• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Roligare arbetsuppgifter idag
132C82DE-D558-4139-95B9-BD4613EC3383.jpeg

Det där tycker jag om. Så borde alla skruvförband vara märkta. :)

132C82DE-D558-4139-95B9-BD4613EC3383.jpeg

Tips på hur man kan hotta upp den här? Jag är ingen länkkille men brukar använda den på det ändå eftersom den är så fantastiskt skön men börjar bli trött på att inte ha någon variation. Jag tycker att det ser bra ut på grått nato men fasen vad tråkigt det är...Jag provade med rött också men det skar sig. Några tips?

20200730_093713.jpg
Ett svart/rött Bartongummi fifasen:)

Den borde göra sig fin på ett svart MN med röd linje i mitten!
Kanske det. Jag har köpt ett par billigare varianter men fick aldrig till passformen men jag har ett e-nato från Zuludiver i samma stil som är superskönt.
20200730_101441.jpg

Satsa på ett nubuck med röda sömmar, går utmärkt att bada med om du behandlar med läderbalsam eller liknande!
Dessutom blir det bara snyggare med tiden! ;)
Edit: Har badat och sölat i allsköns skit och kemikalier med min ryss på nubuck.
Har smort med läderbalsam en gång i veckan, funkar perfekt!
Jag glömde säga det men jag undviker läder av flera orsaker. Tack för tipset dock. :happyhappy:
Ett svart/rött Bartongummi fifasen:)
Hmmm. Har länge varit sugen på att testa Barton då alla snackar gott om dem men är det inte riktiga dammagneter?

Kanske det. Jag har köpt ett par billigare varianter men fick aldrig till passformen men jag har ett e-nato från Zuludiver i samma stil som är superskönt.
20200730_101441.jpg

Jag glömde säga det men jag undviker läder av flera orsaker. Tack för tipset dock. :happyhappy:
Hmmm. Har länge varit sugen på att testa Barton då alla snackar gott om dem men är det inte riktiga dammagneter?
Smacka på deras egna curved ends gummi! Dyrt som fasen dock :(

20200730_101441.jpg

Håller med, dock ska rolex curved passa deras modeller. Borde finnas massa aftermarket som borde passa då. Everest för Rolex brukar komma på KS då och då för strax över 1000 lappen. Väl värda pengarna i mina ögon :)

Muffdiver :)
@moggec, @mao och undertecknad är med.
Jag antar att @KandreasF och @kreacon likaså är med eftersom det är någon av de två som kommer få äga pjäsen.
Har vi fler hugade spekulanter ?
Det skall alltså införskaffas en:
D9260CF5-1DB1-47E2-ACD1-8B3D252D24CB.png

(Priset på denna är cirka 70 $)
@KandreasF och @kreacon skall så späka sig själva (sluta med tobak) för att vinna denna exklusiva tidmätare. ’Vinnaren’ tvingas bära sedan bära ’muffdivern’ som OWG från och med december 2020 till augusti 2021 :)

Senast ändrad:
Jo, jag har varit sugen på det men nästan tre papp för ett gummiband känns lite saftigt, särskilt då jag har läst att passformen kan vara lite sådär på smalare handleder. Men det är säkert grym kvalitet!
Nej jag upplever inte det som ett problem, kör främst Elite, vet inte om det vanliga är jobbigt kanske?

Ett curved Feskarn med röd rand annars?
Ska testa ett svart på Invictan strax :)
Jag vet inte men jag tycker att de ofta ser dammiga/smutsiga ut på bild. Jag har ett helsvart curved rubber från feskarn som jag körde med ett tag men tröttnade på det också. Dock väldigt mjukt, skönt och prisvärt.
Lite grovt för min smak men tack för tipset. Fan, jag måste vara en av världens mest kräsna människor känns det som. :p Det kanske är klockan jag är trött på? :eek:
Håller med, dock ska rolex curved passa deras modeller. Borde finnas massa aftermarket som borde passa då. Everest för Rolex brukar komma på KS då och då för strax över 1000 lappen. Väl värda pengarna i mina ögon :)
Ja, en av Montas grundare driver Everest och deras band är 100% kompatibla och är aningen billigare eftersom de finns att köpa i Sverige (drygt 2k) och man slipper momspåslaget.
Ja, varför inte? Finns det tropic med böjda ändar?
Muffdiver :)
@moggec, @mao och undertecknad är med.
Jag antar att @KandreasF och @kreacon likaså är med eftersom det är någon av dem som kommer få äga pjäsen.
Har vi fler ?
Det skall alltså införskaffas en:
D9260CF5-1DB1-47E2-ACD1-8B3D252D24CB.png

Som @KandreasF och @kreacon skall späka sig själva för att vinna och sedan tvingas bära som OWG från och med december 2020 till augusti 2021 :)
Inte tillräckligt ful IMO. :stop: Jag hade gladeligen burit en Muff Diver!

Just nu vill jag bygga den här boetten.
Synd att jag måste gå och lägga mig...
IMG_20200730_003904.jpg

Om jag fortfarande är lika sugen imorgon så beställer jag material.:cigar:
Jag är lika sugen idag...
Nu är frågan hur grovt gods jag ska ta hem.o_O
Har hittat brons i 8 och 12mm.
Tror att jag klarar mig på 8, men med 12 ges lite mer utrymme för fuckups...:D

Väger lite mellan att göra som jag tänkt från början och utgå ifrån en färdig boett och bygga ett nytt skal, eller om jag bara ska bygga från scratch. Det enda måttet jag behöver förhålla mig till är dimensionerna på verkhållaren som ska användas tänker jag...
Att görs helt eget känns roligare.:artist:

Det senare kräver dock att jag stryker vissa saker.
Det blir ingen vridring. Ringen blir permanent monterad med eld och smält metall och fungerar då även som glashållare.
Även vattenskyddet kommer gå åt helvete i mångt och mycket.

