• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Orient idag också.
17565A92-1CDE-41E9-A3A4-5BC4E9064892.jpeg
 
Det blir ju också lite skevt att hänvisa till statistik som visningar eftersom märkestrådar tenderar att ha en liten grupp väldigt aktiva skribenter och jag skulle inte bli förvånad om de som postar regelbundet här I tråden står för typ 50% av visningarna (och inläggen för den delen :p).
Fast nu använder du ju samma argument om en märkestråd? Få aktiva (som mikrotråden) men många visningar (ofta av skribenterna själva). Jag tror att de allra flesta trådar har (precis som mikrotråden) en mindre grupp som skriver mycket, och en större grupp som gör inspel då och då. En tråd med många fler aktiva skribenter skulle ju rent logiskt öka fortare än vad denna gör, vilket inte är fallet (om vi bortser från "vad gör du och..." och likande trådar där ingen diskussion sker.
 
Ett kortare lås vore som sagt en riktig förbättring. Annars har jag svårt att se vad som skulle kunna göras bättre egentligen.

Ja, har också lagt märket till att låset ser lite långt ut.. Har ganska små handleder så hoppas att det inte blir något problem. Äger du en Monta själv? isåfall skulle du uppskatta att en handled på 15.5-16 kan bära Monta bra?
 
Även om det kanske är en del som kikar in och även följer tråden (troligtvis för att man någon gång postat ett inlägg i tråden och automatiskt följer tråden enligt standardinställningarna för forumet) så är vi väl ett 20-tal eller så användare som är regelbundet aktiva.

Alla är så klart välkomna men jag menar bara att jag tror att intresset för etablerade märken är enormt mycket större oavsett antal sidvisningar eller trådföljare vilket innebär att mikros inte får särskilt mycket uppmärksamhet och inte tillåts ta plats i forumet eftersom de är mer eller mindre osynliga i de flestas ögon. Det blir ju också lite skevt att hänvisa till statistik som visningar eftersom märkestrådar tenderar att ha en liten grupp väldigt aktiva skribenter och jag skulle inte bli förvånad om de som postar regelbundet här I tråden står för typ 50% av visningarna (och inläggen för den delen :p).
För egen del så tror jag att det finns en stor del "smygbrukare" av tråden som inte gärna skriver något men gärna tittar och följer den med stort intresse. Många gillar det men det tar emot att erkänna. Precis som när det gäller t.ex Steinhart och andra märken som är halvt bespottade, dom försvinner på köp&sälj i ett nafs men långt ifrån allt hamnar här i tråden.
 
Det du kallar låg aktivitet tycker vi känns bra. De flesta i Paneristidelen är just nu nöjda med att ha några olika trådar att posta i, och min känsla är att aktiviteten definitivt har ökat sen vi fick en egen forumdel. Men att mäta antalet aktiva trådar känns just nu konstigt.

Annars håller jag fullkomligt med dig. En forumdel med alla mikrokopplade trådar (CW, nomos etc) vore hur bra som helst.
Det är säkert en jättetrevlig forumdel och jag är inte intresserad av att dra igång någon slags vi-mot-dom-diskussion där alla är förlorare utan jag menar bara att man kan ifrågasätta beslutet att tilldela märket en egen forumdel när det handlar om 4-5 trådar som snurrar. Jag förstår så klart att det även handlar om ägarnas preferenser och det får vi så klart respektera men kikar man på andra forum så brukar det t.ex. finnas både Rolex, Omega och mikro där det finns en avdelning för paneristi.
 
För egen del så tror jag att det finns en stor del "smygbrukare" av tråden som inte gärna skriver något men gärna tittar och följer den med stort intresse. Många gillar det men det tar emot att erkänna. Precis som när det gäller t.ex Steinhart och andra märken som är halvt bespottade, dom försvinner på köp&sälj i ett nafs men långt ifrån allt hamnar här i tråden.
Ibland blir jag, som är relativt aktiv i tråden, en smugbrukare. Men det beror ju på att om man är borta i två timmar har man 10 sidor att läsa ikapp :D
 
Fast nu använder du ju samma argument om en märkestråd? Få aktiva (som mikrotråden) men många visningar (ofta av skribenterna själva). Jag tror att de allra flesta trådar har (precis som mikrotråden) en mindre grupp som skriver mycket, och en större grupp som gör inspel då och då. En tråd med många fler aktiva skribenter skulle ju rent logiskt öka fortare än vad denna gör, vilket inte är fallet (om vi bortser från "vad gör du och..." och likande trådar där ingen diskussion sker.
Jag vet inte om jag missförstår dig men poängen var just att likställa mikrotråden med märkestrådarna där t.ex. Paneraitråden har två miljoner visningar trots att det likt här är en liten grupp användare som står för merparten av både inlägg och visningar.
För egen del så tror jag att det finns en stor del "smygbrukare" av tråden som inte gärna skriver något men gärna tittar och följer den med stort intresse. Många gillar det men det tar emot att erkänna. Precis som när det gäller t.ex Steinhart och andra märken som är halvt bespottade, dom försvinner på köp&sälj i ett nafs men långt ifrån allt hamnar här i tråden.
Det är så klart svårt att veta även om jag misstänker att väldigt många av prenumeranterna är det oavsiktligt. Kikar man på en nyskapad tråd om vad som helst så har de oftast lika många följare som inlägg för att forumet automatiskt antar att man vill följa alla trådar som man någon gång har postat i.

