• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Mikrotisdag (som alla andra dagar). Vad har ni på er idag? :)
20181204_083250.jpg
Svärdfisken får mkt handledare just nu :)
20181204_101046.jpg
 
Själv sitter jag och väntar på att förtullningen ska bli klar av min tredje (!!!) Boldr Venture. Den första hade ju lösa visare. Så jag skickade den åter och fick en andra med samma fel. Nu tröttnade jag och meddelade Bolder att "Jag ger upp nu, livet är för kort för att bli sur av en klocka som var billigare än det låga priset antydde". Då erbjöd de först att skicka lite "tillbehör" som plåster på såren, men jag tackade nej med motiveringen att jag inte vill betala till och moms för deras reklamprylar. Två mail till och nu är en tredje klocka på väg som ska vara handkollad så att den inte har samma fel som de två andra. Jag är dessutom lovad att denna ska vara skickad så att avsändaren står för tull och moms... vi får väl se om de lyckas.

En annan märklig incident med Boldrs kundtjänst var att när första klockan hade problem så bad kundtjänstpersonen mig att vänta en månad eller så för att se om problemet kvarstod då. Var det ett äkta råd för att lösa ett käntproblem, eller ett sätt att undvika att få ut dåliga recensioner innan fler köpt inför julhandeln?

Detta verkar inte vara enda kvalitetsproblemet som Boldr haft med detta uret. WUS-tråden är har en uppsättning folk med samma problem som jag. Såg nyss en videorecension där recensenten råkat ut för en felmonterad urtavla på två exemplar i rad (drygt 7 minuter in här):


Jag kan inte annat än anta att Boldr-grabbarna känner att denna modell var mindre lyckad för dem - dålig PR och trots att det förmodligen är hygglig vinstmarginal på denna modell så lär alla dessa returer kosta en del för dem.

Slutsats klockan: Mjnä, mest pga kvaliteten.

Boldrs kundtjänst: OK. De verkar inte rädda för att lägga pengar på att skicka returer och andra prylar, men det har också varit en del märkliga svar.
 
Själv sitter jag och väntar på att förtullningen ska bli klar av min tredje (!!!) Boldr Venture. Den första hade ju lösa visare. Så jag skickade den åter och fick en andra med samma fel. Nu tröttnade jag och meddelade Bolder att "Jag ger upp nu, livet är för kort för att bli sur av en klocka som var billigare än det låga priset antydde". Då erbjöd de först att skicka lite "tillbehör" som plåster på såren, men jag tackade nej med motiveringen att jag inte vill betala till och moms för deras reklamprylar. Två mail till och nu är en tredje klocka på väg som ska vara handkollad så att den inte har samma fel som de två andra. Jag är dessutom lovad att denna ska vara skickad så att avsändaren står för tull och moms... vi får väl se om de lyckas.

En annan märklig incident med Boldrs kundtjänst var att när första klockan hade problem så bad kundtjänstpersonen mig att vänta en månad eller så för att se om problemet kvarstod då. Var det ett äkta råd för att lösa ett käntproblem, eller ett sätt att undvika att få ut dåliga recensioner innan fler köpt inför julhandeln?

Detta verkar inte vara enda kvalitetsproblemet som Boldr haft med detta uret. WUS-tråden är har en uppsättning folk med samma problem som jag. Såg nyss en videorecension där recensenten råkat ut för en felmonterad urtavla på två exemplar i rad (drygt 7 minuter in här):


Jag kan inte annat än anta att Boldr-grabbarna känner att denna modell var mindre lyckad för dem - dålig PR och trots att det förmodligen är hygglig vinstmarginal på denna modell så lär alla dessa returer kosta en del för dem.

Slutsats klockan: Mjnä, mest pga kvaliteten.

Boldrs kundtjänst: OK. De verkar inte rädda för att lägga pengar på att skicka returer och andra prylar, men det har också varit en del märkliga svar.

