• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Barfly

Cartier
Godmorgon gänget!!
Bilder på kommande Nodus Contrail om ingen postat tidigare.
Verkar släppas i slutet på månaden.
E5CABCEE-442C-4E71-957F-A9D902CF26D3.jpeg
D28013F0-3BC2-4373-97BB-49AE985DE15F.jpeg
B46DD2B5-C09C-4637-ABBB-6EE059A6998B.jpeg
5D8A0E34-5C99-455A-9303-20822AD60309.jpeg
005E29AC-0F2B-4FD3-98F0-ED290922B4E6.jpeg
9B3A1B97-488E-4401-94B1-02F55B496BF9.jpeg
Har du eller någon annan en aning om vad den kommer att landa på? Hittade inget pris på deras hemsida.
 
Hej, ganska ny på forumet och inte postat i denna tråd innan! Fick hem två nya klockor lagom till semestern tog slut som jag ville dela med mig av ingen erfarenhet av varken helm eller yema sedan tidigare men är otroligt nöjd med båda klockorna!
15974899510341559439665158033365.jpg
FB_IMG_1597489842911.jpg


Den Flygrafen från Yema är jävligt fin. Fick du betal moms på den när den kom till Sverige? Jag bor i Norge och då är det 25% på priset. Men är det inte det till Sverige så beställer jag hem till mina föräldrar:)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har en fråga som säkert uppfattas som offensiv bland vissa här i tråden, men för en oinvigd i mikrovärlden:
Vad är det som lockar er med en del av dessa "mikroklockor" där man mer eller mindre totalt replikerar populära dyrare modeller? Vart går gränsen för kopior/plagiat (där man i princip bara bytt ut namn och logga på tavlan egentligen)?

Jag har sett rätt många modeller i denna tråden samt under Säljavdelningen där man skulle kunna tro att man är på en souvenirbazaar i något asiatiskt land med "äkta Rolex".
 

[Bobo]

Rolex
Jag har en fråga som säkert uppfattas som offensiv bland vissa här i tråden, men för en oinvigd i mikrovärlden:
Vad är det som lockar er med en del av dessa "mikroklockor" där man mer eller mindre totalt replikerar populära dyrare modeller? Vart går gränsen för kopior/plagiat (där man i princip bara bytt ut namn och logga på tavlan egentligen)?

Jag har sett rätt många modeller i denna tråden samt under Säljavdelningen där man skulle kunna tro att man är på en souvenirbazaar i något asiatiskt land med "äkta Rolex".
Priset lockar.
Jag har råd att köpa dyrare klockor men väljer att inte låsa så mycket kapital.

Vem som ligger bakom designen från början intresserar inte mig.
IMG_20200818_112408.jpg

Lägger ingen prestige i vilka klockor jag äger.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Jag har en fråga som säkert uppfattas som offensiv bland vissa här i tråden, men för en oinvigd i mikrovärlden:
Vad är det som lockar er med en del av dessa "mikroklockor" där man mer eller mindre totalt replikerar populära dyrare modeller? Vart går gränsen för kopior/plagiat (där man i princip bara bytt ut namn och logga på tavlan egentligen)?

Jag har sett rätt många modeller i denna tråden samt under Säljavdelningen där man skulle kunna tro att man är på en souvenirbazaar i något asiatiskt land med "äkta Rolex".
Jag föreställer mig att det är Bang for the buck och hommage. Ovanpå detta verkar 99,9% som hänger i denna tråd ha en både opretentiös och prestigelös inställning som för med sig en vänlig och vänskaplig stämning och gemenskap.

Med det sagt hyvlar jag en tvåhundring på nuvarande pris på min Armida A6 till kända mikroälskare i tråden.
 

KXII

Cartier
Jag har en fråga som säkert uppfattas som offensiv bland vissa här i tråden, men för en oinvigd i mikrovärlden:
Vad är det som lockar er med en del av dessa "mikroklockor" där man mer eller mindre totalt replikerar populära dyrare modeller? Vart går gränsen för kopior/plagiat (där man i princip bara bytt ut namn och logga på tavlan egentligen)?

Jag har sett rätt många modeller i denna tråden samt under Säljavdelningen där man skulle kunna tro att man är på en souvenirbazaar i något asiatiskt land med "äkta Rolex".
Ähh, helt rätt att fråga! Tycker att man ska kunna ha en diskussion om vad man tycker osv utan att folk blir triggade.

För min del tycker jag det är roligt med nya mindre märken som tar fram alternativ som är inspirerade av klassiker. Jag äger ingen hommage och det är inget som intresserar mig. Men exempel på märken som fångat in mig i den här tråden är Baltic, Traska, Squale, Zelos mm. Dessa klockor klassas som egna designs och inte hommages.

För min del handlar det om klockor som har roliga, udda och väldigt fina designs för en peng så jag inte är rädd för att ha på mig den. Utöver det är det även klockor som man enkelt kan köpa hem för man tycker den ser fin ut, och ändra sig o sälja vidare med enkelhet, dvs ingen större "investering" som kräver förberedelser osv. Samtidigt känns det inte som en orimlig prioritering rent ekonomiskt iom att jag är student. :)
 

KXII

Cartier
Jag föreställer mig att det är Bang for the buck och hommage. Ovanpå detta verkar 99,9% som hänger i denna tråd ha en både opretentiös och prestigelös inställning som för med sig en vänlig och vänskaplig stämning och gemenskap.

Med det sagt hyvlar jag en tvåhundring på nuvarande pris på min Armida A6 till kända mikroälskare i tråden.


