• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nja, helst helgjutet gummi om det makes sense? Alltså utan alla hålen förutom där spännet sitter dvs.


Det är snyggt men blir tunt på den här pjäsen, testade sailcloth på min Panerai och det såg klent ut i förhållande till boetten :(

Varför skulle du inte köpa dig en GG igen är då motfrågan?:D
Dessa finns ju för Panerai och kan även funka för GG, har beställt sånna till mina San Martin. På bilderna från recensionerna så tycks banden sakna all form av branding utöver signerat spänne men det byter man ju ändå ut mot sitt egna. Dock lång jäkla leveranstid under rådande omständigheter :arghh:

https://www.aliexpress.com/item/4000059711734.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6ee24c4dfvNDZ7

H6eb7540bf0714b24bc6a02a523c8acbec.jpg


Blir så här på Pannor i alla fall
Rubber-B-Panerai-1.jpg
vulcanized-rubber-straps-for-panerai-luminor-1024x681.jpg
Rubber-B-Panerai-2.jpg
 
Senast ändrad:
Sitter emellanåt och funderar på möjligheterna med ett subforum.
Så här ser min idé om ett subforum för mikros/affordables ut. Bara en idé som är helt förändringsbar.

- Mikrotråden flyttas dit och förblir intakt.
Allt vanligt gött tjat fortsätter som inget hade hänt. Samma mys i Gillestugan som vanligt annars faller det redan här.

- Specifika märken som idag har egna trådar men dock ändå är mikros/affordables kan flyttas dit om det är möjligt. T.ex Squale eller Gruppo (bara två exempel)

- Frågor om hjälp eller dylikt som man vill punktmarkera kan ha en tråd för att förenkla.

- Information om rea eller utförsäljningar kan ha en tråd. På så vis blir det svårare att missa sådant.

- Passarounds kan ha en egen tråd. Skulle vara trevligt med mer sådant.

Möjligheterna styrs ju av oss användare så det kan ju knappast bli fel känner jag.
Känner också att stiger man in i ett subforum för mikros/affordables så får man vara beredd på vad som finns där i klockväg och det innefattar högt som lågt, klockor som liknar andra klockor och klockor som inte liknar andra klockor. Det får man acceptera för det är det som gäller känner jag.

En eller två moderatorer är kanske önskvärt och den uppgiften blir nog inte särskilt besvärlig eftersom vi har högre till tak än många andra trådar redan.

Som sagt allt detta är bara en idé och något att kanske börja bolla idéer utifrån.
Hur ser ni andra på ett subforum och hur får vi igång en diskussion om detta om intresse finns? Jag är på i alla fall.
På sådana här långa inlägg bifogas alltid en skogsklockbild. Det är sen gammalt :D
Rock on, over and out.
dEnCgml.jpg
Fragan har val stallts till ledningen, men vi fick inget svar, dvs 0 intresse fran deras sida ? Kommer ej ihag har. Vi star ju for en stor del av trafiken sa det borde o ena sidan vara en bra utveckling, vart fall for oss och logiskt ,kanske @Birchgrove som TS kan skicka ett nytt PM tillsammans med dig ? O andra sidan sa ar traden bra som den ar, minus en del idioter / messerschmitts som ibland stokar till det, men det hander ej ofta och traden rullar pa bra .
 
Fragan har val stallts till ledningen, men vi fick inget svar, dvs 0 intresse fran deras sida ? Kommer ej ihag har. Vi star ju for en stor del av trafiken sa det borde o ena sidan vara en bra utveckling, vart fall for oss och logiskt ,kanske @Birchgrove som TS kan skicka ett nytt PM tillsammans med dig ? O andra sidan sa ar traden bra som den ar, minus en del idioter / messerschmitts som ibland stokar till det, men det hander ej ofta och traden rullar pa bra .

Jodå det finns nog det. Skulle jag tro en sak som hindrat det är nog ex allt off topic som var ett tag men jag tycker det blivit allt mindre av det (går ju göra en lifestyletråd för det) :)

Sen är jag delad med till för mkt uppdelningar, tycker jag var inne mer i Panerai innan det blev subforum och tittade exempelvis. Men å andra sidan finns det mkt märken i denna tråd att kunna göra fler trådar om.
 
Tjena KS!

Någon här som har erfarenhet av tillverkaren Monta? Jäkligt sugen på en och funderar på att beställa (ev. köpa begagnad här på KS)
Jag har haft en Monta Triumph och sålde enbart av att designen och jag inte riktigt klickade. Annars är den finishmössigt det bästa jag sett söder om Omega. Trots att dom kostar en slant så är dom grymt prisvärda. Tydligt bättre än mina Sinn, Tag Heuer, Oris etc sett till utförande. Köp! (Se till att köpa på länk för den är också ruggigt bra! Liiite långt lås om man har smala armar men kanon i övrigt.)
 
