• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Haha, jag stavar alltid fel när jag ska tagga eller besöka hemsidan för Erikson Urhandel. :D Det grammatiskt korrekta borde väl vara Erikssons? Eriks sons?:bag:
Jag tror den etymologiska bakgrunden till -sonnamn med ett s ligger att man kunde uttrycka namnet på två sätt:

Per, Eriks son
eller
Erik, son av Johan

beroende på vem man avsåg att beskriva. När man sedan gick ifrån att byta namn efter varje generation och valde ett fast efternamn så blev det olika som fastnade.

Kan också vara ett rent stilistiskt val, att man tycker det är snyggare med ett s. (Eller finare?)

Jag bara gissar lite nu. Oj, helt OT också.
Klocka för relevans!
D569B59C-3540-475F-82CE-22B173797B9F.jpeg


Edit: Ok, inte helt OT. Det rörde ju namn på urhandlar som saluför mikro och/eller affordable. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag håller helt och fullt med, om jag fick vara med och bestämma skulle tvenne s vara gällande. Själv försökte jag nyss besöka den anrika webbutiken zackrisons punkt se – det gick icke.

Jag tror den etymologiska bakgrunden till -sonnamn med ett s ligger att man kunde uttrycka namnet på två sätt:

Per, Eriks son
eller
Erik, son av Johan

beroende på vem man avsåg att beskriva. När man sedan gick ifrån att byta namn efter varje generation och valde ett fast efternamn så blev det olika som fastnade.

Kan också vara ett rent stilistiskt val, att man tycker det är snyggare med ett s. (Eller finare?)

Jag bara gissar lite nu. Oj, helt OT också.
Klocka för relevans!
D569B59C-3540-475F-82CE-22B173797B9F.jpeg


Edit: Ok, inte helt OT. Det rörde ju namn på urhandlar som saluför mikro och/eller affordable. :)
Jag tycker att det är lite extra förvirrande med just Erikson Urhandel då det dels känns onaturligt med ett s och att det även saknas ett s på slutet för att göra det possessivt.

Woop woop, that's da sound of språkpolis!
 

Watcharound

Panerai
2-Faktor
En minut plus per timme. Det är inte bra. Får kontakta säljaren och höra.

En så pass extrem gångavvikelse brukar tyda på magnetism och två vanliga bovar idag är laptops och induktionshällar men som du säger finns det ju massvis med andra källor. Det går att göra själv om man köper en avmagnetiserare (eller vad det nu kallas) och jag minns att jag läste om det ganska nyligen här på forumet. Jag har för mig att det även var någon mobilapp inblandad i processen? Ska se om jag hittar inlägget/tråden.
Tror det var @FreakyLeo som tipsade om appen som mäter magnetism tidigare. Lepsi heter den och verkar funka!:)
 

krstderik

Breitling
2-Faktor
Jag tycker tråden har en bra dynamik som går lagom åt alla möjliga håll. Positivt att den är självreglerande dessutom :)
Vi alla känner nog som @Tärnan ibland, i alla fall jag, vad tänker de som bara dyker in då och då, men det är som det är. Vi har nog en del följare som bara läser för att läsa dessutom. DET vore kul att få en blänkare om, att ni som mest läser ibland säger Hej.
FF5C6380-734C-410B-90DE-9B2C36C1CA24.jpeg

Häpp!
Hej!
Läser bara, oftast flera gånger om dagen. Absolut inte enbart på grund av micro/affordable intresset.
Nedvarvning efter en dag på stranden.
 