Jag kan nog få glaset att täta. Det är bara att limma.
Men krona och lock kommer bli svåra att täta 100% för en klåpare i ett förtält.

Det skulle nog sträcka sig till en handgjord packning i stil med sådan man har till vattenpumpen i bilen på bakboetten och en enkel o-ring i botten på kronan.

Frågan är om det räcker eller om jag kommer få in fukt direkt...o_O

Jaja. Det löser sig säkert. Eller inte...
Måste börja någonstans om det ska bli något av det här. Risken är stor att jag missar något väsentligt som jag skulle gjort i början och som inte går att åtgärda i slutet. Hög risk att det går åt helvete om jag ens kommer igång alltså.

Men utan att ha något att börja såga i kan det ju varken lyckas eller misslyckas.:D

Failure is always an option.:cigar:

Jo, jag har varit sugen på det men nästan tre papp för ett gummiband känns lite saftigt, särskilt då jag har läst att passformen kan vara lite sådär på smalare handleder. Men det är säkert grym kvalitet!
Jag vet inte men jag tycker att de ofta ser dammiga/smutsiga ut på bild. Jag har ett helsvart curved rubber från feskarn som jag körde med ett tag men tröttnade på det också. Dock väldigt mjukt, skönt och prisvärt.
Lite grovt för min smak men tack för tipset. Fan, jag måste vara en av världens mest kräsna människor känns det som. :p Det kanske är klockan jag är trött på? :eek:
Ja, en av Montas grundare driver Everest och deras band är 100% kompatibla och är aningen billigare eftersom de finns att köpa i Sverige (drygt 2k) och man slipper momspåslaget.
Ja, varför inte? Finns det tropic med böjda ändar?
Inte tillräckligt ful IMO. :stop: Jag hade gladeligen burit en Muff Diver!
Tropic (-ich) kanske, borde finnas i ”rätt” färg! :)

Det skulle nog sträcka sig till en handgjord packning i stil med sådan man har till vattenpumpen i bilen på bakboetten och en enkel o-ring i botten på kronan.

I elektroniksvängen säger man ju "friskt vågat, hälften brunnet". Här är det nog snarare "Friskt vågat, hälften runnit"? :D

Kör hårt. I sämsta fall har du lärt dig något.

Tips på hur man kan hotta upp den här? Jag är ingen länkkille men brukar använda den på det ändå eftersom den är så fantastiskt skön men börjar bli trött på att inte ha någon variation. Jag tycker att det ser bra ut på grått nato men fasen vad tråkigt det är...Jag provade med rött också men det skar sig. Några tips?

20200730_093713.jpg
Ett grått Hadley-Roma cordura för en lite grövre känsla än natot eller varför inte ett orange.
Fin kontrast till det svarta :). Snabb frakt från strapped.se också.

20200730_093713.jpg
Tycker det här är för jäkla snyggt. Kör det på CWn ibland men du kanske inte ville ha Nato överhuvudtaget. Dock är det ganska hårt. Hoppas att det ska mjukna något.
Screenshot_20200730-120302_Chrome.jpg
20200526_165226.jpg
20200526_163909.jpg

Jag är lika sugen idag...
Nu är frågan hur grovt gods jag ska ta hem.o_O
Har hittat brons i 8 och 12mm.
Tror att jag klarar mig på 8, men med 12 ges lite mer utrymme för fuckups...:D

Väger lite mellan att göra som jag tänkt från början och utgå ifrån en färdig boett och bygga ett nytt skal, eller om jag bara ska bygga från scratch. Det enda måttet jag behöver förhålla mig till är dimensionerna på verkhållaren som ska användas tänker jag...
Att görs helt eget känns roligare.:artist:

Det senare kräver dock att jag stryker vissa saker.
Det blir ingen vridring. Ringen blir permanent monterad med eld och smält metall och fungerar då även som glashållare.

Jaja. Det löser sig säkert. Eller inte...
Måste börja någonstans om det ska bli något av det här. Risken är stor att jag missar något väsentligt som jag skulle gjort i början och som inte går att åtgärda i slutet. Hög risk att det går åt helvete om jag ens kommer igång alltså.

Men utan att ha något att börja såga i kan det ju varken lyckas eller misslyckas.:D

Failure is always an option.:cigar:
Gällande vattentätheten bör du ju kunna göra lite hemmagjorda tester innan du monterat tavla och verk, för att slippa potentiella skador :)

20200730_093713.jpg

Denna klockan växer mer och mer på mig. Vad är känslan av Monta?

Denna klockan växer mer och mer på mig. Vad är känslan av Monta?
Fantastisk om du frågar mig. ;) En Submarinerhomage som ändå är egen i sin design och som håller väldigt hög kvalitet. Fin finish med vitguld på index och visare och en otroligt skön länk tack vare verktygslös mikrojustering, female end links och fasade länkbitar som gör att den alltid sitter skönt och verkligen anpassar sig efter handleden.

Bildexempel på hur följsam länken är:

3bd6b42f6e0241ac336655149d5f75f4.jpg

c5db1816910f80f15a7cbd3e5a766b60.jpg

Tillbaka
Topp