Tänkte att jag skulle dela lite intryck av Zelos Swordfish efter en helg tillsammans.
Case: Snygg blandning mellan borstade och polerade ytor som framhäver designen. Speciellt gillar jag luggarnas utformning. Borstningen är jämn och bra. Gillar även glasringens tolvkantiga design precis utanför glaset.
Vridning: Distinkta klick och gedigen känsla. Eventuellt i trögaste laget om man ska försöka hantera den med handskar vid tex dyk. Utformningen av kanten hjälper inte heller för friktion.
Armband/Länk: Direkt från lådan kändes länken, tack vare de små länkbitarna, lite instabil när man är van vid en tight bra oysterlänk, men väl på handleden är länken väldigt skön. Tack vare sina små länkbitar leker den härligt i ljuset också. Trots 22mm utan avsmalning upplever jag den inte som bulkig, vilket är positivt. Stör mig lite på ändlänkarnas design dock. Tycker att de är lite för mjuka i formen jämfört med hur skarpa linjer det är på boetten.
Spänne: Japp, spännet får en egen kategori. En av klockans brister i min mening. Spännet som sådant är inte dåligt byggt eller så, men det upplevs som väldigt stort. Förutom att vara en liten knubbis är dessutom spännet uppenbart inte designat för just denna länk. Tex så har spännet (Förutom diver extension) tre hål för mikrojustering. Dessa kan dock inte användas då länkens yttersta bit inte får rum att rotera om ett annat hål än det yttersta används. Spännet har alltså mikrojustering men kan inte användas. För egen del har det lett till att jag måste dra ut dykarförlängningen ett snäpp. Inte hela världen såklart men stör lite estetiskt.
Tavla och visare:
Den svarta sandtavlan är riktigt bra, och jag ångrar inte att jag valde just den. Tycker kanske att visarna är lite för "korvformade" och tjocka, men gissar att det är en vanesak. Lumen är naturligtvis i klassisk zelosanda helt galet stark.
Avslutar med några oredigerade bilder.