• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jockinho

Patek
2-Faktor
Denna rackare är mysig att ha på armen på något sätt.
Funderar på vart @kjesul tagit vägen inte sett han här på länge.
94B62439-F05F-476C-BA37-54A3BE6B56CE.jpeg

Kör zelos med i värmen...
3017D7B7-5B8A-462B-8589-87586FEB2E04.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Helt såld på bicompax nu. Tips på andra?

Är du nöjd med din DH @Remofflan ? Är ju en bicompax så kan vara ett alternativ. Tror jag skippar 1962 enbart pga. att jag inte vill ha en tickade sub dial. Men egentligen den designen jag gillar bäst.

Kollat på undone som jag gillar men de har tickande visare. Vill nog ha en till panda eller arg panda krono med två subdials.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Grilla med Scurfa!:)
2F39D733-125C-4619-A26E-DDE5E7852A52.jpeg

Kom osökt att tänka på: På kurs med Kurt.
Kommer ni ihåg den stackaren?;)
Ja! :)
Helt såld på bicompax nu. Tips på andra?

Är du nöjd med din DH @Remofflan ? Är ju en bicompax så kan vara ett alternativ. Tror jag skippar 1962 enbart pga. att jag inte vill ha en tickade sub dial. Men egentligen den designen jag gillar bäst.

Kollat på undone som jag gillar men de har tickande visare. Vill nog ha en till panda eller arg panda krono med två subdials.
Jättenöjd! Det intressanta i kråksången är att jag faktiskt köpte två DH 1937, Gold och Onyx. Den sistnämnda kände jag stor besvikelse över och var inte alls nöjd med. Som tur var hann jag inte bära den och kunde göra en kundretur. Fick i och för sig betala 200 kr i frakt. Och! DH har sitt nya lager i Polen, vilken postgång är lite långsammare än Tyskland. Men köpte självklart spårbart och har i alla fall ankommit mottagarlandet.
Hursom – den nya (Gold) är fantastisk! Det är en keeper. Så billig och bra. Lustigt när bara urtavlan skiljer, men den svarta kändes verkligen platt och tråkig.

139081A9-0988-4986-A11F-5723ED9F85DC.jpeg
809FD389-124D-4CFD-B635-0EA64A4BD680.jpeg
AD9666DE-CC83-410D-8543-B8CE9CD6F367.jpeg
7B17C6F5-DDF7-4DD7-BB11-195F5AC64644.jpeg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja! :)

Jättenöjd! Det intressanta i kråksången är att jag faktiskt köpte två DH 1937, Gold och Onyx. Den sistnämnda kände jag stor besvikelse över och var inte alls nöjd med. Som tur var hann jag inte bära den och kunde göra en kundretur. Fick i och för sig betala 200 kr i frakt. Och! DH har sitt nya lager i Polen, vilken postgång är lite långsammare än Tyskland. Men köpte självklart spårbart och har i alla fall ankommit mottagarlandet.
Hursom – den nya (Gold) är fantastisk! Det är en keeper. Så billig och bra. Lustigt när bara urtavlan skiljer, men den svarta kändes verkligen platt och tråkig.

139081A9-0988-4986-A11F-5723ED9F85DC.jpeg
809FD389-124D-4CFD-B635-0EA64A4BD680.jpeg
AD9666DE-CC83-410D-8543-B8CE9CD6F367.jpeg
7B17C6F5-DDF7-4DD7-BB11-195F5AC64644.jpeg
Tänk att när det står ’PP’ på urtavlan så kostar den (åtminstone) 705.000 SEK mera...

https://klocksnack.se/threads/patek-philippe-chronograph-5070g-white-gold.136467/
 

mao

Cartier
Efter en helg som började med punktering på motorvägen i rusningstrafik har även en resa till östkusten samt kräftskiva i vackra kilsbergen hunnits med. Avslutar helgen med @Equilibrium favoriträtt :)
IMG_20200816_173848.jpg


Edit: man kan ana vilket favoritmärket på bil är i familjen.
IMG_20200816_174106.jpg
Gött med bil-mikro också, ON topic! ;)
Hejsan, tänkte skriva en kort recension av min Marnaut Seascape 200M.

