
Det skrev jag inte heller :D Jag skrev att Corallon har flera ggr mer guld i sig head only än vad en TT Daytona har med länk. En TT Daytona har cirka 25g guld i sig och @M26 skrev att Corallon väger 90g. Tror inte att det skiljer för många gram i guldvikt mellan de två modellerna om man väger dem head only, helguld vs helguld alltså.
 
Det skrev jag inte heller :D Jag skrev att Corallon har flera ggr mer guld i sig head only än vad en TT Daytona har med länk. En TT Daytona har cirka 25g guld i sig och @M26 skrev att Corallon väger 90g. Tror inte att det skiljer för många gram i guldvikt mellan de två modellerna om man väger dem head only, helguld vs helguld alltså.
Formulerade mig fel. Jag menar guldvikten i en TT Daytona med solida stål-guldlänkbitar kan inte väga mycket mindre än en Squale boetten.
90 gram, inklusive eller exklusive urverket?
 
Formulerade mig fel. Jag menar guldvikten i en TT Daytona med solida stål-guldlänkbitar kan inte väga mycket mindre än en Squale boetten.
90 gram, inklusive eller exklusive urverket?
Snabb googling och citat från Rolexforums ;)
"The total weight of gold in most all the TT models would not vary a lot about a average of 15-23 grams of 18Kt gold in total with all the bracelet original links.Now on TT watches prior to approx 2007 the crowns were just gold capped over steel. But from around 2008/9 they started what they call monobloc crowns,now these are made from solid gold but the center is machined out, to accommodate a stainless steel sleeve, with s.steel threads. Other wise the gold crown if it had gold threads would wear very quickly, but the amount of gold weight difference between the two types is a very very very small amount. "

EDIT: Snabb uppskattning av mig så är det ca 55-60g guld i Corallon.
 
Snabb googling och citat från Rolexforums ;)
"The total weight of gold in most all the TT models would not vary a lot about a average of 15-23 grams of 18Kt gold in total with all the bracelet original links.Now on TT watches prior to approx 2007 the crowns were just gold capped over steel. But from around 2008/9 they started what they call monobloc crowns,now these are made from solid gold but the center is machined out, to accommodate a stainless steel sleeve, with s.steel threads. Other wise the gold crown if it had gold threads would wear very quickly, but the amount of gold weight difference between the two types is a very very very small amount. "
Nu ska jag inte säga emot här. Men vad en användare skriver på ett forum är inte alltid sant. Det har jag lärt mig, läste till mig att loggan i Breitlingklockorna var i solid guld på samtliga klockor från Breitling på diverse forum. Kontaktade Breitling och de bekräftade att så låg det absolut inte till, de är gjorda i mässing. :)
Men har jag fel ang guldvikten i dessa två klockor så ber jag om ursäkt för en onödig diskussion, men jag står fortfarande fast vid att en homage-klocka för 53kkr är löjligt.
 
Nu ska jag inte säga emot här. Men vad en användare skriver på ett forum är inte alltid sant. Det har jag lärt mig, läste till mig att loggan i Breitlingklockorna var i solid guld på samtliga klockor från Breitling på diverse forum. Kontaktade Breitling och de bekräftade att så låg det absolut inte till, de är gjorda i mässing. :)
Men har jag fel ang guldvikten i dessa två klockor så ber jag om ursäkt för en onödig diskussion, men jag står fortfarande fast vid att en homage-klocka för 53kkr är löjligt.
Jo, vi tycker alla olika och det är ju det som är så bra, hade varit fasligt tråkigt annars. Jag kan förstå argumentet när det gäller 1545YG och Sub men håller inte med om att Corallon är en homage på en Daytona. I det senare fallet tycker jag snarare att betala 200k i premium utöver guldvärdet på en guldklocka är mer löjligt än att köpa en automat kronograf i helguld för 53k :D
 
Jo, vi tycker alla olika och det är ju det som är så bra, hade varit fasligt tråkigt annars. Jag kan förstå argumentet när det gäller 1545YG och Sub men håller inte med om att Corallon är en homage på en Daytona. I det senare fallet tycker jag snarare att betala 200k i premium utöver guldvärdet på en guldklocka är mer löjligt än att köpa en automat kronograf i helguld för 53k :D
Jadu, egentligen är det dumt i överhuvudtaget köpa en klocka som visar tiden för flera tusen, när din mobil visar exakt samma sak...
 
