• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Rizzie

Patek
2-Faktor
Och det är en inställning jag kan förstå, men samtidigt kommer vi alltid ha produkter i flera prissegment. Det viktiga är som alltid att tillverkaren faktiskt levererar en vara värdig priset.
Precis där ligger min värdering också. En vara värdig priset är (i min mening) en ypperlig definitionsbeskrivning av mikromärkes"kulturen". M.a.o kan något kosta 2000:- eller 15000:- och vara precis lika mycket "bang for the buck". När vi däremot kommer upp mot 20k+ så mister jag förhoppningen till det prisvärda (bortsett från solitt guld eller annat dyrt material). Ja, jag förstår att ett riktigt bra glidelock kostar kosing i utveckling, och ja, jag förstår att inhouseverk är en kostnad där kunden får betala för utvecklingen av sagda urverk. Men! Om exempelvis CW kan erbjuda inhouse för samma utpris till kund och med samma finish som ett mer etablerat märke gör vid ett orört ETA bara för att de "råkar" vara ett märke som är känd sponsor till en världsartist/idrottare så är det för mig en nobrainer. Och jag vill även mena att det är just den prestigelösheten som förenar mikrofantasterna (med reservation för sågning).

Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Precis där ligger min värdering också. En vara värdig priset är (i min mening) en ypperlig definitionsbeskrivning av mikromärkes"kulturen". M.a.o kan något kosta 2000:- eller 15000:- och vara precis lika mycket "back for the buck". När vi däremot kommer upp mot 20k+ så mister jag förhoppningen till det prisvärda (bortsett från solitt guld eller annat dyrt material). Ja, jag förstår att ett riktigt bra glidelock kostar kosing i utveckling, och ja, jag förstår att inhouseverk är en kostnad där kunden får betala för utvecklingen av sagda urverk. Men! Om exempelvis CW kan erbjuda inhouse för samma utpris till kund och med samma finish som ett mer etablerat märke gör vid ett orört ETA bara för att de "råkar" vara ett märke som är känd sponsor till en världsartist/idrottare så är det för mig en nobrainer. Och jag vill även mena att det är just den prestigelösheten som förenar mikrofantasterna (med reservation för sågning).
Prestigelösheten bland många micromärken är fantastiskt trevlig!

gdae

Cartier
2-Faktor
Nytt MN-band!
1030061-01.jpeg

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som vet om det finns någon fungerande Christopher Ward voucher? Jul-koderna borde väl komma nu typ?
Edit: Jag brukar få dom hem i brevlådan, men har inte fått något på ett tag.

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Nu har jag en plan för Black Friday. Jag har en itch för en viss typ av klocka som behöver stillas.
Jag kommer aktivt leta efter klocka som typ dessa, för max $500-$600. Tips mottages gärna.
c65-41-agm1-s0kk0-b0_fr_3.jpg

screenshot_20181114-210216_instagram-jpg.963601

f71b41b4cd349b60792ec9f2069b62f5.jpg

6f0c98aeddbe6e17115f7004540fd803.jpg

Så alltså, SS bezel eller ingen bezel alls. 40-42mm. Måste komma på länk (Såvida ingen vill sälja sin Seaforth till ett kraftigt rabatterat pris ;))

Nu har jag en plan för Black Friday. Jag har en itch för en viss typ av klocka som behöver stillas.
Jag kommer aktivt leta efter klocka som typ dessa, för max $500-$600. Tips mottages gärna.
c65-41-agm1-s0kk0-b0_fr_3.jpg

screenshot_20181114-210216_instagram-jpg.963601

f71b41b4cd349b60792ec9f2069b62f5.jpg

6f0c98aeddbe6e17115f7004540fd803.jpg

Så alltså, SS bezel eller ingen bezel alls. 40-42mm. Måste komma på länk (Såvida ingen vill sälja sin Seaforth till ett kraftigt rabatterat pris ;))
Vratislavan är grym! (Men den kommer ju inte på länk tyvärr.)

stijn_meraud

Breitling
Hi guys,

I'm Stijn, the founder of Méraud. I found this thread through google and wanted to post a message here to say thank you for the support! It means a lot to me.
With Méraud I'm trying to express my passion through the offering of my own timepieces. I have been collecting for 12 years and have handled many pieces, ranging from Seiko to Patek. And often I felt that there was a lack of attention for certain things. This both from small brands as with big brands. So in the first place I wanted to create a watch for myself, something that I would be pleased with. Not a vintage piece but a modern piece with vintage inspiration. After a burglary I was also looking for a piece that I could take with me anywhere in the world, without hesitation, to use on a daily basis. And since I'm mainly a vintage guy, I chose for a vintage inspiration.