Att du skulle vänta en månad låter onekligen väldigt annorlunda bemötande och utan tvekan en rätt udda förklaring att det skulle lösa sig själv. I sådana här fall borde klockan aldrig ens lämnat eller helt enkelt skrotas men inser det kostar boldr mycket pengar lägga ned den. Men idag har mikrotillverkare inte råd ”spela dumma” mot köparna med så mkt bra ute. Får mig även tänka på hur DH hanterat sin 1970 40mm med självexploderande/knäckta glas som de sålunda bara fortsatte sälja istället för att fixa alla när problemet blev känt...
 
Senast ändrad:
Vad ska man säga. Om man råkar ut för kvalitetsproblem som gör en försiktig i framtiden så är det bättre att det händer för $100 än för $3000. :pompus:
 
Nu är Korvlovern hemma, tunn, lätt klocka som kändes lite ovan då jag normalt har betydligt tyngre saker på armen. Snygg för att vara en gimmickklocka och en del av köpsumman går ju till ett välgörande ändamål :)
Förvånande trevligt meshband och en schysst box i form av en minikorvkiosk!
Ligger fler bilder i paketöppningstråden :)

IMG_0454.JPG
 
Senast ändrad:
Letar efter en klocka som tål tuffa tag (helst en dykare) och bärs med gummi, har ni några tips i mikromäkersdjungeln?
Den kommande Hamtun H2, tycker jag verkar hur grym som helst, men levereras tidigast i sommar..
 

Bilagor

  • picklocka.png
    picklocka.png
    1.2 MB · Visningar: 2
Letar efter en klocka som tål tuffa tag (helst en dykare) och bärs med gummi, har ni några tips i mikromäkersdjungeln?
Den kommande Hamtun H2, tycker jag verkar hur grym som helst, men levereras tidigast i sommar..
Finns mängder av roliga dykare :) vad har du tänkt prismässigt? Ska den finnas för omgående leverans eller funkar någon/ett par månaders väntan? Ofta görs mikromärkesklockor i relativt små volymer per batch, vilket leder till att man behöver vara hyfsat snabb när nya modeller släpps. Men för att nämna några roliga märken med tåliga klockor: Borealis, Magrette, Helm, Zelos, Armida, Helson :) finns såklart oändligt många fler men där har du en start och jag är helt säker på att fler mikrobröder kommer fylla på efter mitt inlägg
 
Planen är att lägga max 3000, eftersom tanken är att det ska vara en "befinna sig i naturen-beater" och kommer inte användas jätteofta. Den ska klara av ett fiskepass men även vara lämplig att svettas med. Har funderat på en Orient Ray2 och införskaffa sig ett gummi-strap till den, men har vi några snarlika alternativ bland mikromärkerna runt 40-42mm?
 
Planen är att lägga max 3000, eftersom tanken är att det ska vara en "befinna sig i naturen-beater" och kommer inte användas jätteofta. Den ska klara av ett fiskepass men även vara lämplig att svettas med. Har funderat på en Orient Ray2 och införskaffa sig ett gummi-strap till den, men har vi några snarlika alternativ bland mikromärkerna runt 40-42mm?
Kolla Aquatico också förutom dem jag skrev, de har bra rea just nu :) mycket kommer på länk, men att köpa ett gummi är ingen större utgift. Bilder är kul, så du får ett exempel också. Fri frakt dessutom, men utanför EU så räkna med tull och moms på priset


Edit: helvete, nu blev jag ju svinsugen på en Aquatico själv
 
Senast ändrad:
Planen är att lägga max 3000, eftersom tanken är att det ska vara en "befinna sig i naturen-beater" och kommer inte användas jätteofta. Den ska klara av ett fiskepass men även vara lämplig att svettas med. Har funderat på en Orient Ray2 och införskaffa sig ett gummi-strap till den, men har vi några snarlika alternativ bland mikromärkerna runt 40-42mm?

https://klocksnack.se/threads/armida-a2.102936/ är kanske ett alternativ? Som sagt, att köpa till en gummirem är görbart. :)
 
Letar efter en klocka som tål tuffa tag (helst en dykare) och bärs med gummi, har ni några tips i mikromäkersdjungeln?
Den kommande Hamtun H2, tycker jag verkar hur grym som helst, men levereras tidigast i sommar..