Känns som 100 sidor sen M26 öppnade sitt paket från Olko igår.
I dag kom impulsköpet på dörren åt mig.
Hoppas jag hinner klämma lite på den under kvällen...
År det bara jag som tycker färgen på tavlan är lite skum?
Den kanske åker ut direkt :)
t-XRqKe4Lqy3aB_JJApFc0xzM_cyeDPeWf2LLcBbvIxRl98ePS44p-Rbq0WJnmKIi6SwqnBGMOw14lPwFDqsCGZarMf37qCxw_92-zxI_N32_gdrc7EzdF8x3svEU4-jrl2dElrpALG5rQvm_zHuKAiKWLZEDY3mxLSWVo2Rxgxct6OsmXLnqB7M4UNUIhefSgfDO02uWfP2v_iEoBDvZYJaQKJUTuiXODImk9ROCip-cVbkZ3TOIF1CjVxkpy74mjxlTgubg2X_bpH5py8h5lp7RVeFumUUC9jTR0UiAjmhay0TYu-7Jm6PupqtpttDk56sjEZ6HSsBwSUbcH8CxC7CbVCZ65t4aCVH-Uq4pHauwwhf1jLYlhYa77sU9JyWh5WPsYwfzKA--BU3uXAkyLZmA_aFL0bNGVTh6R_hM6u5PY_mB_98-qF-ovib_cHZUl1HT2e7NVdPP9_Du8W-3T9dROhyZzLC3XE_UJt802BQdEpD2IFD5JVQ_JpaGKwm1xBAymcW4SGaSKk0XMFOmJqOqIDBhFOsMtw9UvrmsSUnzoHDqV6rXTCxJ9xGnxNIpjqxJWzIki_WHEvI4c_eOtFnLaPHuC6ghIod6PDR9yMiAzbotrXrhWd4mEoBR_fto63ZB_G6_MFkCUEBWlCasuMmIp1UmkRlLJ7F47LIQ1J8hQetzO1LEgKBc7_b4KI=w1347-h903-no


cT8J3HCSL6ofLwZfqkms0J3qH1F_eClxOpfTYnqJVihMeZjhtWqoLZgcuL_q2cf-D8PbyV8LXYvCJ7JLIRV5_2D-jZi8jI6Go0OhiAv9X4hLDuIZOaZPKlmVT7b-dF8SnJq6VeirctwIbWRNCtKklxFA-iIMbSphDs3NU6n_02nVJy6b9TDgZqoN2SYBMdEUL-0X48LbWKdYDJloLfbTN4JYIV566RM-eBKNAnnuL2qNvqelQP7k_8s5e6IPM7A6FCszIc-_PaWv21tEUWM0eXNbjd8KpY2_opYX2mT_vrX1R-7WqraFnz7UbhgxX-ZGkhgZia_CyGNjRxm59fbXlKnLbKZ8CEU1sSmnZ_b6hwomosBPBdPzi8L_q_l_eNayxhyZFXn2pDyRdZHx3-aYeWmKWO1u_SwW0OtpCEdeL5YWqZnj8GddAihV_XUyX7WXZ_XHLzaMucdkgMBzh-XA_9tU0yVUweMnawsSBKdVo-QLL5KprWjmSH5M_MlaMXD39lBFHaMXAbeuJNAJu3wHQzcom2eI2dyqp8Tn8QFgnPPndHxiLGCCTUq1ayrOBkAZr_ZdPUiN5-5Hexy_S4tO_1362PE4yV9TiGhbhR2-X1L_HtKhCX3d8FHBcllT_X1miKImrKujJl9I9LDYgU_ex8GH3YPDDLzNlQpGGW4k1qn1dgSGP-zvzbFwvdUjM_E=w678-h903-no
 
Tillbaka
Topp