• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Waldorf

Audemars
Den här finns till försäljning på MD, en Armand Nicolet JS9, en ganska biffig sak på 44x13 mm och med 24 mm band. Innehåller en eta 2846 (21600 bph, 48 tim pr, tillverkas väl inte längre??!), safirglas och keramisk bezel och wr 30 atm. Dyr tycker jag kanske på $900 + moms och frakt. Tänker inte köpa men blev lite nyfiken över varför den är prisad så, nån som har nån erfarenhet?
Armand Nicolet JS9.jpg


Edit: på hemsidan säljs den för CHF 1700!!!
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Haha ja.
Jag tycker dock inte att den är så fin som alla andra verkar tycka. :rolleyes:
Visst, den med grå sunburst tavla är fin, men inte mer än så. Ser inget speciellt med den liksom.
Nästan lite tråkig/steril.

Men alla har ju olika smak så, tur det :p

Känner också lite samma för det estetiska (utom den gula), väcker inte mitt habegär alls. Inte som mina förra Holotype och puck. Lite skönt ändå så en kan stå emot hehe :D

Dock är ju kvaliten på Halios väldigt bra :)
 

Code

AKA Vincent B
Provade och få lite patina på min brons med äggtricket. La den i en påse med 2 hårdkokta ägg i 16tim (sluten). Sen tog jag bort patina igen med först ättika och vinäger sen tandkräm och en tandborste. Här är resultatet, före och efter
PicsArt_10-23-09.51.37.jpg
PicsArt_10-23-09.52.21.jpg
PicsArt_10-23-09.48.06.jpg
PicsArt_10-23-09.48.28.jpg
PicsArt_10-23-09.49.13.jpg
PicsArt_10-23-09.49.47.jpg
PicsArt_10-23-09.50.29.jpg
.. :):cigar:
 
Känner också lite samma för det estetiska (utom den gula), väcker inte mitt habegär alls. Inte som mina förra Holotype och puck. Lite skönt ändå så en kan stå emot hehe :D

Dock är ju kvaliten på Halios väldigt bra :)

Skönt att jag inte är ensam om det iallafall hehe :hungry:
Hade man fått klämma lite på en Halios kanske man ändrat sin uppfattning, om kvalitén är som du säger alltså :)
Kanske i framtiden. Kanske att man får upp ögonen för Halios, eller att dom släpper En mer tilltalande klocka.:angel:
 

Code

AKA Vincent B
Med en 'forced patina' menar du?
Jag har varit inne lite på att göra så, men jag vill ha en riktig patina har jag kommit fram till. Genom att anänvda den som vanligt :D
Ville testa lite. Naturligt absolut men blir inte riktigt så mörk naturligt. Efter ägg tricket så ljusnande den ganska mkt efter några dagar...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Med en 'forced patina' menar du?
Jag har varit inne lite på att göra så, men jag vill ha en riktig patina har jag kommit fram till. Genom att anänvda den som vanligt :D

Jag tror @Aurum syftar på att man även polerar/borstar bort en del annat (typ polerade/borstade delar)

Precis det är återställandet som kan ta bort ytfinish, jag har dock testat med tandkräm + borste och inte hänt något i finish då. Men om det upprepas ofta så kan det säkert slitas ned, dock så döljer det uppkomna patinan mer och mer i efterhand.

Att patinera själv sliter ju inte på finish däremot rätt svårt få lika bra som naturlig är min erfarenhet :pompus:
 
Topp