Även om situationen är den omvända och tråden faktiskt har väldigt många aktiva följare så är det fortfarande ett problem eftersom väldigt få av dem verkar vilja delta i diskussionerna vare sig det rör sig om någon typ av skam, att man känner att det är svårt att komma in i diskussionen eller vad det nu beror på.
 
Jag vet inte om jag missförstår dig men poängen var just att likställa mikrotråden med märkestrådarna där t.ex. Paneraitråden har två miljoner visningar trots att det likt här är en liten grupp användare som står för merparten av både inlägg och visningar.
Det är så klart svårt att veta även om jag misstänker att väldigt många av prenumeranterna är det oavsiktligt. Kikar man på en nyskapad tråd om vad som helst så har de oftast lika många följare som inlägg för att forumet automatiskt antar att man vill följa alla trådar som man någon gång har postat i.

Även om situationen är den omvända och tråden faktiskt har väldigt många aktiva följare så är det fortfarande ett problem eftersom väldigt få av dem verkar vilja delta i diskussionerna vare sig det rör sig om någon typ av skam, att man känner att det är svårt att komma in i diskussionen eller vad det nu beror på.
Yes, jag missförstod dig, my bad!
 
Jag vet inte om jag missförstår dig men poängen var just att likställa mikrotråden med märkestrådarna där t.ex. Paneraitråden har två miljoner visningar trots att det likt här är en liten grupp användare som står för merparten av både inlägg och visningar.
Det är så klart svårt att veta även om jag misstänker att väldigt många av prenumeranterna är det oavsiktligt. Kikar man på en nyskapad tråd om vad som helst så har de oftast lika många följare som inlägg för att forumet automatiskt antar att man vill följa alla trådar som man någon gång har postat i.

Även om situationen är den omvända och tråden faktiskt har väldigt många aktiva följare så är det fortfarande ett problem eftersom väldigt få av dem verkar vilja delta i diskussionerna vare sig det rör sig om någon typ av skam, att man känner att det är svårt att komma in i diskussionen eller vad det nu beror på.
Det här med att man har svårt att komma in i diskussionen som har sagts tidigare har jag svårt att tro. Kommer man inte in i en diskussion här så kommer man inte in i någon tråd alls här på forumet känner jag. Mer gästvänlig och hjälpsam tråd än denna finns inte enligt mig. Nästan allt kan med fördel visas och alltid någon som med glädje svarar på frågor som ställs och oftast inom ett par minuter. Snäll tråd-deluxe :).
 
Det är säkert en jättetrevlig forumdel och jag är inte intresserad av att dra igång någon slags vi-mot-dom-diskussion där alla är förlorare utan jag menar bara att man kan ifrågasätta beslutet att tilldela märket en egen forumdel när det handlar om 4-5 trådar som snurrar. Jag förstår så klart att det även handlar om ägarnas preferenser och det får vi så klart respektera men kikar man på andra forum så brukar det t.ex. finnas både Rolex, Omega och mikro där det finns en avdelning för paneristi.
Det var inte alls menat som en vi-mot-dom-diskussion. Förlåt om det tolkades så.

Allt ifrågasättande uppskattas naturligtvis. För min personliga del så läser jag två grejer på Klocksnack, Panerai-prylar och mikro-prylar, så om jag kan få dem som två tydligt avdelade forum som man kan följa vore det huuuuur bra som helst. :)
 
Ja, har också lagt märket till att låset ser lite långt ut.. Har ganska små handleder så hoppas att det inte blir något problem. Äger du en Monta själv? isåfall skulle du uppskatta att en handled på 15.5-16 kan bära Monta bra?
Jag hade som sagt en Triumph och jag har ca 16,5 cm handled o tycker den satt helt OK. Jag tycker den bär ganska stort för att vara 38,5 och låset är också liiite stort. Men då gillar jag klockor runt 36 till 38a bäst. Är man mer van vid "runt 40mm" så tror jag man upplever den som väldigt lagom. Men för min smak var låset något för långt o skulle gärna sett något kortare avstånd lug till lug. Tror den är 47+ men den är också lite platt i passformen. Luggarna följer inte med runt armen så mycket. Men... Jag tror du kommer bära den bra. Jag är petig med dom här grejerna o gillar mindre klockor.
 
Jag hade som sagt en Triumph och jag har ca 16,5 cm handled o tycker den satt helt OK. Jag tycker den bär ganska stort för att vara 38,5 och låset är också liiite stort. Men då gillar jag klockor runt 36 till 38a bäst. Är man mer van vid "runt 40mm" så tror jag man upplever den som väldigt lagom. Men för min smak var låset något för långt o skulle gärna sett något kortare avstånd lug till lug. Tror den är 47+ men den är också lite platt i passformen. Luggarna följer inte med runt armen så mycket. Men... Jag tror du kommer bära den bra. Jag är petig med dom här grejerna o gillar mindre klockor.
@Hjelm kanske kan komplettera....
 
Tillbaka
Topp