• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Marknadsföringen och produktplaceringen är bara halva grejen i det hela. Den andra halvan står dom för som går på det med hull och hår :D.

Jag gillar ju de gamla klassiska modellerna och historien omkring. Förr fanns det ju ett någorlunda förhållande mellan vad betalade och själva produkten också. Idag ska man typ stå med mössan i hand och köpa ett dussin oattraktiva modeller innan man får betala överpris för någon av de populära modellerna vad jag förstår. Nä det är helt klart inte min grej. Gillar ju ändå mest sådant som ser ut som 50-70år gamla bruksur stilmässigt. :)

Ger Armidan en sista chans genom att peova nato. (Originaltropic är fortfarande oanvänt och det blev inga märken pga bytet. ;) )
BCA61EFD-0BB3-489C-8A9E-9C83AE227398.jpeg
A97AD035-8D75-4110-9AF0-32B9977B4EE8.jpeg
7B8D7FD2-3B97-4A7B-9FBB-11E279171367.jpeg
E023821D-7A4F-4D7F-8DDB-CBCF7EAA3036.jpeg

Vad tycks?

Jag tycker det flyger! :cool:

Den är väldigt bra den där.. Grattis! :)

Tack! :happyhappy:

En annan hobby som nästan är lika kul som klockor, fick nys om denna pärla för ca 1 vecka sedan och idag blev det köp. 98:a T5 som har rullat 6800 mil.
C46E1950-F157-407A-953D-0A608F32ECF8.jpeg
099BA2E9-976A-48A1-8DF4-CA0F89A35FE4.jpeg
Var nog den pryl jag ville ha mest av allt när jag tog mitt körkort :D Tycker inte att den åldrats med värdighet men vill-ha-faktorn är fortfarande gigantisk av nostalgiska skäl. Grattis till ett grymt köp, en framtida klassiker.

Är du nöjd med din 1521 @FreakyLeo ?
IMG-20200527-WA0011.jpeg
Både ja och nej. Den är helt fantastisk absolut men mitt ex går inte speciellt bra, +30s/d, visserligen en smal sak att fixa men ändå. Jag är inte jätteförtjust i det tropic som satt på men jag väntar på mesh från @Zackrissonsur.se , hoppas att Squale får tummen ur och börjar leverera igen. Tror också att ett orange gummi hade lyft den rejält. Sen mitt största aber är storleken, var övertygad om att jag skulle tycka att den var för stor men det är tvärtom vilket gjort att jag nu suktar efter en Matic OCKSÅ :banghead: Jag gillar den dock såpass mycket att den inte riskerar flip iallafall och den får rejält med handledstid ;) ... men det blir nog en splajdans Matic på gummi vad det lider framöver. Skall försöka mig på en recension sen när den får bandbyte :)

Både ja och nej. Den är helt fantastisk absolut men mitt ex går inte speciellt bra, +30s/d, visserligen en smal sak att fixa men ändå. Jag är inte jätteförtjust i det tropic som satt på men jag väntar på mesh från @Zackrissonsur.se , hoppas att Squale får tummen ur och börjar leverera igen. Tror också att ett orange gummi hade lyft den rejält. Sen mitt största aber är storleken, var övertygad om att jag skulle tycka att den var för stor men det är tvärtom vilket gjort att jag nu suktar efter en Matic OCKSÅ :banghead: Jag gillar den dock såpass mycket att den inte riskerar flip iallafall och den får rejält med handledstid ;) ... men det blir nog en splajdans Matic på gummi vad det lider framöver. Skall försöka mig på en recension sen när den får bandbyte :)
Ajdå, Det var ju inte så bra. Min går perfekt, typ +2-3 spd. Säker på att din inte bara blivit magnetiserad?

Matic är grym, vilken färgkombo tänker du på?