Bilagor

  • IMG_20200816.jpg
    IMG_20200816.jpg
    309.8 KB · Visningar: 2

v0n

Patek
2-Faktor
Problemet med text är ju att man måste läsa (eller åtminstone skumma igenom) allt för att inte missa det som man är intresserad av. Jag har själv varit och är fortfarande motståndare till massiva OT-diskussioner men har på sistone postat en hel del skräpinlägg i tråden. Tristess kanske? Ber hur som helst om ursäkt för det och ska försöka hålla topic bättre i fortsättningen. :angel: Det är klart att lite OT förekommer överallt men jag kan hålla med om att det ofta blir lite väl mycket i just denna tråd men det är lätt att man själv bara hakar på och vips så är det tre-fyra sidor om film eller bilar trots att de flesta förmodligen är särskilt intresserade. :bag:

Jag tror stenhårt på idén med en allmän chattråd i lifestyle och att man istället försöker att hålla sig någorlunda till ämnet i denna tråd och fördelen med en separat chattråd är ju att det faktiskt är möjligt att diskutera hur länge som helst om vad som helst och att den som bara vill ta del av det ena kan skippa det andra och vice versa samtidigt som den som vill ta del av allt kan göra det utan att någon tvingas scrolls igenom sida efter sida med ointressanta diskussioner. En annan fördel är så klart att den inte skulle vara trådspecifik vilket ytterligare skulle öka bredden på ämnen, deltagare m.m.

Nästan alla forum som jag är medlem på har en snicksnacktråd där vad som helst kan postas men jag tycker att KS saknar det. Den här och "vad gör du och din klocka" är väl de två närmaste exemplen men då stör man som sagt diskussioner och irriterar en hel del användare med sitt OT.
tl;dr för faaan! :p
Det är inte det att jag inte håller med men frågar dig som jag frågade @Jockinho som inte ville svara , ni är båda veteraner så tyckte det var lämpligt.
Det är väl bara att starta en sån tråd om man tror det är lösningen, eller är det någon annan som skulle göra det?
Arbetsskada måhända men är less på att "någon annan" ska göra allt hela tiden (som ingen vet vem det är).

Nä, har fortfarande ingen kamera så klockbild uteblir :(
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
tl;dr för faaan! :p
Det är inte det att jag inte håller med men frågar dig som jag frågade @Jockinho som inte ville svara , ni är båda veteraner så tyckte det var lämpligt.
Det är väl bara att starta en sån tråd om man tror det är lösningen, eller är det någon annan som skulle göra det?
Arbetsskada måhända men är less på att "någon annan" ska göra allt hela tiden (som ingen vet vem det är).

Nä, har fortfarande ingen kamera så klockbild uteblir :(

Tänker att de som är mest sugna på off topic borde starta den, annars är det väll ingen som använder den ändå. Men finns ju typ trådar för allt i lifestyle nedan så behovs nog inte ens. Finns även en chatt eller så startar vi en stor konversation där alla medlemmar som vill bjuds in. Det kanske faktiskt vore en roligare idé där allt mellan himmel och jord kan diskuteras :)
https://klocksnack.se/forums/lifestyle.39/

Jag har inget problem med lite off topic men jag måste ju ändå få ha åsikten att det är standard med för mycket sådant fre-lördagkväll. Fast jag tycker inte illa om det i sig, snarare roligt lära känna er mer etc, men för mig blir det i fel forumdel när det tar mkt plats från klockor.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
tl;dr för faaan! :p
Det är inte det att jag inte håller med men frågar dig som jag frågade @Jockinho som inte ville svara , ni är båda veteraner så tyckte det var lämpligt.
Det är väl bara att starta en sån tråd om man tror det är lösningen, eller är det någon annan som skulle göra det?
Arbetsskada måhända men är less på att "någon annan" ska göra allt hela tiden (som ingen vet vem det är).