Jodå det finns nog det. Skulle jag tro en sak som hindrat det är nog ex allt off topic som var ett tag men jag tycker det blivit allt mindre av det (går ju göra en lifestyletråd för det) :)

Sen är jag delad med till för mkt uppdelningar, tycker jag var inne mer i Panerai innan det blev subforum och tittade exempelvis. Men å andra sidan finns det mkt märken i denna tråd att kunna göra fler trådar om.
Just den höga andelen (trevlig) OT skulle ju kunna vara ett skäl att göra fler trådar av samma "ämne" annars.
 
Att dom erbjuder att splitta momsen är förbryllande för mig, det säger mycket om ett företag. Dom verkar ju verkligen vara riktigt bra. Jag är nyfiken på Triumphen och deras Atlas. Men mest Triumph. Det där med att de skulle uppdatera länken ska jag undersöka. Det kan ju vara värt att vänta på eventuellt.
Tacksam för ditt meddelande!
Ett kortare lås vore som sagt en riktig förbättring. Annars har jag svårt att se vad som skulle kunna göras bättre egentligen.
 
Just den höga andelen (trevlig) OT skulle ju kunna vara ett skäl att göra fler trådar av samma "ämne" annars.

Kanske men finns samtidigt en hel del avsedd för det redan, lite off topic gör ju inget sker ju i många trådar men när det en period konstant var 4-5 sidor fredag respektive lördagkväll blev det iaf för mig lite mycket. Går ju typ skapa tråden ”det är helg, här samtalar vi om allt” i lifestyle :)
 
Fragan har val stallts till ledningen, men vi fick inget svar, dvs 0 intresse fran deras sida ? Kommer ej ihag har. Vi star ju for en stor del av trafiken sa det borde o ena sidan vara en bra utveckling, vart fall for oss och logiskt ,kanske @Birchgrove som TS kan skicka ett nytt PM tillsammans med dig ? O andra sidan sa ar traden bra som den ar, minus en del idioter / messerschmitts som ibland stokar till det, men det hander ej ofta och traden rullar pa bra .
Senaste inlägget i diskussionen var "intressant tanke" av Leben. Jag tror att en av anledningarna är att mikromärken är väldigt anonyma och även om den här tråden har bland den högsta aktiviteten på forumet så är det fortfarande bara ett fåtal användare som hänger här och för de allra flesta är mikromärken tyvärr ett fenomen som knappt existerar.
Jodå det finns nog det. Skulle jag tro en sak som hindrat det är nog ex allt off topic som var ett tag men jag tycker det blivit allt mindre av det (går ju göra en lifestyletråd för det) :)

Sen är jag delad med till för mkt uppdelningar, tycker jag var inne mer i Panerai innan det blev subforum och tittade exempelvis. Men å andra sidan finns det mkt märken i denna tråd att kunna göra fler trådar om.
Jag har faktiskt gjort en 180-vändning i frågan. Tidigare tyckte jag som dig, att det skulle bli så otroligt dött om man började dela upp tråden för de fristående trådar som redan finns är inte direkt särskilt aktiva men nu tror jag nog att det skulle vara bra med en uppdelning. Vi skulle som sagt kunna flytta in CW, Nomos m.fl. och ha samlingstrådar för kickstarters, reor, nyheter osv.
Kanske men finns samtidigt en hel del avsedd för det redan, lite off topic gör ju inget sker ju i många trådar men när det en period konstant var 4-5 sidor fredag respektive lördagkväll blev det iaf för mig lite mycket. Går ju typ skapa tråden ”det är helg, här samtalar vi om allt” i lifestyle :)
Jag upplevde också att det var extremt mycket OT i tråden ett tag och att all information drunknade bland inlägg om fasadmålning, bilar m.m. Precis som jag har skrivit tidigare så är det så klart helt OK med off topic i en tråd som denna men när det är en diskussion på typ fem sidor om hur man bäst marinerar kött så har det gått lite överstyr.

Det fina med en uppdelning i ett eget underforum skulle vara möjligheten att separera det och om det här exklusivt är en snicksnacktråd likt fredagstråden så gör det inget om diskussionerna drar iväg eftersom man aldrig riskerar att missa någonting viktigt. Tittar man på Paneristiforumet så är aktiviteten väldigt låg med 15 trådar varav åtta har varit döda i mer än en vecka vilket kan verka lite trist men det leder till en mycket tydligare struktur och jag tror dessutom att aktiviteten skulle vara enormt mycket högre här.
 
Ett kortare lås vore som sagt en riktig förbättring. Annars har jag svårt att se vad som skulle kunna göras bättre egentligen.
Jag har för mig att de skulle uppdatera länken/spännet men nu när jag söker hittar jag ingen info om det så jag kanske bara mindes fel. :bag: Länken till Oceanking ändrades nyligen, enligt mig till det sämre, genom att de introducerade steg i mikrojusteringen och började med halvlänkar för bättre passform men jag förstår inte hur någon skulle kunna tycka att det är en förbättring över en helt steglös mikrojustering.
 