We're now almost 2 years since my first drawing and idea and in the meantime fully funded on Kickstarter which is amazing and which is which is why I need to thank all my backers and supporters. A couple are on here, thank you.

One of the things where I really wanted to jump out of the crowd is the value for money. I am no hardcore microbrand collector, let that be clear, yet I wanted to offer a timepiece within the microbrand pricing range. I am well aware of the cheaper and more expensive brands. But what I wanted in the first place is something that I would buy myself.

I'm a strap guy so I spent a lot of time on finding the right strapmaker. I already knew that tannerie Haas was the ones I would work with (you can look them up, very interesting). The production is located in Switzerland, Hong Kong, France and Germany. Final quality check and shipping is in Belgium. No reason not to be transparant, yes I work with manufacturers in the Far East, that have been picked out carefully. I chose the manufacturers based upon references they had, production timeframe, price and quality. There's a huge difference from the one manufacturer to the other, hehe.

That being said, at the beginning of my Kickstarter I had a few backers asking for a blue rubber tropic strap. We're now about one month later and I have got it produced. I agree that it looks much better on the "Marine Blue" dial. The blue color is based upon an original blue tropic strap that I had lying here. The finishing has a look of the old one and the feel but one can never reproduce them. The original tropic will stay the best one!

Some photos:

E9108318-6045-4CCF-91AF-5A2F27F17D7E.jpeg
394E8136-8971-42B9-AD05-ADC08C7EA846.jpeg
LRG_DSC06781.JPG

We are now entering the last 2 days of the Kickstarter campaign and it's been quite a ride, very intense, and even emotional.

Thanks again for the support! If you have any question, feel free to let me know.
Kind regards,

Stijn

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Hi guys,

I'm Stijn, the founder of Méraud. I found this thread through google and wanted to post a message here to say thank you for the support! It means a lot to me.
With Méraud I'm trying to express my passion through the offering of my own timepieces. I have been collecting for 12 years and have handled many pieces, ranging from Seiko to Patek. And often I felt that there was a lack of attention for certain things. This both from small brands as with big brands. So in the first place I wanted to create a watch for myself, something that I would be pleased with. Not a vintage piece but a modern piece with vintage inspiration. After a burglary I was also looking for a piece that I could take with me anywhere in the world, without hesitation, to use on a daily basis. And since I'm mainly a vintage guy, I chose for a vintage inspiration.

We're now almost 2 years since my first drawing and idea and in the meantime fully funded on Kickstarter which is amazing and which is which is why I need to thank all my backers and supporters. A couple are on here, thank you.

One of the things where I really wanted to jump out of the crowd is the value for money. I am no hardcore microbrand collector, let that be clear, yet I wanted to offer a timepiece within the microbrand pricing range. I am well aware of the cheaper and more expensive brands. But what I wanted in the first place is something that I would buy myself.

I'm a strap guy so I spent a lot of time on finding the right strapmaker. I already knew that tannerie Haas was the ones I would work with (you can look them up, very interesting). The production is located in Switzerland, Hong Kong, France and Germany. Final quality check and shipping is in Belgium. No reason not to be transparant, yes I work with manufacturers in the Far East, that have been picked out carefully. I chose the manufacturers based upon references they had, production timeframe, price and quality. There's a huge difference from the one manufacturer to the other, hehe.

That being said, at the beginning of my Kickstarter I had a few backers asking for a blue rubber tropic strap. We're now about one month later and I have got it produced. I agree that it looks much better on the "Marine Blue" dial. The blue color is based upon an original blue tropic strap that I had lying here. The finishing has a look of the old one and the feel but one can never reproduce them. The original tropic will stay the best one!

Some photos:

LRG_DSC06781.JPG

We are now entering the last 2 days of the Kickstarter campaign and it's been quite a ride, very intense, and even emotional.

Thanks again for the support! If you have any question, feel free to let me know.
Kind regards,

Stijn
Hello and welcome :)
I really think that it is a nice touch from a producer to present himself like you have done. It really adds to the community. Also, I love the look of the Bonaire – Graphite Grey. Albeit a bit small for my liking.

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hi guys,

Some photos:

LRG_DSC06781.JPG

Kind regards,

Stijn
Hi Stijn,
Welcome to the forum, and congratulations on a great watch!
Any thought son what your next project will be?

stijn_meraud

Breitling
Hi Stijn,
Welcome to the forum, and congratulations on a great watch!
Any thought son what your next project will be?