Nä, har fortfarande ingen kamera så klockbild uteblir :(
Haha, du vet att det inte är min stil! Jävligt långt och ibland helt utan payoff är mer min melodi. :D
Problemet är att KS-ledningen inte vill ha den typen av trådar i lifestyle så den skulle bara raderas. :(
Screenshot_20200816-200541_Firefox.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tänker att de som är mest sugna på off topic borde starta den, annars är det väll ingen som använder den ändå. Men finns ju typ trådar för allt i lifestyle nedan så behovs nog inte ens. Finns även en chatt eller så startar vi en stor konversation där alla medlemmar som vill bjuds in. Det kanske faktiskt vore en roligare idé där allt mellan himmel och jord kan diskuteras :)
https://klocksnack.se/forums/lifestyle.39/

Jag har inget problem med lite off topic men jag måste ju ändå få ha åsikten att det är standard med mycket fre-lördagkväll. Fast jag tycker inte illa om det i sig, snarare roligt lära känna er mer etc, men för mig blir det i fel forumdel när det tar mkt plats från klockor.
Tycker det är skitbra att vi diskuterar det här för allas trevnad. Frågan är vem som hängas ut som off topic ansikte för jag misstänker att det inte är ett medvetet val utan snarare en dynamisk reaktion på vad som sker när många färgstarka individer klumpas ihop på samma ställe. Igen, finns ingen tråd som är i närheten av denna aktivitet.

Gillar att ha allt i samma tråd men förstår samtidigt att det börjar bli ohållbart. Står helt bakom dina ideer, gäller väl bara att få det rotat på något vis (jag vet inte hur) :)
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Då har man bara halva veckans inlägg kvar att gå igenom cirkus 1550 st :D

@Lord_tito88 Brat, :sorry: det går inte att sätta ord på dina historier men det smärtar att höra. Livet är orättvist. Da si zdrav i ziv (översättning typ ”må du leva i hälsa” för de som inte förstår slaviska språk).


Nya SM Subs, så jäkla mycket bättre med applicerade hexagonala loggan

eYkwGdUHZbqCu-pG3Yoc2ojGPNf6PmuJYc0pPZEosHFYuYN-QEiVibXQQIM1xvMyJESIv7Upyt6fynov6KtIifEfozk7MgHuObt2GeoojNpP1v1stidXovvbrnBbkH76f8_2=s0-d-e1-ft
LMitYr3o_gG_rinSgNQDohsuFzSlxuacYSRmhXKp-AQEdyzhTZ2jjCVgcvToIqdDqbBQGpM1MDMryLTy-wngW1mwd_zLwgOI8S4VXEkkrj0JQvQWGk5VMqMOBERetprv5Dg=s0-d-e1-ft
Har du köpt än? Notera att jag ligger duktigt efter i läsningen :D
Denna evinnerliga flipparsjuka, då var det dags igen :banghead: Om någon är sugen så vet ni vad som gäller :rolleyes:

MVIMG_20200811_160931.jpg
MVIMG_20200811_161523.jpg
MVIMG_20200811_161715.jpg
Nej, nej, NEJ!!!
Finns det någon kvinna som gör ur och är urmakare ? Det är ju lite konstigt, men jag kan inte komma på en enda.

Jag vet i alla fall två kvinnor som är urmakare, som arbetar i lokala urmakerier i mitt närområde. Men de gör inte ur, vad jag vet. Du kanske var på jakt efter någon som tillverkar och säljer under eget märke?
Appelkvist Ur i Lund har en kvinnlig urmakare. De är alla mycket trevliga och hjälpsamma dessutom.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker det är skitbra att vi diskuterar det här för allas trevnad. Frågan är vem som hängas ut som off topic ansikte för jag misstänker att det inte är ett medvetet val utan snarare en dynamisk reaktion på vad som sker när många färgstarka individer klumpas ihop på samma ställe. Igen, finns ingen tråd som är i närheten av denna aktivitet.