Senaste inlägget i diskussionen var "intressant tanke" av Leben. Jag tror att en av anledningarna är att mikromärken är väldigt anonyma och även om den här tråden har bland den högsta aktiviteten på forumet så är det fortfarande bara ett fåtal användare som hänger här och för de allra flesta är mikromärken tyvärr ett fenomen som knappt existerar.
Nja, den här tråden har fler följare och bara ca 15% färre visningar totalt än Paneraitråden (trots att mikrotråden funnits i två år mindre) så nog hittar folk hit och så få är vi inte skulle jag säga.
 
Nja, den här tråden har fler följare och bara ca 15% färre visningar totalt än Paneraitråden (trots att mikrotråden funnits i två år mindre) så nog hittar folk hit och så få är vi inte skulle jag säga.
Även om det kanske är en del som kikar in och även följer tråden (troligtvis för att man någon gång postat ett inlägg i tråden och automatiskt följer tråden enligt standardinställningarna för forumet) så är vi väl ett 20-tal eller så användare som är regelbundet aktiva.

Alla är så klart välkomna men jag menar bara att jag tror att intresset för etablerade märken är enormt mycket större oavsett antal sidvisningar eller trådföljare vilket innebär att mikros inte får särskilt mycket uppmärksamhet och inte tillåts ta plats i forumet eftersom de är mer eller mindre osynliga i de flestas ögon. Det blir ju också lite skevt att hänvisa till statistik som visningar eftersom märkestrådar tenderar att ha en liten grupp väldigt aktiva skribenter och jag skulle inte bli förvånad om de som postar regelbundet här I tråden står för typ 50% av visningarna (och inläggen för den delen :p).
 
Fragan har val stallts till ledningen, men vi fick inget svar, dvs 0 intresse fran deras sida ? Kommer ej ihag har. Vi star ju for en stor del av trafiken sa det borde o ena sidan vara en bra utveckling, vart fall for oss och logiskt ,kanske @Birchgrove som TS kan skicka ett nytt PM tillsammans med dig ? O andra sidan sa ar traden bra som den ar, minus en del idioter / messerschmitts som ibland stokar till det, men det hander ej ofta och traden rullar pa bra .
Jag tror att ledningen är medvetna, det var väl en mod i tråden för inte så länge sedan som kommenterade frågan om egen avdelning med "Intressant"
Men absolut, vi kan författa något. Presentera vårat case :)

Edit: Läste inte tillräckligt, detta var ju redan uppmärksammat :)
 
Senast ändrad:
Senaste inlägget i diskussionen var "intressant tanke" av Leben. Jag tror att en av anledningarna är att mikromärken är väldigt anonyma och även om den här tråden har bland den högsta aktiviteten på forumet så är det fortfarande bara ett fåtal användare som hänger här och för de allra flesta är mikromärken tyvärr ett fenomen som knappt existerar.
Jag har faktiskt gjort en 180-vändning i frågan. Tidigare tyckte jag som dig, att det skulle bli så otroligt dött om man började dela upp tråden för de fristående trådar som redan finns är inte direkt särskilt aktiva men nu tror jag nog att det skulle vara bra med en uppdelning. Vi skulle som sagt kunna flytta in CW, Nomos m.fl. och ha samlingstrådar för kickstarters, reor, nyheter osv.
Jag upplevde också att det var extremt mycket OT i tråden ett tag och att all information drunknade bland inlägg om fasadmålning, bilar m.m. Precis som jag har skrivit tidigare så är det så klart helt OK med off topic i en tråd som denna men när det är en diskussion på typ fem sidor om hur man bäst marinerar kött så har det gått lite överstyr.

Det fina med en uppdelning i ett eget underforum skulle vara möjligheten att separera det och om det här exklusivt är en snicksnacktråd likt fredagstråden så gör det inget om diskussionerna drar iväg eftersom man aldrig riskerar att missa någonting viktigt. Tittar man på Paneristiforumet så är aktiviteten väldigt låg med 15 trådar varav åtta har varit döda i mer än en vecka vilket kan verka lite trist men det leder till en mycket tydligare struktur och jag tror dessutom att aktiviteten skulle vara enormt mycket högre här.
Det du kallar låg aktivitet tycker vi känns bra. De flesta i Paneristidelen är just nu nöjda med att ha några olika trådar att posta i, och min känsla är att aktiviteten definitivt har ökat sen vi fick en egen forumdel. Men att mäta antalet aktiva trådar känns just nu konstigt.

Annars håller jag fullkomligt med dig. En forumdel med alla mikrokopplade trådar (CW, nomos etc) vore hur bra som helst.
 
Tillbaka
Topp