• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Kanadicken

Panerai
Eftersom ni som läser denna tråden har samma smak och tycke (nåväl) som jag, tänker jag fråga här.
Jag är på jakt efter en klocka som kan bli min "dressare" tänk Aqua Terra eller Explorer typ. Då min samling idag i stort sätt består av dykare eller Pilotklockor så letar jag efter något mer diskret.
Mina kriterier är:
40-41mm
Vit eller silver, kanske champagne.
Applicerade index.
På länk (men som passar utmärkt att klä upp eller ner)
Max 10k

Tänkbara kandidater:
Longines Conquest GMT
11383757026_c35eff92bd_b.jpg


Roamer Searock
999211-210633-41-25-20-Still.jpg



Men vill ha mer att välja och ha tvångstankar om.
Hjälp mig :)

Billigare men ingen länk, det nya Seaforth kommer bl.a. i grå. Finns med olika bezel väl inklusive fast.
Screenshot_20171210-234844.png
 

Fredrik77

Omega
Eftersom ni som läser denna tråden har samma smak och tycke (nåväl) som jag, tänker jag fråga här.
Jag är på jakt efter en klocka som kan bli min "dressare" tänk Aqua Terra eller Explorer typ. Då min samling idag i stort sätt består av dykare eller Pilotklockor så letar jag efter något mer diskret.
Mina kriterier är:
40-41mm
Vit eller silver, kanske champagne.
Applicerade index.
På länk (men som passar utmärkt att klä upp eller ner)
Max 10k

Tänkbara kandidater:
Longines Conquest GMT
11383757026_c35eff92bd_b.jpg


Roamer Searock
999211-210633-41-25-20-Still.jpg



Men vill ha mer att välja och ha tvångstankar om.
Hjälp mig :)


Ball Ohio II, Raymond Weil Toccata, Frederique Constant. Hellre Seiko och spara pengar än Longinesen, blir liksom inte tillräckligt mycket lyft, om något (namnet kanske mer fancy).

Alt. ngt vintage.
 
Eftersom ni som läser denna tråden har samma smak och tycke (nåväl) som jag, tänker jag fråga här.
Jag är på jakt efter en klocka som kan bli min "dressare" tänk Aqua Terra eller Explorer typ. Då min samling idag i stort sätt består av dykare eller Pilotklockor så letar jag efter något mer diskret.
Mina kriterier är:
40-41mm
Vit eller silver, kanske champagne.
Applicerade index.
På länk (men som passar utmärkt att klä upp eller ner)
Max 10k

Tänkbara kandidater:
Longines Conquest GMT
11383757026_c35eff92bd_b.jpg


Roamer Searock
999211-210633-41-25-20-Still.jpg



Men vill ha mer att välja och ha tvångstankar om.
Hjälp mig :)
Romer Searock spontan-provade jag i butik för en tid sedan. Är ingen kvalitets-snobb eller lyx-konnässör (stavas det så?) på något sätt men jag tyckte att den kändes riktigt billig och dålig kvalitetsmässigt sett..
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Ja jävlar! Där har vi ett bra alternativ!
Som dressare skulle jag avråda från Conquesten. Jag har en som inte är GMT och jag gillar den riktigt bra men det är som allroundklocka. Vill du ha en dressare på riktigt bör du kika på nåt mindre bulkigt. Certinan och Seikona som tipsats om tidigare verkar ju fina.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Som dressare skulle jag avråda från Conquesten. Jag har en som inte är GMT och jag gillar den riktigt bra men det är som allroundklocka. Vill du ha en dressare på riktigt bör du kika på nåt mindre bulkigt. Certinan och Seikona som tipsats om tidigare verkar ju fina.
Ok, dressare kanske var fel ord. En allround klocka kanske var ett mer beskrivande alternativ. Jag "behöver" inte en dressare. Utan snarare en som kan tjänstgöra som en när tillfälle kräver det. Och jag tycker nog att en Conquest kan göra det jobbet. Speciellt på en läderrem :)
 
IMG_3468.JPG
Ok, dressare kanske var fel ord. En allround klocka kanske var ett mer beskrivande alternativ. Jag "behöver" inte en dressare. Utan snarare en som kan tjänstgöra som en när tillfälle kräver det. Och jag tycker nog att en Conquest kan göra det jobbet. Speciellt på en läderrem :)

Nu är du kanske inte alls intresserad av svart urtavla men på din beskrivning kan man ju tänka sig denna, jag har en sådan och den är mkt bra! Zeno Explorer
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vet ej om Christopher Ward klassas som mikro eller inte men jag måste säga att den här C60 trident:en med in house verk är en av de bästa klockor jag haft, är säkert också bland dem bästa i sin prisklass dessutom!

