• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Skickade bilderna på Traskan till Jon igår och fick tillbaka det här svaret. Är det någon som har bra tips på spårbar frakt utomlands? Klockan ska till England för övrigt så inom EU i alla fall.
PSX_20200519_201913.jpg
Har varit tyst från han sen den 9:e maj så drog ett till Mail idag och frågade vad som händer.. Får se om han svarar.. o_O
 
Vad tycker ni om mycket text på tavlan? Jag gillar mycket text. Tycker det kan ge bra balans samt göra tavlan intressant, som i exemplet här..
IMG_20200519_201023-01.jpeg
Men det känns som de flesta föredrar "rena" tavlor med lite text..
IMG_20200519_153847-02.jpeg
Så vad föredrar ni?
Det får gärna vara mycket text. Balans i all ära, men det finns en viss charm i kaostavlor också.
Fula och stora logotyper gillar jag inte däremot.
 
Har varit tyst från han sen den 9:e maj så drog ett till Mail idag och frågade vad som händer.. Får se om han svarar.. o_O
Jag har inte heller hört något, det är säljaren som har kontakten med Jon i detta då.
Skruven/länken jag hade problem med kan dock ha löst sig någorlunda. För jag testade den "dåliga" skruven i en annan "bra" länk - och det lirade till synes bra, och på samma sätt tog jag en "bra" skruv i den "dåliga" länken, som då också verkade lira. Svårt att veta hur bra det faktiskt är, men det hoppade ok att hitta gängan moturs och skruvade ner till botten. Lite märkligt kan jag tycka.
 
Jag har inte heller hört något, det är säljaren som har kontakten med Jon i detta då.
Skruven/länken jag hade problem med kan dock ha löst sig någorlunda. För jag testade den "dåliga" skruven i en annan "bra" länk - och det lirade till synes bra, och på samma sätt tog jag en "bra" skruv i den "dåliga" länken, som då också verkade lira. Svårt att veta hur bra det faktiskt är, men det hoppade ok att hitta gängan motsols och skruvade ner till botten. Lite märkligt kan jag tycka.
Jag kan ju använda min länk som det är nu som tur är. Men man vill ju ha en som är helt ok..
 
Sitter emellanåt och funderar på möjligheterna med ett subforum.
Så här ser min idé om ett subforum för mikros/affordables ut. Bara en idé som är helt förändringsbar.

- Mikrotråden flyttas dit och förblir intakt.
Allt vanligt gött tjat fortsätter som inget hade hänt. Samma mys i Gillestugan som vanligt annars faller det redan här.

- Specifika märken som idag har egna trådar men dock ändå är mikros/affordables kan flyttas dit om det är möjligt. T.ex Squale eller Gruppo (bara två exempel)

- Frågor om hjälp eller dylikt som man vill punktmarkera kan ha en tråd för att förenkla.

- Information om rea eller utförsäljningar kan ha en tråd. På så vis blir det svårare att missa sådant.

- Passarounds kan ha en egen tråd. Skulle vara trevligt med mer sådant.

Möjligheterna styrs ju av oss användare så det kan ju knappast bli fel känner jag.
Känner också att stiger man in i ett subforum för mikros/affordables så får man vara beredd på vad som finns där i klockväg och det innefattar högt som lågt, klockor som liknar andra klockor och klockor som inte liknar andra klockor. Det får man acceptera för det är det som gäller känner jag.

En eller två moderatorer är kanske önskvärt och den uppgiften blir nog inte särskilt besvärlig eftersom vi har högre till tak än många andra trådar redan.

Som sagt allt detta är bara en idé och något att kanske börja bolla idéer utifrån.
Hur ser ni andra på ett subforum och hur får vi igång en diskussion om detta om intresse finns? Jag är på i alla fall.
På sådana här långa inlägg bifogas alltid en skogsklockbild. Det är sen gammalt :D
Rock on, over and out.
dEnCgml.jpg
 
Sitter emellanåt och funderar på möjligheterna med ett subforum.
Så här ser min idé om ett subforum för mikros/affordables ut. Bara en idé som är helt förändringsbar.

- Mikrotråden flyttas dit och förblir intakt.
Allt vanligt gött tjat fortsätter som inget hade hänt. Samma mys i Gillestugan som vanligt annars faller det redan här.

- Specifika märken som idag har egna trådar men dock ändå är mikros/affordables kan flyttas dit om det är möjligt. T.ex Squale eller Gruppo (bara två exempel)

- Frågor om hjälp eller dylikt som man vill punktmarkera kan ha en tråd för att förenkla.

- Information om rea eller utförsäljningar kan ha en tråd. På så vis blir det svårare att missa sådant.

- Passarounds kan ha en egen tråd. Skulle vara trevligt med mer sådant.

Möjligheterna styrs ju av oss användare så det kan ju knappast bli fel känner jag.
Känner också att stiger man in i ett subforum för mikros/affordables så får man vara beredd på vad som finns där i klockväg och det innefattar högt som lågt, klockor som liknar andra klockor och klockor som inte liknar andra klockor. Det får man acceptera för det är det som gäller känner jag.

En eller två moderatorer är kanske önskvärt och den uppgiften blir nog inte särskilt besvärlig eftersom vi har högre till tak än många andra trådar redan.

