• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FEC7DE50-130B-46D2-9990-DC6C07730AD6.jpeg
 
Yikes! Jag har ju missat att det är fredag. Pris kommer på posten till den som först knäcker vilken film som gluttas på ikväll. Fullständig titel nödvändig, liksom antagligen viss kunskap om genrefilm.
8C9C68B4-4489-4296-BDED-B15A3374FFD9.jpeg
359CC899-EEC5-49E3-943A-3D0B5340A607.jpeg
Påminnelse till mig själv: Välj inte snäv italiensk genrefilm till frivillig frågelek i fortsättningen.

Naturligtvis fanns det en viss anknytning till tråden och gårdagens trådinlägg.

För det första är filmen en så kallad giallo, lånar lite från ett välbekant internetuppslagsverk:
Gialli (plural) är en italiensk form av eleganta skräckbetonade thrillers. Filmerna innehåller ofta mycket våld och naket och kan ses som en föregångare till slashergenren. Benämningen Giallo kommer ifrån italienskans ord för gul som också var den färg förlaget Mondadoris omslag till pocketdeckare hade haft sedan 1920-talet.

För det andra, filmen i fråga – Your Vice is a Locked Room and Only I Have the Key – är av Sergio Martino och bygger på Edgar Allan Poes historia The Black Cat.

Eftersom ingen vann priset så går det vidare till nästa veckas pott.
E8A465AF-6850-475E-B8CA-95119362EA93.png
 
Påminnelse till mig själv: Välj inte snäv italiensk genrefilm till frivillig frågelek i fortsättningen.

Naturligtvis fanns det en viss anknytning till tråden och gårdagens trådinlägg.

För det första är filmen en så kallad giallo, lånar lite från ett välbekant internetuppslagsverk:
Gialli (plural) är en italiensk form av eleganta skräckbetonade thrillers. Filmerna innehåller ofta mycket våld och naket och kan ses som en föregångare till slashergenren. Benämningen Giallo kommer ifrån italienskans ord för gul som också var den färg förlaget Mondadoris omslag till pocketdeckare hade haft sedan 1920-talet.

För det andra, filmen i fråga – Your Vice is a Locked Room and Only I Have the Key – är av Sergio Martino och bygger på Edgar Allan Poes historia The Black Cat.

Eftersom ingen vann priset så går det vidare till nästa veckas pott.
E8A465AF-6850-475E-B8CA-95119362EA93.png
Jag har nog bara sett giallos av Argento och Bava, ej hört om denne herre.
Så frågan är ju då: var denna bra?
 
Jag har nog bara sett giallos av Argento och Bava, ej hört om denne herre.
Så frågan är ju då: var denna bra?
Kul! :) Om jag ska vara ärligt så räcker det med att se väl valda filmer av Argento och Bava. Men, om man vill nörda ned sig lite djupare så är Sergio Martino en god start – kanske inte just den här filmen dock, som inte tillför särskilt mycket (även om den är bättre än Fulcis The Black Cat). The Strange Vice of Mrs. Wardh är Martinos kanske bästa giallo. Och brukar väl tillsammans med All the Colors of the Dark räknas till toppskiktet av genren.
 
Kul! :) Om jag ska vara ärligt så räcker det med att se väl valda filmer av Argento och Bava. Men, om man vill nörda ned sig lite djupare så är Sergio Martino en god start – kanske inte just den här filmen dock, som inte tillför särskilt mycket (även om den är bättre än Fulcis The Black Cat). The Strange Vice of Mrs. Wardh är Martinos kanske bästa giallo. Och brukar väl tillsammans med All the Colors of the Dark räknas till toppskiktet av genren.
Tack för tipsen :)
 
Tillbaka
Topp