• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Köpte ju en A-13A här i tråden.

Den saknade ju lite krims-krams, bruksanvisning och "burken" den levereras i.
Mailade Paolo Fanton, ingenjören bakom klockan. Han svarade inom en timme (på en fredag kväll?!)
att, Jodå, No Problemo, skickar snarast, du behöver bara betala frakten...

Låter underbart. Vi har en mkt trevlig mailkonversation.

kan rekommendera beställa en A-13A, klockan är fantastisk.

Bär den nu på ett NATO (aldrig använt tidigare, då jag varit mkt för metall-länk genom livet)...

Bifogar bild, och eftersom det var lite musikaliskt tema blir det en kombo-bild.
"A-13A möter Costeau" heter bilden.
IMG_2894.jpg

Costeau är en Cort A4 i Red Cherry

Grymt med snabba tips! TACK:D
Vart hittar man Zelos, verkar vara slut överallt när jag googlar. Annars solklart exempel =)
Baltic Aquascaphe Bronze blue gilt var grymt snygg, men såklart slut =/
Hur bärs San Martin, stort litet?

Scurfa D1 var grymt snygg, den är på shortlisten tillsammans med San Martin!
Har helt klart en fallenhet för blå tavlor, och lite mer färg behövs helt klart i samlingen :p

Vart hittar man Zelos, verkar vara slut överallt när jag googlar. Annars solklart exempel =)

Har helt klart en fallenhet för blå tavlor, och lite mer färg behövs helt klart i samlingen :p
Zelos skulle jag gissa är lättast att hitta via en köpesannons i Facebookgruppen, dock bara begagnade.

Jag tänker likadant - cleana designer rockar. I över ett decennium hade jag en Omega Dynamic av detta slag:

prylar-6.JPG

Jag har nu istället en Panerai Zero (PAM000):

DSC_0095.JPG

Om jag skulle snubbla över en Nomos Tangente eller liknande vore det svårt hålla i plånboken...
Dynamic är lite annorlunda. Vet inte om jag gillar den. Har tänkt köpa en, men tvekar lite. Den är ju väldigt mycket 90-tal. Lite lekfull och välgjord. Men inte så modern, och inte direkt en tidlös design.

Den modellen verkar inte så dyr nu för tiden. Köp ett och vänta i 20 år så har du nog gjort vinst. Så länge du inte vill serva den under tiden. Officiella verkstäder tar bra betalt och det sägs att Swatch Group försöker göra livet surt för de oberoende. :)
Verkar ligga på 8-10 papp i bra skick, har fortfarande lite span på den. ;)

Swatch Group är lite för stora, tror jag. Storhetsvansinne. De ville inte serva min Tissot från ca 1970. Ska kolla om en lokal urmakare kan ta sig an uppdraget. Säkert lättare med Omegor, men då kostar det väl.

Nu är guldet limmat!
Ska torka 20min innan jag vet om det fungerar, men det ser bra ut iallafall!:D
IMG_20200718_114516.jpg
IMG_20200718_114528.jpg
IMG_20200718_114532.jpg
IMG_20200718_114508.jpg

Om det sitter kvar så blir det en ny omgång salt och ättika under dagen för att bättra på lite och ärga ner ytan som jag gjorde rent runt triangeln inför limningen.:)

Edit: kanske fixar till och polerar ytan på guldet i framtiden också om det inte blänker tillräckligt i dess råa form. Har en liten repa i överkant som retar mig lite. Syns inte med blotta ögat, men med macron blev det väldigt tydligt...

Nu är guldet limmat!
Ska torka 20min innan jag vet om det fungerar, men det ser bra ut iallafall!:D
IMG_20200718_114516.jpg
IMG_20200718_114528.jpg
IMG_20200718_114532.jpg
IMG_20200718_114508.jpg

Om det sitter kvar så blir det en ny omgång salt och ättika under dagen för att bättra på lite och ärga ner ytan som jag gjorde rent runt triangeln inför limningen.:)

Edit: kanske fixar till och polerar ytan på guldet i framtiden också om det inte blänker tillräckligt i dess råa form. Har en liten repa i överkant som retar mig lite. Syns inte med blotta ögat, men med macron blev det väldigt tydligt...
Så jäkla bra! :cigar:

Hörde jag byteslördag? :woot:

Får se om det kan finnas lite intresse för nedanstående då. Allt i ett paket eller i delar, små som stora, alla bud och förfrågningar beaktas så klart :)
Finns det frågor så fråga på!

Casio edifice eqb-1000d och Orient Bambino (passar utmärkt till röda narkotikajeans)
Finns orginallänkar till båda.

IMG_20200718_113923.jpg

20mm band + en länk
från vänster
1 grå mocka (tror det var från feskarn)
2 svart/orange gummi
3 vitt gummi
4 länk från Geckota (ny inplastad)
5 brunt lädernato från tid och ting
6, 7 och 8 diverse nato
9 blå/vit och 10 (vinröd/beige?) vet inte vad dom heter men ingen natoflärp på dom
IMG_20200718_114522.jpg

22mm
från vänster
1 orange gummi (passar fan ingen klocka jag har testat på :rolleyes:)
2 orange/svart, vet inte vad det heter men ingen natoflärp
3 orange nato
IMG_20200718_114533.jpg

En Ticwatch PRO , Sicken perfekt klocka för alla sportisar här inne plus att den har Google Assistant liksom!

Ha en grym lördag alla!

Edit: la till Ticwatch PRO.

Bilagor

• IMG_20200718_114522.jpg
    IMG_20200718_114522.jpg
    819.2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Den sitter nog kvar. Använde du epoxylim?
Nu saknas bara en liten liten röd rubin för att färgmatcha de röda detaljerna. :cigar:
Ja, det blev epoxy efter mycket velande...
Om den trillar bort är det inte svårare än att klippa till en ny triangel, så jag tror att jag kallar det här projektet klart och färdigt.:happyhappy:

IMG_20200718_122545.jpg

Något rött på halsbandsbandet kanske skulle knyta ihop det hela på ett snyggt sätt.;) vet inte vart jag skulle placera ädelstenen riktigt. Vill inte ha den i guldet som på en Rolle...

Fick en ny dum idé inatt. Om jag skiter i att köpa en ny knapp till Sharkmastern när den servas så kan jag försöka mig på att svarva en ny i bärnsten som matchar minutvisaren istället...
IMG_20200718_122852.jpg

Nej, det ska jag inte göra. Eller... Nej. Kanske. Har inte bestämt mig. Jo, det har jag nog när jag tänker efter.:cigar:

Zelos ska släppa en ny variant av swordfish snart, 40mm.

Tillbaka
Topp