Gillar att ha allt i samma tråd men förstår samtidigt att det börjar bli ohållbart. Står helt bakom dina ideer, gäller väl bara att få det rotat på något vis (jag vet inte hur) :)

Helt ärligt bidrar vi alla till off topic så även jag flertalet flertalet ggr, men en reflektion bara då tråden vuxit så mkt och även för att underlätta för nya som vill följa den. Vi kan ju prova på fredag att starta en ”alla sover, har tråkigt vill snacka om allt” konversation och så bjuder man in de som likear inlägget/hojtar till. Och så har man en tråd att fortsätta i :) (tror det skulle vara rätt roligt, kan man ju läsa igenom det när man vill sen).

Sen kommer det såklart fortsätta vara lite off topic ibland ändå men så är det ju i alla trådar.

Kvällens klocka ;)
9091CAB6-F98A-459E-BFD1-C8996CA898AE.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Haha, du vet att det inte är min stil! Jävligt långt och ibland helt utan payoff är mer min melodi. :D
Problemet är att KS-ledningen inte vill ha den typen av trådar i lifestyle så den skulle bara raderas. :(
Screenshot_20200816-200541_Firefox.jpg
Ville bara åt din filosofiska sida som dök upp som önskat :D
Huvudet på spiken, vi försöker ju ändå göra något åt situationen eller problematiken om man så vill men det blir inte så värst konstruktivt när chäfen säger NEJ! (och inget mer).
Tror det var @Nilas som nämnde det någon gång...hur mycket trafik drar vi inte till forumet i övrigt bara genom denna tråd? Och ändå bli behandlade som andra klassens entusiaster, så jävla sorgligt bara. Ja, jag vet, det är inte vårat forum :rolleyes:
 

inzomniac

Cartier
2-Faktor
Jag provar det. Tack! :)
Bulovan är en sån med stämgafflar, spolar och grejer? Känns lurigt med avmagnetisering, och magnetisering också. Hittar inte så mycket om detta alls, och har ingen kunskap om verken, bara lite diskussion om möjligheter att återmagnetisera och avmagnetisera. Förstår det som att de här spolarna skapar fält som får gafflarna att vibrera i en, helst, bestämd frekvens - det låter som en lurig balans.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bulovan är en sån med stämgafflar, spolar och grejer? Känns lurigt med avmagnetisering, och magnetisering också. Hittar inte så mycket om detta alls, och har ingen kunskap om verken, bara lite diskussion om möjligheter att återmagnetisera och avmagnetisera. Förstår det som att de här spolarna skapar fält som får gafflarna att vibrera i en, helst, bestämd frekvens - det låter som en lurig balans.
Stämmer. Det är ett sånt verk. Och det ska enligt säljaren, som är urmakare, vara servad nu i juli. :(
 

inzomniac

Cartier
2-Faktor
Stämmer. Det är ett sånt verk. Och det ska enligt säljaren, som är urmakare, vara servad nu i juli. :(
Fasen, vad tråkigt! Bäst att höra vad säljaren kan säga om det först. Hittade denna sida som ser ut att vara skapad när Accutron kom första gången :rolleyes::
https://oldfathertime.com/accutron_history1.htm
Där står bland annat:
the effect of magnetism on ACCUTRON
ACCUTRON timepieces are less affected by the magnet fields usually encountered in normal service than are conventional "anti-magnetic" watches. The criterion for an "anti-magnetic" watch is that, when subjected to the influence of a magnetic field with a strength of 60 gauss and then removed from this influence, it shall operate without being affected more than 15 seconds per day. The ACCUTRON timepiece easily meets this specification, changing rate on a few seconds per day.

The ACCUTRON timepiece should not be deliberately exposed to an extremely high strength magnetic field, as in a demagnetizer or a strong permanent magnet, since it is obvious that it would be possible at some level of field strength to demagnetize the permanent magnets on the tuning fork. If an ACCUTRON timepiece is accidentally demagnetized it will stop, and the tuning fork must be replaced or returned to Bulova to be re-magnetized.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
SÅLD

Nepp gav den en chans iaf men vi klickar inte helt tyvärr. Men tänkte iaf ge förtur hit om någon är sugen, PM:a isf :)

Fick den ju billigt så tänkte också den ska säljas det med (2450kr samma jag gav). Gummit på bild ingår ej i övrigt full set och 99% ny. Har ju ändå använts några timmar men ser ut som ny på handleden :cool:
A3840550-E2B0-4215-8C23-BFCC9DC9EA7F.jpeg
6340C88F-EB28-4AD4-9125-E4F50F72F53F.jpeg


Gbx-100 plus cash kan funka som byte. Inget annat tyvärr.
 