CE404CC7-9D17-4956-80B0-51474BEA6EC9.jpeg

Den har numera fastnat i samlingen och får stanna ett tag. När jag köpte den i mars så var jag sugen på en helsvart klocka för bad mm. Jag har gillat det som M.A.T Watches släpper med 3 straps till varje klocka, framförallt den senaste svarta Saveurs en Mer. Det jag gillat mest är velcroband på dem så jag tänkte att den svarta Seascapen skulle bli en variant på detta tema.

C77076FE-1DD3-4E1A-B693-F6E6AB63C281.jpeg

Sen är det tavlan, alltså den är så j-a bra och särskilt med svart boett (gärna lite sliten så småningom). Tavlan är av blank emalj och alla små pluppar är med lume. Triangeln i bezel är också med lume.

6F8A4531-0EBE-4F3F-A870-BB1F39F25A8D.jpeg

Mönstret är inspirerat av hur sjöborrar ser ut. Mario Jutronic dök mycket som ung vid Kroatiens kust och där det finns mycket sjöborrar.
C838F43F-861F-423F-9D96-D5902D832B78.jpeg

Vad mer? Automatisk och går +2 spd (snabbar sig på natten och saktar sig på dagen vid användande), 40 mm, 49 mm lång, 20 mm mellan de skönt nerböjda bandhornen. Höjd på boetten 11 mm plus ca 1.5 mm dome på safiren.

249C091A-D509-43A7-8AF9-F7B02DD7EC74.jpeg

Positivt:
Tavlan
Kul ovanlig modell
Inte skruvad krona på bezeln, gör den lätt att använda, praktiskt

Negativt:
Inte skruvad krona på bezeln, gör att bezeln kan flytta på sig lite om man råkar komma åt den. Men det krävs att man drar andra armen över kronan eller annat med lite friktion.
Glaset är lite väl mkt dome, jag hade hellre haft platt glas, tror jag trodde det skulle vara det och att jag blev förvånad. Det löser sig säkert efter en tid.
Glaset plus den blanka tavlan gör den ganska blänkig, förtar lite av det stealth mode jag var ute efter.
Tack för bra recension, har aldrig tittat på tavlan i detalj tidigare - inte sett att piggarna sticker upp sådär - snyggt!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ja. Men hur/var? I och för sig. Vi har magneter runtom oss. Man är ju lite van vid magnetresistenta ur. Kan man avmagnetisera på egen hand?
En så pass extrem gångavvikelse brukar tyda på magnetism och två vanliga bovar idag är laptops och induktionshällar men som du säger finns det ju massvis med andra källor. Det går att göra själv om man köper en avmagnetiserare (eller vad det nu kallas) och jag minns att jag läste om det ganska nyligen här på forumet. Jag har för mig att det även var någon mobilapp inblandad i processen? Ska se om jag hittar inlägget/tråden.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ja. Men hur/var? I och för sig. Vi har magneter runtom oss. Man är ju lite van vid magnetresistenta ur. Kan man avmagnetisera på egen hand?

Har en avmagnetiserare hemma, kunde ha skickat med den till dig :(

Annars kanske det finns en lokal uris som du kan gå till och fråga om du kan få avmagnetisera den där? Gick till min lokala uris med min Vostok och han gjorde det gratis.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kan inte urhandlarna vara så vänliga att enas om en standard, ett eller två s – vilket som väljs kvittar för min del, men jag är trött på att gissa. Svenssons eller Svensons. En standard efterfrågas. Tack på förhand!
7439F030-F5D2-4C95-A12B-26BB32BD2836.jpeg
Haha, jag stavar alltid fel när jag ska tagga eller besöka hemsidan för Erikson Urhandel. :D Det grammatiskt korrekta borde väl vara Erikssons? Eriks sons?:bag:
Svårfotad jäkel, men oj så nöjd jag är! :)
Fick hem den i fredags men har haft fullt upp i helgen med bröllop så det kommer fler bilder under veckan :D
20200816_184013.jpg
Stort grattis till en grym klocka och till giftermålet! Men mest klockan så klart. ;)
 

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Haha, jag stavar alltid fel när jag ska tagga eller besöka hemsidan för Erikson Urhandel. :D Det grammatiskt korrekta borde väl vara Erikssons? Eriks sons?:bag:
Jag håller helt och fullt med, om jag fick vara med och bestämma skulle tvenne s vara gällande. Själv försökte jag nyss besöka den anrika webbutiken zackrisons punkt se – det gick icke.
 
Topp