Som sagt allt detta är bara en idé och något att kanske börja bolla idéer utifrån.
Hur ser ni andra på ett subforum och hur får vi igång en diskussion om detta om intresse finns? Jag är på i alla fall.
På sådana här långa inlägg bifogas alltid en skogsklockbild. Det är sen gammalt :D
Rock on, over and out.
dEnCgml.jpg
Tänk om vi kunde ha en egen K&S också.. :cigar:
 
Är ju ändå inte jag som betalar så tar hellre DHL då. :)

DHL är ju bättre på allt generellt och kan jag välja det när jag köper något brukar jag göra det. Har alltid skickat med dom när jag sålt grejer på tradera. Jag hade lite problem att boka frakten bara i och med att jag skulle skicka till ett företag så därför tröttnade jag och köpte ett rek av postnord istället.
Hoppas det går smidigt för dig och att Traskan snart är tillbaka som den ska vara. :)
 
Sitter emellanåt och funderar på möjligheterna med ett subforum.
Så här ser min idé om ett subforum för mikros/affordables ut. Bara en idé som är helt förändringsbar.

- Mikrotråden flyttas dit och förblir intakt.
Allt vanligt gött tjat fortsätter som inget hade hänt. Samma mys i Gillestugan som vanligt annars faller det redan här.

- Specifika märken som idag har egna trådar men dock ändå är mikros/affordables kan flyttas dit om det är möjligt. T.ex Squale eller Gruppo (bara två exempel)

- Frågor om hjälp eller dylikt som man vill punktmarkera kan ha en tråd för att förenkla.

- Information om rea eller utförsäljningar kan ha en tråd. På så vis blir det svårare att missa sådant.

- Passarounds kan ha en egen tråd. Skulle vara trevligt med mer sådant.

Möjligheterna styrs ju av oss användare så det kan ju knappast bli fel känner jag.
Känner också att stiger man in i ett subforum för mikros/affordables så får man vara beredd på vad som finns där i klockväg och det innefattar högt som lågt, klockor som liknar andra klockor och klockor som inte liknar andra klockor. Det får man acceptera för det är det som gäller känner jag.

En eller två moderatorer är kanske önskvärt och den uppgiften blir nog inte särskilt besvärlig eftersom vi har högre till tak än många andra trådar redan.

Som sagt allt detta är bara en idé och något att kanske börja bolla idéer utifrån.
Hur ser ni andra på ett subforum och hur får vi igång en diskussion om detta om intresse finns? Jag är på i alla fall.
På sådana här långa inlägg bifogas alltid en skogsklockbild. Det är sen gammalt :D
Rock on, over and out.
dEnCgml.jpg

Bra idéer :)
Det är nästan För högt tempo som det är nu så man missar en hel del. Det blir lätt att man inte orkar gå tillbaka 15 sidor för att man har missat två dagar.
 
Passarounds. Har aldrig varit med på något sånt men antar att alla lägger en slant för att sedan få vara med å prova? Sen lottning?

Btw jag är för sub forum :)
 
Tycker den klarar sig, det får inte bli för lökigt då är det big no typ automatic, professionell diver, helium Escape valve, swiss made, 1/50, 2000m :D
Den här tycker jag är snygg och skulle gärna vilja ha, mest för storytellingen och gradienttavlan. Här blir det dock liite mycket text. Tavlan klarar sig med nöd und näppe, men det där med att i rehaut:en skryta om ”ORIGINAL GAS ESCAPE VALVE” och ”RING LOCK SYSTEM”. Behöver man få det kastat i ansiktet med stora bokstäver varje dag i alla år man brukar klockan? Jag tror inte det.
8C6231D4-7FBB-4B3C-B7A0-A52B71A69337.jpeg
 
DHL är ju bättre på allt generellt och kan jag välja det när jag köper något brukar jag göra det. Har alltid skickat med dom när jag sålt grejer på tradera. Jag hade lite problem att boka frakten bara i och med att jag skulle skicka till ett företag så därför tröttnade jag och köpte ett rek av postnord istället.
Hoppas det går smidigt för dig och att Traskan snart är tillbaka som den ska vara. :)
Ska nog inte vara några problem. Är tacksam för all hjälp här i tråden, den levererar som vanligt! :cool:
 
Snyggt gjort tycker jag.:)

Men det får mig att utnyttja min tid på jorden till ett väldigt dumt resonemang istället för att göra något vettigt.
Häng med här.:)
Om dom splittar momsen och således betalar 12,5% av momssumman vardera så görs det antagligen genom att motsvarande summa dras av från försäljningspriset. Summan som momsen baseras på blir då lägre och dom har stått för mer än 12,5% av den nya momsen...
Jag är inte smart nog för att kunna räkna ut om det går att lösa det här matematiska problemet (som jag är väl medveten om bara existerar i mitt huvud).

Enda sättet att komma ur det här är att summan betalas tillbaka på något annat sätt än rabatt på inköpet. Att köparen betalar fullpris och mellanskillnaden skickas i rena pengar i lådan med klockan till exempel.

Jag behöver jobba heltid snart igen om jag inte ska bli galen.:hungover:
Nja, de betalar väl ändå 50% av momsen? ;) Skämt åsido så förstår jag vad du menar men jag tror att det finns flera orsaker till att man gör på detta vis varav den främsta är psykologisk. Det finns en anledning till att nästan alla nätbutiker erbjuder fri retur och det är för att det är lättare att få kunder att skjuta på beslutet kring huruvida de egentligen ska köpa varan eller ej eftersom man då kanske är känslomässigt investerad i produkten när man har gått och väntat på leveransen, föreställt sig hur snygg man kommer att vara i de där leopardstringisarna osv. och när man dessutom väl har fått hem grejerna och tagit sig till ombudet med allt vad det innebär så tycker många kunder att det är besvärligt att skicka tillbaka prylarna.

Sen kan det också bero på andra orsaker som att de med hjälp av lite kreativ bokföring t.ex. kanske kan jämka sin egen skatt på något sätt i och med att man betalar skatt på annat håll? För deras del så skulle kostnaden vara densamma oavsett om man stod för 12.5% av inköpspriset eller 50% av momsen så jag antar att det finns en anledning till att man gör det sistnämnda.
 
Tillbaka
Topp