Sedan är det som parasec skriver. Denna tråd på forumet har den trevligaste grupp klockfantaster jag stött på. Om man kommer med en 200 kronors klocka eller en 200k kronors klocka så får man samma bemötande och alla välkomnas med öppna armar. Det finns små vrån på forumet där man ser ner på billigare klockor, vilket jag tycker är 1. Tråkigt 2. Dåligt för forumet 3. Bara rent sagt pinsamt.

Här får du komma med vilken klocka som helst och vara en del av tråden. En riktigt trevlig plats dvs. Och det här självklart bidragit till mitt deltagande och engagemang i tråden (och i mikromärken)! :)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
På tal om att följa trådar så antar jag att flera här använder standardinställningen där man automatiskt följer alla trådar som man någonsin postat ett inlägg i men får man inte en helvetes massa notiser då? :nailbiting:
Du har säkert fått svar redan, men om man en fått en notis i en tråd och sedan läst den utan att posta något så slutar det komma nya notiser efter det, tills man skrivit i tråden igen.
 

The painter

Cartier
2-Faktor
4A49369F-D70E-40C9-90CA-71A238A8C77D.jpeg
4A49369F-D70E-40C9-90CA-71A238A8C77D.jpeg
Jag föreställer mig att det är Bang for the buck och hommage. Ovanpå detta verkar 99,9% som hänger i denna tråd ha en både opretentiös och prestigelös inställning som för med sig en vänlig och vänskaplig stämning och gemenskap.

Med det sagt hyvlar jag en tvåhundring på nuvarande pris på min Armida A6 till kända mikroälskare i tråden.
Ähh, helt rätt att fråga! Tycker att man ska kunna ha en diskussion om vad man tycker osv utan att folk blir triggade.

För min del tycker jag det är roligt med nya mindre märken som tar fram alternativ som är inspirerade av klassiker. Jag äger ingen hommage och det är inget som intresserar mig. Men exempel på märken som fångat in mig i den här tråden är Baltic, Traska, Squale, Zelos mm. Dessa klockor klassas som egna designs och inte hommages.

För min del handlar det om klockor som har roliga, udda och väldigt fina designs för en peng så jag inte är rädd för att ha på mig den. Utöver det är det även klockor som man enkelt kan köpa hem för man tycker den ser fin ut, och ändra sig o sälja vidare med enkelhet, dvs ingen större "investering" som kräver förberedelser osv. Samtidigt känns det inte som en orimlig prioritering rent ekonomiskt iom att jag är student. :)
Bra förklarat. Tänk om alla skulle gilla samma klocka, vad tråkigt det hade blivit. Tagens klocka. Blev två likadana bilder. Svårt att fixa med mobilen, det får ni leva med.;)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Nytt in! :happyhappy: Kände att det var dags att testa denna uppdaterade version :)
Åh vad kul tänker ni :D
IMG_20200818_112520.jpg
Jaha, han har köpt en Seiko, ovanligt...
IMG_20200818_112523.jpg
IMG_20200818_112643.jpg
IMG_20200818_112730.jpg
IMG_20200818_113728.jpg
IMG_20200818_113739.jpg

Jäkligt kul att testa denna känner jag. Lite roliga uppdateringar så som Saffirglas, keramiskt insert och grövre bezel. Och handgranat tavlan är ju bra frän alltså. Förstoringsglaset? Snett? Ja men skit i det nu det är en Seiko, man får vara glad att insert linjerar perfekt denna gången liksom :angel:

Ursäkta om jag trampar någon/några på tårna. Men det är här jag hänger och klockan är Affordable.
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Nytt in! :happyhappy: Kände att det var dags att testa denna uppdaterade version :)
Åh vad kul tänker ni :D
IMG_20200818_112520.jpg
Jaha, han har köpt en Seiko, ovanligt...
IMG_20200818_112523.jpg
IMG_20200818_112643.jpg
IMG_20200818_112730.jpg
IMG_20200818_113728.jpg
IMG_20200818_113739.jpg

Jäkligt kul att testa denna känner jag. Lite roliga uppdateringar så som Saffirglas, keramiskt insert och grövre bezel. Och handgranat tavlan är ju bra frän alltså. Förstoringsglaset? Snett? Ja men skit i det nu det är en Seiko, man får vara glad att insert linjerar perfekt denna gången liksom :angel:

Ursäkta om jag trampar någon/några på tårna. Men det är här jag hänger och klockan är Affordable.
Den är riktigt bra den där. Blev ännu bättre när du bytte gummi :)
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Nytt in! :happyhappy: Kände att det var dags att testa denna uppdaterade version :)
Åh vad kul tänker ni :D
IMG_20200818_112520.jpg
Jaha, han har köpt en Seiko, ovanligt...
IMG_20200818_112523.jpg
IMG_20200818_112643.jpg
IMG_20200818_112730.jpg
IMG_20200818_113728.jpg
IMG_20200818_113739.jpg

Jäkligt kul att testa denna känner jag. Lite roliga uppdateringar så som Saffirglas, keramiskt insert och grövre bezel. Och handgranat tavlan är ju bra frän alltså. Förstoringsglaset? Snett? Ja men skit i det nu det är en Seiko, man får vara glad att insert linjerar perfekt denna gången liksom :angel:

Ursäkta om jag trampar någon/några på tårna. Men det är här jag hänger och klockan är Affordable.
Grattis :D Riktigt fin! Har varit sugen på att testa men har inte blivit av än.
 
Topp