Thanks a lot. I do have thoughts on a next project, yes. I'm currently talking with a few movement manufacturers. Some things to consider, manual chronograph, field watch and maybe something special with a real gilt dial (not the printed gilt we know nowadays but actual true gilt)? But first I want to focus on delivering the Bonaire and making sure that the production goed well. I'm already looking forward to everyone's feedback.

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Thanks a lot. I do have thoughts on a next project, yes. I'm currently talking with a few movement manufacturers. Some things to consider, manual chronograph, field watch and maybe something special with a real gilt dial (not the printed gilt we know nowadays but actual true gilt)? But first I want to focus on delivering the Bonaire and making sure that the production goed well. I'm already looking forward to everyone's feedback.
A manual chronograph tastefully designed with just the right retro feeling would be amazing.

stijn_meraud

Breitling
Understandable. Are there any realistic options on the market right now?
La Joux Perret has some offerings, Eterna as well. Found an amazing movement (similar to a Venus 175) but it was 5000chf per movement and moq of 200pcs. Hehe.
It's not going to be easy. I'll do my best to dig deeper. I'll be in Switzerland in January so will check it out there as well. There should be something. Maybe a limited quantity of vintage NOS movements. I have a few sources.

LennyK

Panerai
Jag har aldrig ägt en klocka med mekaniskt urverk, dvs med manuell uppdragning. I denna jag är sugen på sitter det ett swiss unitas 6497. Någon som orkar berätta nåt om hur det funkar? Hur ofta måste man ”dra upp den” för att den ska fungera tillförlitligt? Många dumma frågor kanske men låt mig veta...

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig ägt en klocka med mekaniskt urverk, dvs med manuell uppdragning. I denna jag är sugen på sitter det ett swiss unitas 6497. Någon som orkar berätta nåt om hur det funkar? Hur ofta måste man ”dra upp den” för att den ska fungera tillförlitligt? Många dumma frågor kanske men låt mig veta...
Unitas 6497 har 46 timmar specad power reserve, vilket innebär att fullt uppdragen behöver du inte göra något förrän efter nästan två dygn. Å ena sidan är "nästan" lite drygt, då det betyder att om du skulle glömma att dra upp en morgon så går den inte med full säkerhet till morgonen därpå. Det skulle alltså vara väldigt mycket trevligare med 48h +2h istället för -2h.
Med det sagt så är ju att dra upp klockan en mysig del av morgonrutinen, och problemet jag stöter på är väl att den behöver dras upp mer sällan än jag skulle vilja snarare än tvärt om.

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag fullkomligt ÄLSKAR manuella klockor. Det är inte helt oviktigt att veta för jag kommer lovsjunga detta till min död osv etc. Ett manuellt urverk skiljer ju sig inte på något annat sätt än att rotorn saknas så allt du är van vid i övrigt är detsamma. Fördelen är naturligtvis ett tunnare verk. Rotorn är borta och därmed behovet av en större boett för att rymma nämnda rotor. Dessutom försvinner det andra som kommer av en roterande metallbit: ljudet och rörelsen.

Du behöver dra upp den ca varannan dag. Räkna med runt 40 h gångreserv efter fullt uppdrag. Däremot är det helt fantastiskt trevligt att få dra upp klockan varje morgon och alltid få den interaktionen. Att sedan då och då göra små frivilliga och helt onödiga uppdrag under dagen "för att hålla igång", är en del av charmen med manuella urverk. Kort sagt tycker jag att en manuell klocka känns ännu bättre!

Och glöm inte att Världens Finaste Kronograf är handdragen.

LennyK

Panerai
Unitas 6497 har 46 timmar specad power reserve, vilket innebär att fullt uppdragen behöver du inte göra något förrän efter nästan två dygn. Å ena sidan är "nästan" lite drygt, då det betyder att om du skulle glömma att dra upp en morgon så går den inte med full säkerhet till morgonen därpå. Det skulle alltså vara väldigt mycket trevligare med 48h +2h istället för -2h.
Med det sagt så är ju att dra upp klockan en mysig del av morgonrutinen, och problemet jag stöter på är väl att den behöver dras upp mer sällan än jag skulle vilja snarare än tvärt om.

Det kan tilläggas att fjäderns spänning inte har något nämnvärt inflytande på tidshållningen heller, så så länge den inte stannar helt så håller den tiden bra.

Ok tack för bra svar!!!

Topp