Senast ändrad:

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Haha, jag stavar alltid fel när jag ska tagga
Stort grattis till en grym klocka och till giftermålet! Men mest klockan så klart. ;)
Haha, jag stavar alltid fel när jag ska tagga eller besöka hemsidan för Erikson Urhandel. :D Det grammatiskt korrekta borde väl vara Erikssons? Eriks sons?:bag:
Stort grattis till en grym klocka och till giftermålet! Men mest klockan så klart. ;)
Haha, man tackar! :D:D
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Kvällsdopp, blir inte så mycket bättre än så här.
20200816_191809.jpg
Riktigt härlig bild :)
Tycker det är skitbra att vi diskuterar det här för allas trevnad. Frågan är vem som hängas ut som off topic ansikte för jag misstänker att det inte är ett medvetet val utan snarare en dynamisk reaktion på vad som sker när många färgstarka individer klumpas ihop på samma ställe. Igen, finns ingen tråd som är i närheten av denna aktivitet.

Gillar att ha allt i samma tråd men förstår samtidigt att det börjar bli ohållbart. Står helt bakom dina ideer, gäller väl bara att få det rotat på något vis (jag vet inte hur) :)

Helt ärligt bidrar vi alla till off topic så även jag flertalet flertalet ggr, men en reflektion bara då tråden vuxit så mkt och även för att underlätta för nya som vill följa den. Vi kan ju prova på fredag att starta en ”alla sover, har tråkigt vill snacka om allt” konversation och så bjuder man in de som likear inlägget/hojtar till. Och så har man en tråd att fortsätta i :) (tror det skulle vara rätt roligt, kan man ju läsa igenom det när man vill sen).

Sen kommer det såklart fortsätta vara lite off topic ibland ändå men så är det ju i alla trådar.

Kvällens klocka ;)
9091CAB6-F98A-459E-BFD1-C8996CA898AE.jpeg
Det som gör att vi hamnar OT många gånger beror, känner jag, oftast på slumpen. Någon tittar tex på en film, fotar klockan med filmen i bakgrunden sen är det igång. Samma med bil OT och öl OT och allt annat. Sen kommer det lite inlägg däremellan då många har olika samtalsämnen emellan varandra och då upplevs det som att det är mer än vad det är. Jag har som sagt inga problem alls med detta. Respekterar var och ens intresse och bläddrar vidare. Har lärt mig skumma igenom texten lite snabbt och ser om det är intressant för mig. :) Så en egen tråd för detta tror jag inte funkar. Men man kan ju alltid prova :happyhappy:

Snipp Snapp snut, så var sagan slut.
Kvällens UR :)
IMG_20200816_202329.jpg
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Riktigt härlig bild :)



Det som gör att vi hamnar OT många gånger beror, känner jag, oftast på slumpen. Någon tittar tex på en film, fotar klockan med filmen i bakgrunden sen är det igång. Samma med bil OT och öl OT och allt annat. Sen kommer det lite inlägg däremellan då många har olika samtalsämnen emellan varandra och då upplevs det som att det är mer än vad det är. Jag har som sagt inga problem alls med detta. Respekterar var och ens intresse och bläddrar vidare. Har lärt mig skumma igenom texten lite snabbt och ser om det är intressant för mig. :)

Snipp Snapp snut, så var sagan slut.
Kvällens UR :)
IMG_20200816_202329.jpg
Det bandet, har Bobo haft det?
 
Topp