• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Den här såg fin ut.
Dock 44mm. Lite stor kanske.

FB_IMG_1539154405817.jpg

Faller bort asså, närmare kopia än homage. Fin men personligen faller den bort.

Är väll lika mkt kopia isf som din kommande mkii? Ser Steinhart och mkii likvärdiga (ej kvalite kanske. Bara ägt en av vardera), båda företagen livnär sig till största delen på homager eller klockor med väldigt tydlig inspiration från andra tillverkare. Kan nog snarare nämna fler egna Steinhartdesigner än vad mkii producerat genom åren :blackeye:

Edit: din mkii är ju dock rejält mkt snyggare, skulle gladeligen äga en :)

Senast ändrad:
Finns stor risk att jag beställer en Yema Superman. Tycker att de har lyckats fantastiskt bra med att göra en reissue på originalet. Lite knepig bandbredd med 19mm men det känns inte som ett stort problem. Otrolig kundservice förresten. Har precis chattat med en av deras medarbetare som var en riktigt trevlig prick och de har dessutom öppet 24/7.

verre_bombe.jpg
Snygg som tusan o bra storlek med 39mm ! Men den bär nog lite större då den är 48mm LTL och rätt hög.

Ska bli kul att höra vad du tycker om den sen!

Är väll lika mkt kopia isf som din kommande mkii? Ser Steinhart och mkii likvärdiga (ej kvalite kanske. Bara ägt en av vardera), båda företagen livnär sig till största delen på homager eller klockor med väldigt tydlig inspiration från andra tillverkare. Kan nog snarare nämna fler egna Steinhartdesigner än vad mkii producerat genom åren :blackeye:

Nja, MKII har ju en ändå en stor WIS rörelse i grunden, jag betalade helt klart en extra slant för att få ingå i den. Primärt suktade jag efter en GMTMaster vilket ledde till detta köp, det är ändå 20K så givetvis tänkte jag efter (fick 24H på mig) vad får man på köpet förutom en benchcrafted ”hyllning”?

Båda ska givetsvis tjäna pengar och gör nog bigbux på ”hylla” Rolex.
Men MKII ”hyllar” ju utgånga modeller medans steinhart ganska tydligt visar att man ripoffar några av dagens drömrollar.
Jag är me på det och ser inga större problem med Steinharts affärsidé, kan tom tänka mig köpa steinans Hulk eller nåt med fakepatina. Dock Inte för 400€!

Kul att de gör nåt eget, dessvärre är marknadsföringen och historiken inte så övertygande, likaså kopplingen till Debaufre? Hellre en Squale Sub för min del om jag bara måste. Kort och gott ingår inte SH i min WIS värld.

Men de bara jag Jocki, subjektivt såklart! Vi alla är olika och jag respekterar det :)

Vet inte om jag ska välja mineralglas eller safir bara. Har dålig koll på mineralglas, blir det samma effekt som plexi, dvs att siffror och index skevar sig?
Även safir böjer om det är välvt glas - jag skulle valt safir då det är tåligt o starkt! Jag har dock flera vintageklockor med plexiglas (och jag gillar dem och plexit mycket!) men på en modern klocka skulle jag ta safir alla gånger.

Vet inte om jag ska välja mineralglas eller safir bara. Har dålig koll på mineralglas, blir det samma effekt som plexi, dvs att siffror och index skevar sig?
Största bekymret med mineralglas är väl att det 1. Inte är lika reptåligt som safir. 2. Att det krossas lättare än akryl och 3. Att du inte kan polera bort eventuella repor på samma sätt som akryl. Med det sagt så tycker jag att pristillägget för safir är i allra grövsta laget, även om det även för tillverkaren är en större kostnad såklart.

Tillbaka
Topp