Den nya var ju riktigt go!
Blir hålla utkik, skrev upp mig på nyhetsbrev. En början iaf :)
 
Jag håller mestadels till i vintagedelen och gillar lite udda klockor även om jag relativt ofta inte vågar slå till på de mest udda märkena och modellerna. Blev lite sugen på denna Ikepod som var futuristisk när den kom men numera kan ses som ”nyvintage” med hänsyn till Apple Watch.

Har tidigare haft siktet inställt på någon keramisk Hublot eller liknande som tydligt bryter av från allt vintage men här kanske jag kan få samma känsla till en betydligt lägre peng. Eller kommer det bara bli en ”nästan” känsla?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1...ronometer-marc-newson-design-armbandsur-44-mm

595EFF22-8D01-4771-A4B0-7F78DEF5CE0F.jpeg
 
Jag håller mestadels till i vintagedelen och gillar lite udda klockor även om jag relativt ofta inte vågar slå till på de mest udda märkena och modellerna. Blev lite sugen på denna Ikepod som var futuristisk när den kom men numera kan ses som ”nyvintage” med hänsyn till Apple Watch.

Har tidigare haft siktet inställt på någon keramisk Hublot eller liknande som tydligt bryter av från allt vintage men här kanske jag kan få samma känsla till en betydligt lägre peng. Eller kommer det bara bli en ”nästan” känsla?
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1...ronometer-marc-newson-design-armbandsur-44-mm

595EFF22-8D01-4771-A4B0-7F78DEF5CE0F.jpeg
Gillar dem allmänt, men denna såg riktigt tjock ut. Du vet att de nylanserar billigare klockor tillverkade i Kina nu? Blev lite sugen kan jag säga. Dock långt ifrån Hublot enligt mig.
 
Gillar dem allmänt, men denna såg riktigt tjock ut. Du vet att de nylanserar billigare klockor tillverkade i Kina nu? Blev lite sugen kan jag säga. Dock långt ifrån Hublot enligt mig.
Yes, har koll på att de nylanserar nu men det känns inte särskilt lockande.

Tror den är runt 16-17mm tjock så visst bygger den rejält på höjden. Troligtvis upplevs den inte så stor pga. avsaknaden av luggar men kan säkerligen kännas hög.

Håller med dig, det är absolut inte en Hublot. Är ute efter något som sticker ut från mängden och får känslan av att Ikepod och Albert Silberstein var lite som Hublot är idag även om Hublot utvecklat det ytterligare ett steg med många nya material.
 
Ruskigt bra pris på Aquaticos Sea Star-serie just nu. De ser rejäla ut och erbjuder onekligen mer spec för pengarna än väldigt många andra klockor/tillverkare. Perfekt för Secret Santa, den blöta firmafesten, tant Hjördis glöggafton, nyckeltalssammanställningen inför ledningens julledighet, eller helt enkelt bara för att det är schyssta klockor med klassiskt dykarutseende till väldigt bra pris.

https://www.aquaticowatch.com
Dock varning på att deras servrar har lika hög bandbreddskapacitet som en hemma-BBS från 1996. Det är närapå lika lång väntetid på att komma in på sidan som att få köpa en stålrolle från AD.
 
Ruskigt bra pris på Aquaticos Sea Star-serie just nu. De ser rejäla ut och erbjuder onekligen mer spec för pengarna än väldigt många andra klockor/tillverkare. Perfekt för Secret Santa, den blöta firmafesten, tant Hjördis glöggafton, nyckeltalssammanställningen inför ledningens julledighet, eller helt enkelt bara för att det är schyssta klockor med klassiskt dykarutseende till väldigt bra pris.

https://www.aquaticowatch.com
Dock varning på att deras servrar har lika hög bandbreddskapacitet som en hemma-BBS från 1996. Det är närapå lika lång väntetid på att komma in på sidan som att få köpa en stålrolle från AD.
Yes! Aquatico förtjänar mer credd! Jag är supernöjd med min.
20181121_130625~2.jpg
 
Tillbaka
Topp