• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hjälp! Någon som vet vad detta är för band och var man kan hitta ett (liknande) i 20mm? :) Jag hittar ingen som helst märkning på det.
PSX_20200818_132518.jpg

PSX_20200818_132537.jpg
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Sedan är det som parasec skriver. Denna tråd på forumet har den trevligaste grupp klockfantaster jag stött på. Om man kommer med en 200 kronors klocka eller en 200k kronors klocka så får man samma bemötande och alla välkomnas med öppna armar. Det finns små vrån på forumet där man ser ner på billigare klockor, vilket jag tycker är 1. Tråkigt 2. Dåligt för forumet 3. Bara rent sagt pinsamt.

Här får du komma med vilken klocka som helst och vara en del av tråden. En riktigt trevlig plats dvs. Och det här självklart bidragit till mitt deltagande och engagemang i tråden (och i mikromärken)! :)
Kunde inte fyllt på bättre själv. 10/10!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Godmorgon gänget!!
Bilder på kommande Nodus Contrail om ingen postat tidigare.
Verkar släppas i slutet på månaden.
E5CABCEE-442C-4E71-957F-A9D902CF26D3.jpeg
D28013F0-3BC2-4373-97BB-49AE985DE15F.jpeg
B46DD2B5-C09C-4637-ABBB-6EE059A6998B.jpeg
5D8A0E34-5C99-455A-9303-20822AD60309.jpeg
005E29AC-0F2B-4FD3-98F0-ED290922B4E6.jpeg
9B3A1B97-488E-4401-94B1-02F55B496BF9.jpeg
Snygg, men känns den inte väldigt Montainspirerad?
Det här forumet slutar ge notiser på sådant man inte läser ändå... men om man sen varit inne i en tråd så får man notiser för den igen ett tag. Och om man gör "markera allt som läst på hela forumet" så får man notiser från allt igen en liten stund innan det börjar minska. Fråga hur jag vet. :)
Men man får ju bara en avisering nästa gång någon postar. Går man inte in i tråden då får man ju ingen ny avisering. :)

Edit: Tvåa på bollen...
Du har säkert fått svar redan, men om man en fått en notis i en tråd och sedan läst den utan att posta något så slutar det komma nya notiser efter det, tills man skrivit i tråden igen.
Tack, det förklarar varför man inte alltid får notiser. Har alltid undrat hur det kommer sig men nu blev jag klokare. :)
Riktigt läcker! :hungry:
Den Flygrafen från Yema är jävligt fin. Fick du betal moms på den när den kom till Sverige? Jag bor i Norge och då är det 25% på priset. Men är det inte det till Sverige så beställer jag hem till mina föräldrar:)
Hör av dig till Yema så ska de kunna dra av den franska momsen så slipper du betala dubbelt upp. Jag vet inte om de gör detta automatiskt vid beställningar från länder utanför EU men annars bör de som sagt kunna fixa det manuellt. :)
Jag har en fråga som säkert uppfattas som offensiv bland vissa här i tråden, men för en oinvigd i mikrovärlden:
Vad är det som lockar er med en del av dessa "mikroklockor" där man mer eller mindre totalt replikerar populära dyrare modeller? Vart går gränsen för kopior/plagiat (där man i princip bara bytt ut namn och logga på tavlan egentligen)?

Jag har sett rätt många modeller i denna tråden samt under Säljavdelningen där man skulle kunna tro att man är på en souvenirbazaar i något asiatiskt land med "äkta Rolex".
Inte alls, det är bara kul och intressant att kunna diskutera. Till att börja med så tycker jag att man måste skilja på mikromärken, homager och även "copager" som någon uttryckte det. Mikromärken kan vara helt fantastiskt nyskapande när de är som bäst och likaså homager när det görs på rätt sätt och t.ex. är en vidareutveckling av befintliga modeller från andra tillverkare.

Så kallade copager (dvs. i stort sett 1:1 med annat namn på tavlan) är inget som direkt intresserar mig med undantag för modeller som är avsedda att efterlikna historiska modeller som inte längre tillverkas och/eller går att få tag i. Som exempel så är jag ganska förtjust i Steinharts vintage GMT som mer eller mindre är en identisk kopia av Rolex 1655 men dels så finns de inte att köpa nya, man får räkna med att leta länge efter rätt exemplar och punga ut ett par hundra tusen för en begagnad och även om jag nu hade pengar till att kunna göra det så är jag inte intresserad av en 40 år gammal klocka med allt vad det innebär.
Sedan är det som parasec skriver. Denna tråd på forumet har den trevligaste grupp klockfantaster jag stött på. Om man kommer med en 200 kronors klocka eller en 200k kronors klocka så får man samma bemötande och alla välkomnas med öppna armar. Det finns små vrån på forumet där man ser ner på billigare klockor, vilket jag tycker är 1. Tråkigt 2. Dåligt för forumet 3. Bara rent sagt pinsamt.

Här får du komma med vilken klocka som helst och vara en del av tråden. En riktigt trevlig plats dvs. Och det här självklart bidragit till mitt deltagande och engagemang i tråden (och i mikromärken)! :)
Det handlar nog inte så mycket om priset utan snarare verkshöjden. En färgglad Swatch eller någon ball och unik vintagepjäs brukar uppskattas rätt rejält i forumet trots att de kan ligga i prisklassen <500kr.
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
P
Jag har en fråga som säkert uppfattas som offensiv bland vissa här i tråden, men för en oinvigd i mikrovärlden:
Vad är det som lockar er med en del av dessa "mikroklockor" där man mer eller mindre totalt replikerar populära dyrare modeller? Vart går gränsen för kopior/plagiat (där man i princip bara bytt ut namn och logga på tavlan egentligen)?

