• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Är det någon som vill ta över en gul
I tidningen idag, snubbar i Falsterbo startar "eget klockmärke". Efter lång designprocess lanserar man Fifty Fathoms hommage med kvartsverk, inte superinspirerande kanske.....
005vevillewatchesmetiersatinsilverlo-res_1080x.jpg

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-10/efter-sex-ars-arbete-sjosatts-malmos-nya-klockmarke
https://www.veville.com
6års arbete att ta fram den där, haha
Sådär jobbat grabbar

Är det någon som vill ta över en gul

Sådär jobbat grabbar
Man får väl välvilligt gissa att man inte jobbat specifikt med klockmärket i sex år, har väl varit strötimmar emellan riktigt jobb, familj osv för annars vore det ju lite sorgligt. Ändå lite fascinerad att man kan säga sig ha detta som "hjärteprojekt" så länge och sen komma med en såpass intetsägande produkt som det redan finns 13 på dussinet av varianter på marknaden.

I tidningen idag, snubbar i Falsterbo startar "eget klockmärke". Efter lång designprocess lanserar man Fifty Fathoms hommage med kvartsverk, inte superinspirerande kanske.....
005vevillewatchesmetiersatinsilverlo-res_1080x.jpg

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-10/efter-sex-ars-arbete-sjosatts-malmos-nya-klockmarke
https://www.veville.com

Citat från webbsidan:

Inspired by iconic looking men in California, living life on their own terms, combined with our Scandinavian heritage we have designed a "new classic" - at an affordable price.

Alltså, jag har inget emot varken Kalifornien eller lågt pris. Och jag gillar när folk skapar företag och faktiskt gör något.

Men ännu en dykare? Kom igen. Inspireras av finansmännen i 60-talets Manhattan istället så kanske vi får något lite mer ovanligt. :)

39mm bred och 10mm tjock 100 meter vattenskydd. Rätt så långt. Glas. urverk och lug-2-lug är ospecade.

https://www.veville.com/collections/the-metier/products/the-metier-satin-silver

För 2500 inkl moms får man väl anta att det inte finns marginal för de flådigaste komponenterna. 2500 inkl moms, det blir 2000 kr kvar till säljaren. Dra av 50 spänn vardera för frakt och kartonger, säg 50 spänn för remmen de skickar med. Då är det 1850 kr kvar som ska bekosta klocka och vinst. Kan man gissa att de betalar nånstans mellan 200 och 500 till fabriken?

Inte för det behöver betyda så mycket, även billigt kan vara fint. Kolla de allmänt hyllade Monchard-klockorna, de är ju i samma prisklass. :)

Citat från webbsidan:

Alltså, jag har inget emot varken Kalifornien eller lågt pris. Och jag gillar när folk skapar företag och faktiskt gör något.

Men ännu en dykare? Kom igen. Inspireras av finansmännen i 60-talets Manhattan istället så kanske vi får något lite mer ovanligt. :)

Får rysningar av sådana där ultralökiga "bakgrundshistorier". :wtf:

Ja, det är frågan! Blir det köp så blir det utan originallänken, tänker jag.

Länken är ju kanonfin!

Det har du rätt i och 20 på 41an.

Gött, då har vi rett ut alla frågetecken. :happyhappy:

För 2500 inkl moms får man väl anta att det inte finns marginal för de flådigaste komponenterna. 2500 inkl moms, det blir 2000 kr kvar till säljaren. Dra av 50 spänn vardera för frakt och kartonger, säg 50 spänn för remmen de skickar med. Då är det 1850 kr kvar som ska bekosta klocka och vinst. Kan man gissa att de betalar nånstans mellan 200 och 500 till fabriken?

Inte för det behöver betyda så mycket, även billigt kan vara fint. Kolla de allmänt hyllade Monchard-klockorna, de är ju i samma prisklass. :)

Måtten satt perfekt. Men för 2500 finns ju annat skoj med:)

Men monchard är en av oss. Skulle vara kul å se honom göra denna. Då hade nog blivit perfekt:)

Sådär jobbat grabbar

Man får väl välvilligt gissa att man inte jobbat specifikt med klockmärket i sex år, har väl varit strötimmar emellan riktigt jobb, familj osv för annars vore det ju lite sorgligt. Ändå lite fascinerad att man kan säga sig ha detta som "hjärteprojekt" så länge och sen komma med en såpass intetsägande produkt som det redan finns 13 på dussinet av varianter på marknaden.

Saker tar tid, speciellt när man har andra jobb, familj, barn, hus, vänner osv. Visst 6 år är en rätt ansenlig tid, men många renoverar i ett decennium och är ändå inte klara! ;)

Att ta fram en klocka som skall vara ”vintage” och klassisk utan att ta inspiration från andra, men kända tillverkare är ju nästan omöjligt. ”Everything is a remix” som så bekant. Jag ser själv inte att den är en direkt homage till BP FF, men så har jag inte koll på alla modeller i deras långa historia.

Micromärken finns det dödsmånga av, jag själv har ju ett som ni vet, och gillar man inte en produkt så behöver man ju bara låta bli att köpa den, så är det ”problemet” löst. Självklart skall man få analysera och diskutera klockor på ett klockforum, men att klanka ner på att folk faktiskt gör grejjer känns lite oskönt. ;)

Det är lördag, solen skiner (iallafall nere i Skåne), be happy! :)

Micromärken finns det dödsmånga av, jag själv har ju ett som ni vet, och gillar man inte en produkt så behöver man ju bara låta bli att köpa den, så är det ”problemet” löst. Självklart skall man få analysera och diskutera klockor på ett klockforum, men att klanka ner på att folk faktiskt gör grejjer känns lite oskönt. ;)

Det är lördag, solen skiner (iallafall nere i Skåne), be happy! :)

Världen behöver fler folk som gör saker. "Make good shit happen!" som de säger där på andra sidan Atlanten. Ett jättekudos till alla här som gör saker, speciellt klocksaker. :)

Tillbaka
Topp