Jag lovade er att meddela kvaliten på Paradive Gen3 från MKII. Krona och bezel har man kritiserat för undermålig kvalite jämfört med gen2 och gen1.
Nu har jag klämt på klockan lite och allt når upp till mina förväntningar förutom bezeln. Den känns oprecis och "slapp". Den sitter som berget på klockan och flexar inte det minsta åt något håll, inte en gnutta.
Men kännslan att vrida på bezeln är ungefär som att dra på sig ett par sönderpruttade kalsonger. Så slappt att dom trillar av....
Kronan som vissa klagat på är tight och är svår att komma åt pga att utrymmet mellan boetten och kronan är knappt 1mm.
Kvaliten annars motsvarar byggkvaliten av jämförbar schweizisk klocka jag har i samlingen, Någonstans mellan Certina och Longines/Tag Heuer. Känslan är solid.
Gummi armbandet är ruskigt bekvämt (mjukis kännsla) i gummikvaliten, men något "tunnt" utåt spännet om ni tittar noga på bilden.
Jag är lite splittrad. Jag skulle nog rekomendera er som letar efter en "Benrus" design att antingen köpa en gen1 eller gen2. Detta för att slippa den slappa bezeln, och pga att priset + tull/moms blir lite i överkant och jag har svårt att försvara den prisbilden. drygt 9500:- kr.
Här kan ni läsa lite info om Benrus....
http://wornandwound.com/benrus-type-i-and-type-ii-mil-w-50717-military-dive-watches/
Bjuder på lite bilder med.
Plockat från MKII.
Bredd 41.25 mm (bezel diameter)
Tjocklek 15.54 mm
Lug till lug 49.50 mm
Lug bredd 20.00 mm
vikt: 98 gram
Glas: "Double domed sapphire crystal, with anti-reflective coating on interior surface only"
Lume: SuperLumiNova BGW9
kaliber:
Tillverkad i Japan SII NE15 (Rotor-dekoration Côtes de Genève), quickset datum, hackinställning, automatisk med manuell uppvridning.
Vattentät: 20 ATMs (200 meter - ISO 6425)
Boett: blästrad 316L rostfritt stål
annat:
Genomborrade lugs.
Skruvad boett
120 klick bezel
Armband: Naturligt gummi med dyk spänne.