Jag har sett rätt många modeller i denna tråden samt under Säljavdelningen där man skulle kunna tro att man är på en souvenirbazaar i något asiatiskt land med "äkta Rolex".
Här finns möjligheter att testa andra material, mässing är vanligt men inte jättedyrt!
Det finns en spridning på micro i pris!
Från några tusenlappar till galet dyrt!
En hel del nytänk i design både tavlor och boetter!
Själv gillar jag Spinnaker och D1 Milano, superfina klockor till riktigt bra priser!
019407AF-67CA-459B-B513-5F8F57E88BD6.jpeg

Sedan gillar jag lite, hm, annorlunda design!
Inte billigt men fortfarande små serier!
Vem skulle inte vilja ha en Strom på armen, likt Dr. Phil, fast jag satsar på silver i boetten och skippar guldet! :)
44C60C3B-F3DD-48AD-96FF-DA909680E15E.jpeg
BBCE7B15-B4DD-411F-9FA0-1D0916AEE9BA.jpeg

Edit: Finns det NÅN som tillverkar boetter i koppar?
Borde kunna bli typ brons men med en rödare grundton! :)
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Inte alls, det är bara kul och intressant att kunna diskutera. Till att börja med så tycker jag att man måste skilja på mikromärken, homager och även "copager" som någon uttryckte det. Mikromärken kan vara helt fantastiskt nyskapande när de är som bäst och likaså homager när det görs på rätt sätt och t.ex. är en vidareutveckling av befintliga modeller från andra tillverkare.

Så kallade copager (dvs. i stort sett 1:1 med annat namn på tavlan) är inget som direkt intresserar mig med undantag för modeller som är avsedda att efterlikna historiska modeller som inte längre tillverkas och/eller går att få tag i. Som exempel så är jag ganska förtjust i Steinharts vintage GMT som mer eller mindre är en identisk kopia av Rolex 1655 men dels så får man räkna med att punga ut ett par hundra tusen för en 1655 och även om jag nu hade pengar till att kunna göra det så är jag inte intresserad av en 40 år gammal klocka med allt vad det innebär.
Ännu roligare när det finns någon diskutera med tycker jag :rolleyes:
Vet inte hur många liknande generaliserande kommentarer jag sett i denna tråd, orkar inte bry mig längre.
Cyniskt måhända men misstänker att nyfikenheten (som vi vill tolka det) är en illa dold pungspark som bara måste delas ut emellanåt.
 

FOQ

Audemars
Ännu roligare när det finns någon diskutera med tycker jag :rolleyes:
Vet inte hur många liknande generaliserande kommentarer jag sett i denna tråd, orkar inte bry mig längre.
Cyniskt måhända men misstänker att nyfikenheten (som vi vill tolka det) är en illa dold pungspark som bara måste delas ut emellanåt.

Pungen ska sparkas minst en gång per kvartal! Det är sen gammalt!
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Ännu roligare när det finns någon diskutera med tycker jag :rolleyes:
Vet inte hur många liknande generaliserande kommentarer jag sett i denna tråd, orkar inte bry mig längre.
Cyniskt måhända men misstänker att nyfikenheten (som vi vill tolka det) är en illa dold pungspark som bara måste delas ut emellanåt.
Nej det kommer knappast som en överraskning längre :D
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
:heart::heart:
Sedan är det som parasec skriver. Denna tråd på forumet har den trevligaste grupp klockfantaster jag stött på. Om man kommer med en 200 kronors klocka eller en 200k kronors klocka så får man samma bemötande och alla välkomnas med öppna armar. Det finns små vrån på forumet där man ser ner på billigare klockor, vilket jag tycker är 1. Tråkigt 2. Dåligt för forumet 3. Bara rent sagt pinsamt.

Här får du komma med vilken klocka som helst och vara en del av tråden. En riktigt trevlig plats dvs. Och det här självklart bidragit till mitt deltagande och engagemang i tråden (och i mikromärken)! :)
:heart:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har själv letat efter sådant och sett Zuludiver har liknande men då hade det stått givetvis.
Jag vill också minnas att jag har sett att Bonetto/Zuludiver har såna men kommer inte ihop ref och jag kan inte hitta dem. :confused:

Det där var ju väldigt likt men inga jäkla silikonband tack! :stop: Kan ju vara en ledtåd i alla fall. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nä inga jäkla silikon :stop: Sök på gummi+hål+sexigt som får du nog några bättre förslag.
Hittade vilket det är, Bonetto 321. :) Verkar vara slut på de flesta ställen så jag vet inte om det är en utgången modell.
613lc7UYEUL._AC_UL1000_.jpg



Kul att du skrev det om att googla på gummi+hål+sexigt. Ett hett tips är att INTE STAVA FEL NÄR NI SKA GOOGLA DETTA BAND! Det blev inte alls bra...
Bonettro.JPG
 
Nytt in! :happyhappy: Kände att det var dags att testa denna uppdaterade version :)
Åh vad kul tänker ni :D
IMG_20200818_112520.jpg
Jaha, han har köpt en Seiko, ovanligt...
IMG_20200818_112523.jpg
IMG_20200818_112643.jpg
IMG_20200818_112730.jpg
IMG_20200818_113728.jpg
IMG_20200818_113739.jpg

Jäkligt kul att testa denna känner jag. Lite roliga uppdateringar så som Saffirglas, keramiskt insert och grövre bezel. Och handgranat tavlan är ju bra frän alltså. Förstoringsglaset? Snett? Ja men skit i det nu det är en Seiko, man får vara glad att insert linjerar perfekt denna gången liksom :angel:

Ursäkta om jag trampar någon/några på tårna. Men det är här jag hänger och klockan är Affordable.
Anmäld pga. står ej ”granattavla” i trådens topic.
Mvh Gul Jacka
 
Topp