In house SH21-verk med 120h power reserve, anti shock och magnitud. Klockan i sig känns extremt solid och definitivt på Oris-nivå.

Riktigt bra grejer!
5E014A6B-3A74-4B49-B8E4-4390E3061038.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vet ej om Christopher Ward klassas som mikro eller inte men jag måste säga att den här C60 trident:en med in house verk är en av de bästa klockor jag haft, är säkert också bland dem bästa i sin prisklass dessutom!

In house SH21-verk med 120h power reserve, anti shock och magnitud. Klockan i sig känns extremt solid och definitivt på Oris-nivå.

Riktigt bra grejer!
5E014A6B-3A74-4B49-B8E4-4390E3061038.jpeg
Jag som har och har haft en bunt Chris Ward har landat i 3 favoritmärken egentligen ... Panerai, Hamilton och Christopher Ward. Oslagbara allihopa. De Oris jag har haft har jag sålt :D
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Jag lovade er att meddela kvaliten på Paradive Gen3 från MKII. Krona och bezel har man kritiserat för undermålig kvalite jämfört med gen2 och gen1.

Nu har jag klämt på klockan lite och allt når upp till mina förväntningar förutom bezeln. Den känns oprecis och "slapp". Den sitter som berget på klockan och flexar inte det minsta åt något håll, inte en gnutta.
Men kännslan att vrida på bezeln är ungefär som att dra på sig ett par sönderpruttade kalsonger. Så slappt att dom trillar av....

Kronan som vissa klagat på är tight och är svår att komma åt pga att utrymmet mellan boetten och kronan är knappt 1mm.

Kvaliten annars motsvarar byggkvaliten av jämförbar schweizisk klocka jag har i samlingen, Någonstans mellan Certina och Longines/Tag Heuer. Känslan är solid.
Gummi armbandet är ruskigt bekvämt (mjukis kännsla) i gummikvaliten, men något "tunnt" utåt spännet om ni tittar noga på bilden.

Jag är lite splittrad. Jag skulle nog rekomendera er som letar efter en "Benrus" design att antingen köpa en gen1 eller gen2. Detta för att slippa den slappa bezeln, och pga att priset + tull/moms blir lite i överkant och jag har svårt att försvara den prisbilden. drygt 9500:- kr.


Här kan ni läsa lite info om Benrus....
http://wornandwound.com/benrus-type-i-and-type-ii-mil-w-50717-military-dive-watches/

Bjuder på lite bilder med.
IMG_20171212_192350121~2.jpg


IMG_20171212_192659053~2.jpg


IMG_20171212_192136758~2.jpg


IMG_20171212_192046572.jpg

Plockat från MKII.
Bredd 41.25 mm (bezel diameter)
Tjocklek 15.54 mm
Lug till lug 49.50 mm
Lug bredd 20.00 mm
vikt: 98 gram
Glas: "Double domed sapphire crystal, with anti-reflective coating on interior surface only"
Lume: SuperLumiNova BGW9
kaliber:
Tillverkad i Japan SII NE15 (Rotor-dekoration Côtes de Genève), quickset datum, hackinställning, automatisk med manuell uppvridning.

Vattentät: 20 ATMs (200 meter - ISO 6425)
Boett: blästrad 316L rostfritt stål
annat:
Genomborrade lugs.
Skruvad boett
120 klick bezel
Armband: Naturligt gummi med dyk spänne.
 
Senast ändrad:

squba

Omega
Vilken microbrandklocka tycker ni har starkast lume?
Dagens köp lär ligga bra till...:D Tack @M26
Bild 1 är på min Borealis Sea Storm Version B1 Date C3 X1 Lume är belyst med iphonen ca 10 sekunder
Bild 2 utan iphonelampa i köksljus
Bild 3 är ärligt lånad från internetz

En grym klocka för övrigt;)
7B6F28F7-A8D2-43CF-965A-2A355C8BC322.jpeg
 

Bilagor

  • F6345B09-806E-4CD9-86EE-EA87368444AC.jpeg
    F6345B09-806E-4CD9-86EE-EA87368444AC.jpeg
    203.3 KB · Visningar: 61
  • FB65D818-FA63-4E75-A97C-ABA193F8D7C7.jpeg
    FB65D818-FA63-4E75-A97C-ABA193F8D7C7.jpeg
    109 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Jag som redan förbeställt en. Väntar på leverans om en månad. Fin klocka.
Har du varit nöjd med din.
Då har du något att se fram emot! Kul.
Jag har, eller är egentligen jätte nöjd och börjar få kalla fötter. Den är toppen, perfekt storlek och bra grejjer för pengen! Du blir nog inte besviken :)
 
Topp