• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Sommarskvalle!
Är som ett lotteri denna, byter datum lite hej vilt. 02 ibland och 04 nu senast (vid manuell vridning).
29F6FB04-E46E-47BB-BB92-AEF8ECFE1BE1.jpeg
 
Påminnelse till mig själv: Välj inte snäv italiensk genrefilm till frivillig frågelek i fortsättningen.

Naturligtvis fanns det en viss anknytning till tråden och gårdagens trådinlägg.

För det första är filmen en så kallad giallo, lånar lite från ett välbekant internetuppslagsverk:
Gialli (plural) är en italiensk form av eleganta skräckbetonade thrillers. Filmerna innehåller ofta mycket våld och naket och kan ses som en föregångare till slashergenren. Benämningen Giallo kommer ifrån italienskans ord för gul som också var den färg förlaget Mondadoris omslag till pocketdeckare hade haft sedan 1920-talet.

För det andra, filmen i fråga – Your Vice is a Locked Room and Only I Have the Key – är av Sergio Martino och bygger på Edgar Allan Poes historia The Black Cat.

Eftersom ingen vann priset så går det vidare till nästa veckas pott.
E8A465AF-6850-475E-B8CA-95119362EA93.png
Lite ologisk titel också. ”Min last är ett låst rum?”

Känner inte till denna, men har I min ungdom sett en del Lucio ”Il Maestro” Fulci och liknande. The Beyond, House By the Cemetary. Zombi(e flesh eaters). Även annat som Salo, diverse kannibalfilmer osv. ;)
En sådan här köpte jag, väldigt trevlig klockrulle må jag säga.
Kolla om han har kvar några :)
https://klocksnack.se/threads/rejäl-klockrulle-i-vaxad-canvas.83842/
Jag med! Riktigt fin kvalitet och användbar.
 
Lite ologisk titel också. ”Min last är ett låst rum?”

Känner inte till denna, men har I min ungdom sett en del Lucio ”Il Maestro” Fulci och liknande. The Beyond, House By the Cemetary. Zombi(e flesh eaters). Även annat som Salo, diverse kannibalfilmer osv. ;)
Italienska genrefilmer och deras titlar är ett kapitel för sig. C'è Sartana... vendi la pistola e comprati la bara är en personlig favorit och passar utmärkt idag då det är byteslördag; betyder ungefär ”Jag är Sartana ... byt pistolen mot en kista”.

De filmer du nämner av Fulci är definitivt måsten inom italiensk film. Otroligt fina praktiska effekter.
 
Tillbaka
Topp