• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

För att det i större grad är en tolkningsfråga vad som är affordable än vad som är ett micromärke. Jag skulle uppskatta en forumdel mer med enbart micromärken än att det blandas upp med Seiko och annat som figurerar i tråden då och då.
Ja, jag förstår din poäng. Men samtidigt så skulle jag nog säga att iaf 75-80% som postas här är mikromärken.

Ja, jag förstår din poäng. Men samtidigt så skulle jag nog säga att iaf 75-80% som postas här är mikromärken.

För att det i större grad är en tolkningsfråga vad som är affordable än vad som är ett micromärke. Jag skulle uppskatta en forumdel mer med enbart micromärken än att det blandas upp med Seiko och annat som figurerar i tråden då och då.

Då och då är en överdrift, nog mindre seiko etc i denna tråd ån rolexpost (fel) i Panerai men visst förstår vad du menar. Men är ju inte hela världen om det blir lite knas någongång direkt...

Där har vi lite olika tyckande. Att tillåta en viss variation ger en bredd och inspiration i inläggen. Uppenbarligen uppskattas det av flera med tanke på hur tråden växer. Nånstans finns en gräns både vad gäller vilka märken och hur ofta de exponeras samt vad gäller tonen i tråden. Tycker jag lyckats bra hittills. Så behåll formatet tills nåt börjar uppfattas som problematiskt. Varför fixa nåt som inte är trasigt. Vi har en utmärkt mighty master här.

Tänkte ställa ett par frågor till er som har beställt en zelos swordfish :)
Vilket färgval körde ni på och utöver priset vilka kostnader kommer tillkomma?
Tänker på frakt, tull och moms etc
Efter fredag höjs priset och står verkligen och velar över en beställning

Räkna med 25% påslag så är du nog safe med moms etc.

Tror sista dagen är idag, fram till 15/11 tänker jag är tills midnatt 14/11 eller? :pompus:

Serious watches brukar få in klockorna senare och dom är belägna i EU om du vill slippa oväntade kostnader. Jag har beställt en black sand :)

Jag körde på en svart PVD men när jag sett bilder så ångrar jag att jag inte valde den i stål med svart tavla. Men men, vi får se. :) När det gäller kostnader så får du räkna med 25% moms plus DHLs avgifter vilka ligger på 3,75% om totalvärdet (varuvärde + moms) överskrider 3333kr.

Jag körde på en svart PVD men när jag sett bilder så ångrar jag att jag inte valde den i stål med svart tavla. Men men, vi får se. :) När det gäller kostnader så får du räkna med 25% moms plus DHLs avgifter vilka ligger på 3,75% om totalvärdet (varuvärde + moms) överskrider 3333kr.
Jag köpte en aquamarine :) lite sommar över den , men den passar in i min samling n tror den kommer vara riktigt nice för den pengen efter dom videos man sett från youtube.

Raven Venture II
Jag gillar den. Jag vill nog äga en.
Screenshot_20181114-210216_Instagram.jpg

Screenshot_20181114-210240_Instagram.jpg

https://ravenwatches.com/pages/venture-information

Stort Tack för alla förslag på justa klockor med bra länkar, ska börja kolla på dem, är riktigt sugen på
Ch. Ward.
Beträffande diskussionen om trådens inriktning, så har jag inga synpunkter, annat än att det är jäkligt trevlig ton här. Uppskattas:)
CW ska vara riktigt bra. Jag har inte provat men varit väldigt sugen. Sedan dyker alltid något annat upp... :p

Av nyfikenhet: Hur definierar ni mikromärke? Finns ju extrema high-end-varumärken med en, eller ytterst få anställda och en minimal produktionsnivå varje år. Eller kommer benämningen "mikromärke" med en viss gräns vad gäller prisklass för er, d.v.s att det ska vara plånboksvänligt? :)

Av nyfikenhet: Hur definierar ni mikromärke? Finns ju extrema high-end-varumärken med en, eller ytterst få anställda och en minimal produktionsnivå varje år. Eller kommer benämningen "mikromärke" med en viss gräns vad gäller prisklass för er, d.v.s att det ska vara plånboksvänligt? :)
För min del hade ditt exempel varit ett micromärke. Däremot dyker få sådana upp i tråden av naturliga skäl. :)

Jag körde på en vanlig svart med nh35. Ville ha med ETA, men fick lite oväntade utgifter.. så hellre en klocka med Nh35 än ingen klocka alls. Har ingen klocka med "Sand tavla" så ska bli roligt att se hur den är.

Jag har för mig att dom deklarerar värdet 100$. (Rätta mig om jag har fel) Så då går dom ju på det värdet.
Frakten från Zelos ingår i priset. Tullen vet jag inte exakta siffror på avgifterna, men jag betalade drygt 300kr i avgifter M.m men det var baserat på att det är värt 100$.
Skriver dom 300$ blir det ju betydligt dyrare.

För mig är ett mikromärke som du skrev, lite mer plånboksvänligt. :) Känns som att det är lite det som är grejen med ett mikromärke, iaf för mig.
Men ett mikromärke i sig, kallas väl alla märken som har en småskalig produktionsnivå?

Många av de mer populära micromärkena är så klart populära för att de levererar attraktiva klockor till trevliga priser, men jag tycker inte det räcker för att definiera segmentet :)

Vi har alla olika definitioner av vad som är prisvärt och vad som räknas in i termen. Billigt för plånboken? En typ av klocka de klassiska märkena inte ens tillhandahåller, även om den kostar en som en MacBook? En klocka där du får maximalt värde ur materialval och komponenter?

En Zelos Swordfish är oerhört trevligt prissatt (billig!) med sina 299 dollar, med hänsyn tagen till design, typ av klocka samt urverk. Men en ECA Calypso för långt över det tredubbla priset är för mig lika attraktiv, givetvis för att design och den upplevda känslan är högre. Sedan kan vi diskutera om den senare är så prisvärd sett till sitt Miyota 9015. Eller som mitt senaste köp, en Zelos Helmsman. För sina 850 dollar är den nog egentligen inte prisvärd alls om man ser till urverket (NH35), men för min del blir det ändå en attraktiv klocka då ingen annan klocka (oavsett micromärke eller klassiskt märke) liknar den, sett till sammansättningen av sina element, t ex urtavlan av meteorit, kompressorboetten i brons, kronornas utformning, och hur de korta luggarna gör att klockan sitter så otroligt bra på min arm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp