• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Då är frågan var meteroiten kommer ifrån från första början?
lite historia: big bang var för ungefär 13,8 miljarder år sen, vårt solsystem skapades för va 4,5 miljarder år sen genom att den då nya solen skapade planeterna ur stoftmolnen och gasen runt solen. I den processen skapade också små bitar som for omkring alltså det som vi idag kallar meteioriter... Svaret på bägge frågorna kanske? Nån som kan mer...?
 
lite historia: big bang var för ungefär 13,8 miljarder år sen, vårt solsystem skapades för va 4,5 miljarder år sen genom att den då nya solen skapade planeterna ur stoftmolnen och gasen runt solen. I den processen skapade också små bitar som for omkring alltså det som vi idag kallar meteioriter... Svaret på bägge frågorna kanske? Nån som kan mer...?
Jojo men ifrån vilken planet? Finns ju mer planeter än dom i vårt solsystem. Menar på 4 miljarder år kan den meteroiten åkt långt
.. :)
 
Jojo men ifrån vilken planet? Finns ju mer planeter än dom i vårt solsystem. Menar på 4 miljarder år kan den meteroiten åkt långt
.. :)
"De allra flesta meteoriter har sitt ursprung i det s.k. asteroidbältet mellan planeterna Mars och Jupiter"
Edit:
"Järnmeteoriter tros bestå av material från kärnan i en söndersprängd himlakropp"
 
Senast ändrad:
Jojo men ifrån vilken planet? Finns ju mer planeter än dom i vårt solsystem. Menar på 4 miljarder år kan den meteroiten åkt långt
.. :)
Nu behöver nog en astrofysiker svara men det mesta av materien som skapas stannar i solsystemet av gravitationen men ju mindre massa desto mindre påverkan av gravitationen och kanske kan "små stenar" slita sig loss. Planeter (som är "stora stenar") far ju inte iväg till andra solsystem vad jag känner till. Kommer ju kanske inte från nån planet utan direkt ur de formationer som skapades när stoft och gas omvandlades till just planeter och månar och annat. Jag vet inte egentligen, bara försöker gissa eftertänksamt. :depressed::drowning:
 
När vi först är i gång med Zelos idag...
Provade originallädret på idag för första gång sen jag köpte den för ett år sen.
Har bara kört på gummit och kanvasen så långt.
Läder på dykare är inte min favoritkombination men detta funkade bra tycker jag.
Fortfarande en stenhård klocka

20181016_192732.jpg


20181016_192656.jpg
 
Inte direkt ensam här om det :D
En har ägt några likadana/samma klockor genom åren. Nu senast min Gruppo gamma som är andra ggn den ägs :)

Edit: och just brons/mässing är lätt hänt vilja äga igen. Gillar materialet, en väldigt unik känsla ändå. Tänkt addera Maranez nedan (grön tavla) imorgon när de går på 20% rabatt...

3E16DE55-32B9-4E39-A0E1-7304D4CA9208.jpeg

Som komplement till denna då...
7FE0ACA6-4188-488C-93BD-E5AB384A3375.jpeg
Tror det blir en layan för mig också imorn. Bra med rabatt. Hehe
 
Senast ändrad:
Franska Merci - https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/ har tydligen släppt en begränsad vintagevariant av sin LMM-01.

Med vintage verkar dom mena ”lite mer gräddfärgad tavla än vit” så mer spännande än så blir det inte. Dock är jag ändå sugen att köpa ett exemplar :)

123D6B17-06AA-4106-8B7E-8FB8202EEF3B.jpeg
Skitsnygg, en sån skulle jag verkligen kunna tänka mig. Fast å andra sidan: -för de pengarna så kan man väl lika gärna köpa en vintage Certina DS eller en gammal Omega eller liknande. :)
 
Baltic Aquascaphe är på gång, släpps i november. Men vilken variant föredrar ni? Jag är kluven. Tycker nån med gulnade index är snyggast men generellt gillar jag inte fejkpatina. Vilken skulle ni ha valt?
Svart med vita index
Svart med gulnade index
Blå med gulnade index
Screenshot_20181017-091950-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-091956-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-092002-01-01.jpeg
 
Baltic Aquascaphe är på gång, släpps i november. Men vilken variant föredrar ni? Jag är kluven. Tycker nån med gulnade index är snyggast men generellt gillar jag inte fejkpatina. Vilken skulle ni ha valt?
Svart med vita index
Svart med gulnade index
Blå med gulnade index
Screenshot_20181017-091950-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-091956-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-092002-01-01.jpeg
Trevlig klocka! Oj, svårt val. Jag gillade den blåa färgen, men svårt att veta exakt hur den faller sig i verkligen.
 
Baltic Aquascaphe är på gång, släpps i november. Men vilken variant föredrar ni? Jag är kluven. Tycker nån med gulnade index är snyggast men generellt gillar jag inte fejkpatina. Vilken skulle ni ha valt?
Svart med vita index
Svart med gulnade index
Blå med gulnade index
Screenshot_20181017-091950-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-091956-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-092002-01-01.jpeg
Då det redan är en fejkat gammal modell tycker jag den gulnade lysmassan är helt ok. Hade definitivt inte köpt ett verktygsur med sunbursttavla, känns helfel.
 
Baltic Aquascaphe är på gång, släpps i november. Men vilken variant föredrar ni? Jag är kluven. Tycker nån med gulnade index är snyggast men generellt gillar jag inte fejkpatina. Vilken skulle ni ha valt?
Svart med vita index
Svart med gulnade index
Blå med gulnade index
Screenshot_20181017-091950-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-091956-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-092002-01-01.jpeg
Snygga klockor! Lite halvtaskiga bilder men den blå ser väldigt bra ut.
 
Baltic Aquascaphe är på gång, släpps i november. Men vilken variant föredrar ni? Jag är kluven. Tycker nån med gulnade index är snyggast men generellt gillar jag inte fejkpatina. Vilken skulle ni ha valt?
Svart med vita index
Svart med gulnade index
Blå med gulnade index
Screenshot_20181017-091950-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-091956-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-092002-01-01.jpeg
It's really nice. I think pretty much the same as you, the fake patina looks nice, but there's just something not quite right about fake patina. It looks pretty good with the "natural" white, which is the one I'd go with. I know a lot of people like the size of these, but I'm a bit disappointed that it's under 40mm. Same with the Yema Superman, 41-42mm would have been a bit better for me. Both great looking watches though.
 
Baltic Aquascaphe är på gång, släpps i november. Men vilken variant föredrar ni? Jag är kluven. Tycker nån med gulnade index är snyggast men generellt gillar jag inte fejkpatina. Vilken skulle ni ha valt?
Svart med vita index
Svart med gulnade index
Blå med gulnade index
Screenshot_20181017-091950-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-091956-01-01.jpeg
Screenshot_20181017-092002-01-01.jpeg
Tycker den i mitten. Riktigt grym faktiskt
 
It's really nice. I think pretty much the same as you, the fake patina looks nice, but there's just something not quite right about fake patina. It looks pretty good with the "natural" white, which is the one I'd go with. I know a lot of people like the size of these, but I'm a bit disappointed that it's under 40mm. Same with the Yema Superman, 41-42mm would have been a bit better for me. Both great looking watches though.
I am one of those that prefere the size :)
 
Tur man kan tycka olika. Dock har ju just silver/stål oftast varit just sunburst medan andra färger varit matta historiskt? Idag används ju dykaruren som dressur så verktygsaspekten har på många vis vattnats ur.
Tror du har rätt. Jag kan inte kom på någon klassiskt dykarur som hade en färgade sunbursttavla.
 
Tillbaka
Topp