Hur mkt gick kalaset på totalt?
Köpte länken på Tid & Ting så förutom min egen tid så gick kalaset på drygt 350kr (köpte ett par extra ändlänkar för säkerhetsskull). Ska se om jag även kan hitta ett 22mm oyster med hollow endlinks för att testa på klockan :)
Snyggt jobbat, blev ju skitbra
+1
Enorm skillnad med länken vs lädret :)

Tack, blev en helt annan klocka nu :)

Ajdå, Det var ju inte så bra. Min går perfekt, typ +2-3 spd. Säker på att din inte bara blivit magnetiserad?

Matic är grym, vilken färgkombo tänker du på?
Nja, tror jag inte, då borde den gått ännu sämre. Sen är den ju splajdans och inte varit nära något magnetiskt i min ägo :D

Tror nog att den bruna lockar mest just nu :)

Nja, tror jag inte, då borde den gått ännu sämre. Sen är den ju splajdans och inte varit nära något magnetiskt i min ägo :D

Tror nog att den bruna lockar mest just nu :)
Hade en Maurice LaCroix som blev magnetiserad av en kylskåpsmagnet en liten skitunge satt direkt på glaset av klockan. Den gick sisådär +30-60spd och ordnades efter 200kr och en dag hos urmakaren. Jag vet inte med säkerhet om det är magnetism din klocka har utsatts för men det låter konstigt att en sprillans ny Squale med ETA verk ska gå +30! Annars kan den säkerligen justeras till iallafall inom +-5-10 hos en kompetent urmakare för några hundringar.

Den bruna växer för mig. Ville först ha den blåa men nu lutar jag också mot den bruna. Ska kanskd köpa en till klocka till slutet av sommaren då jag fyller år och då kanske det blir en sådan! :)

Hade en Maurice LaCroix som blev magnetiserad av en kylskåpsmagnet en liten skitunge satt direkt på glaset av klockan. Den gick sisådär +30-60spd och ordnades efter 200kr och en dag hos urmakaren. Jag vet inte med säkerhet om det är magnetism din klocka har utsatts för men det låter konstigt att en sprillans ny Squale med ETA verk ska gå +30! Annars kan den säkerligen justeras till iallafall inom +-5-10 hos en kompetent urmakare för några hundringar.

Den bruna växer för mig. Ville först ha den blåa men nu lutar jag också mot den bruna. Ska kanskd köpa en till klocka till slutet av sommaren då jag fyller år och då kanske det blir en sådan! :)
Kan ju skicka tillbaka den säkert, bara det att jag ogärna vill bara utan den :(

Jag gillar kombon med blingig klocka med dov tavla, sen tycker jag att den blåa är lite mer förknippad med 1521 även om den också är apläcker :)

Kan ju skicka tillbaka den säkert, bara det att jag ogärna vill bara utan den :(

Jag gillar kombon med blingig klocka med dov tavla, sen tycker jag att den blåa är lite mer förknippad med 1521 även om den också är apläcker :)
Jo precis, det var det jag tänkte. Squale kanske fixar det gratis. Men hur kul är det att behöva vänta typ en månad? Jag hade gått till en urmakare och kollat med dem vad de tror det är. Är det magnetism är det enkelt fixat, en enkel justering är inte särskilt dyrt heller. Några hundra, typ 1-300kr.

Den blåa är helt fantastisk, men ibland känns det som att den blir lite väl skrikig. Funderar på att kanske modda en sådan med den ljusblåa sunburst tavlan och den svarta bezelen istället för den vit/blåa...

+1 på @TobiasD .Hände med en nyservad oris frank sinatra som hustrun har, den blev sjövild efter att hon haft den intill en (relativt stark) magnet på handväskan. Pratar upp till 2 mpd i skillnad från dygn till dygn. En avmagnetisering och den var tillbaka inom spec +- 10 spd. En elektrisk avmagnetiserare (kinesisk) kostade mej ett par 100-ingar och funkar bra, det vet jag nu.:)Symtomatiskt var att den varierade mycket, om din är stabil på +30 spd så kanske det kan vara en justeringssak.

Tillbaka
Topp