• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Anskaffat en taekwondo dräkt till dottern. Till min hjälp, en mkt affordable casio
IMG_20200912_140937.jpg

Låter spännande:) för en som inte ha koll. Vad är art deco?:bag: kan såklart googla men hur kul är det

Det var en konst/formgivningsstil från 1920 till 1940 typ, väldigt speciellt med mycket mönster, linjer och allt som allt en egen stil. Tänk Chrysler building i NYC

Spännande med Art-Deco! Finns det möjlighet för en liten sneak-peek framöver? :)

Det går säkert för sig! :) Ska kolla om jag har ngt vettigt att visa upp! ;)

Klart man inte vill ha ghostdate, förutsätter att de väljer ett sånt verk typ 90s5, NH38, 2824nodate eller vad de nu heter. Enda som jag inte vet om det finns no-date eller inte är PT5000
Jag får erkänna att jag inte kan alla själv, var mest om du kanske ville ha datum på. Själv är jag kluven. Väldigt praktiskt, men stör ofta symmetrin. Och gör det jobbigare att ställa in klockan. Jag hade förut 0-1 klockor utan datum. Nu har jag 5-6. :)

Kul att ni verkar gilla Divern! :) Det värmer verkligen med positivismen!

I nuläget är en Diver bara på ritbordet för oss, vi har två nya modeller på G (i produktion i detta nu) som delar case med våra 38mm-modeller. Dessa två modeller har tagit sin inspiration från 30-talet och Art-Deco stilen. Förhoppningen är att dom skall finnas till hands innan året är slut. :)

Näst på tur för oss, efter Art-Deco modellerna är faktiskt en Chrono. Dels känner vi att divers finns det många sjukt bra av (såklart även Chronos), men vi ville ha ngt som passade vårt samarbete med STCC och andra racing-event. :)
Min tanke är att ta fram en bi-compax med influenser av 60-70-talet, utan att för den sakens skull göra en Autavia-klon. :D Svårt, men förhoppningsvis inte omöjligt!

Med detta sagt så vet jag inte vilka verk som kan bli aktuella för den diver jag hoppas vi kommer få möjlighet att göra framöver!
Jag reviderar.
Jag röstar istället för att någon Monchard blir nästa LE :)

Kul att ni verkar gilla Divern! :) Det värmer verkligen med positivismen!

I nuläget är en Diver bara på ritbordet för oss, vi har två nya modeller på G (i produktion i detta nu) som delar case med våra 38mm-modeller. Dessa två modeller har tagit sin inspiration från 30-talet och Art-Deco stilen. Förhoppningen är att dom skall finnas till hands innan året är slut. :)

Näst på tur för oss, efter Art-Deco modellerna är faktiskt en Chrono. Dels känner vi att divers finns det många sjukt bra av (såklart även Chronos), men vi ville ha ngt som passade vårt samarbete med STCC och andra racing-event. :)
Min tanke är att ta fram en bi-compax med influenser av 60-70-talet, utan att för den sakens skull göra en Autavia-klon. :D Svårt, men förhoppningsvis inte omöjligt!

Med detta sagt så vet jag inte vilka verk som kan bli aktuella för den diver jag hoppas vi kommer få möjlighet att göra framöver!
Jag gillar Monchard! Kul med nära kontakt med dig, snygga och prisvärda modeller och spännande nyheter på horisonten! Jag älskar själv Art Deco, men det verkar ju många göra. ;) Har varit lite sugen på mikromärket Lilienthal Berlins Art Deco-klocka.
Låter spännande:) för en som inte ha koll. Vad är art deco?:bag: kan såklart googla men hur kul är det
Förutom exemplet ovan med Lilienthal Berlin så har även Dan Henry en Art Deco-klocka, det är deras 1937 Dress Chronograph. Som jag själv är stolt ägare av. :)

Innan bilderna på den vill jag slå ett slag för spelet BioShock (och BioShock 2), som utspelar sig i en Art Deco-värld. Helt underbara spel!

DEE83AFF-865C-4328-A340-E96393F876A7.jpeg
CD7043F5-1D98-4E14-85E7-79C7AA172175.jpeg
E769A5F9-A82A-462C-9817-544D2A3847D2.jpeg

Superfin ju! Är du nöjd? Bytte du band direkt eller testade du länken?

Ja, jag är grymt nöjd. Byggkvaliteten är den klart bästa jag stött på i prisklassen. Det enda jag kan anmärka på är att cyklopet sitter lite, lite snett och att kanterna på klockan är aningen vassa.

Länken har jag använt ett tag. Den är också väldigt välbyggd men eftersom jag jobbar vid ett skrivbord så föredrar jag gummi eller läder.

Tack för hjälpen här inne och en snabb googling har man börjat lära sig något nytt.
Art deco verka väldigt spännande:)

När du ändå googlar formgivning från den tiden så tycker jag du ska läsa in dig lite på den nästan samtida stilen Bauhaus också. Finns både i form av hus, möbler och... KLOCKOR!!! Nomos Tangente och Stowa Antea är två lysande exempel.

(sitter vid mobil och inte dator så jag skippar bilder just nu)

När du ändå googlar formgivning från den tiden så tycker jag du ska läsa in dig lite på den nästan samtida stilen Bauhaus också. Finns både i form av hus, möbler och... KLOCKOR!!! Nomos Tangente och Stowa Antea är två lysande exempel.

(sitter vid mobil och inte dator så jag skippar bilder just nu)
Tack för tipset. Få bli ikväll om man få lite tid över:)

De nya art-deco modellerna vi håller på att ta fram nu;

Salmon dial:en är en LE-variant som kommer finnas i 100ex, den blå är i nuläget icke-limiterad.
Tavlan är som synes en sector-dial och har två olika finish:ar, sunburst och circular brushing. Förutom annan tavla och visare så får dessa ett custom caseback som går i samma art-deco tema. :)

Detta är bara datorskisser så straps och så kan ändras lite.
503A3969-3958-48D8-B88E-ED7438001CB0.jpeg

Salmon dial:en är en LE-variant som kommer finnas i 100ex, den blå är i nuläget icke-limiterad.
Tavlan är som synes en sector-dial och har två olika finish:ar, sunburst och circular brushing. Förutom annan tavla och visare så får dessa ett custom caseback som går i samma art-deco tema. :)

Storlek och verk?
Snälla max 38mm och quartz :rolleyes:

Edit: väldigt trevliga! :)

Vi känner en av killarna som är med och startat upp STCC igen, så vi är ”official timekeeper”. Tanken var att vi skulle varit med på tävlingarna och haft lite merch och liknande, samt gett folk en chans att klämma på klockorna osv. Men Covid har satt käppar i hjulet för det... Vi skulle också tagit fram en chrono tillsammans med killarna bakom STCC, med det får bli nästa säsong.
Vi har även tillhandahållit klockor som priser osv. Så i dagsläget är det ganska lite inblandning, men det ska bli mer framöver.

Ser riktigt lovande ut! Gillade den med salmon-dial.

Stiligt, bort med ’Sweden’.

Tillbaka
Topp