• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

En cool dykare på 38mm som det bara osar 70-tal om.
D171692D-2CF9-4821-80CF-8CBB7E7249F3.jpeg
4BE76439-5D1A-4449-A1C2-D31A3C32330A.jpeg

En reflektion: Det här med mikromärken som väl började så smått för 10 år sedan och på senare år fullständigt eskalerat måste väl vara det bästa som hänt oss klockintresserade, i alla fall för mig. Finns ju hur mycket roligt som helst där ute till helt klart rimlig peng.

Har alltid haft svårt för många av de etablerade märkenas prissättning av sina produkter, så klart det är lyxkonsumtion vi pratar om men ibland känns det som att priset till stor del bara återspeglar varumärkets image och inte direkt kopplat till erhållen produkt. Sånt slipper man när det gäller de flesta mikromärkena :). Har bara fått en skön känsla i kroppen vid varje köp jag gjort, jag betalar för klockan och inte så mycket mer.

Faktiskt förvånad att vi inte är fler som fått upp ögonen för dessa små underbara tillverkare, de får mitt klockintresse att frodas i alla fall.

Senast ändrad:
Håller med om det. Jag som har handlat med billigare/medel mikromärken sedan de började ploppa upp och kan se en stor skillnad i kvalite nu som då. Idag kan du inte göra en dålig produkt, ha dålig service och kvalitetskontroll för det kommer slå tillbaka. Utvecklare som halios, benarus/Raven, Magrette har jag ägt såväl tidiga som nyare modeller och de har stadigt blivit än bättre. Idag kostar de förvisso mer men är i regel prickfria: allt linjerar, finish är jämn och fin, bra lumeapplicering. I motsatt kan jag ta ex. seiko som jag tycker fallerar mer i kvalitetskontroll i mellansegmentet 2-5k idag mot hur det var tidigare (snea chapter Rings, bezel linjerar ej, lumeapplicering dålig). Självfallet producerar de långt mer klockor men i slutändan ska inte kunden lida för det. Och då är Seiko också en favorit så har inget emot dem.

Jag ser en fortsatt god framtid för nya Klockmärken, framförallt hoppas jag det
för de som vågar satsa utanför komfortzonen med egna designer. Jag kommer iaf fortsätta köpa och vilja äga dem :)

Benarus kommer med en ny moray nästa vecka, första släppet sedan ägarna Steve och Ralf gick skilda vägar (StevRal). Kommer vara 40mm, mässing i olika färger och två tavelvarianter där båda är sandwich.
B512E735-5095-4CD6-AE09-1CE6EE907D49.png

Spontant ser den rätt bra ut! Hade föredragit grön C-3 lume före orange och nog hellre sett 42mm men tycker iof den får mer vintagekänsla i 40mm.

Den där retrokronografen verkar otroligt prisvärd sett till vad man får för pengarna.
Att man kan göra den i princip helt custom är ju sweet. Jag har deras dykare och är otroligt nöjd med byggkvaliteten i den. Kör den i dag på ett camonato.
DSC_7444.JPG
Hur funkar det med frakt? Till kommer det tull på priserna?

Jag köpte den lilla på 39mm. Jag har varit sugen på en Prototipo en längre tid, men den finns tyvärr bara i 42mm vilket är för stort (för mig). Stratonen är hyffsat tjock dock, 14mm tror jag, så får se hur känns på handleden!

Nice!
Jag har själv börjat föredra lite mindre ur på senare tid så jag tyckte att det var en höjdare att den fanns i en variant på 39,5.
Ser fram emot dina bilder och intryck när den har landat! ;):)

Tillbaka
Topp