• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Härligt att draget har återkommit till tråden :D Varit borta (på taket) i några timmar så har några sidor att läsa ikapp :)

Affordable för topic

IMG_20200912_174417.jpg

Haha, nog för att mina åsikter är absolut sanning ( :cool: ) men för att förtydliga så tycker jag att det ger en känsla som påminner om alla dessa skräpiga Söner of Sweden, Apelviken och andra billiga märken som gärna vill skylta med sitt ursprung för att få klockorna att framstå som mer exklusiva eller exotiska när de i själva verket bara är kinaklockor med hög marginal. Nu menar jag inte att Monchard är ett sådant märke utan snarare att man inte vill förknippas med dem. :angel:

Jag gillar sweden, tror det blir tomt utan. Ni är ju svenskt företag med så :)

Håller med sweden är inte så dumt men monchard loggan hade jag gärna sett.

Lite som jag tycker nya san martin loggan är ett lyft mot tidigare. (det tänkte jag inte först när jag såg den men men. Dock inte sett den irl)

”Monchard Hässleholm” :D
eller med praktskånsk stavning;

”Hässlehåelm”

Vi har ju Tusenö Göteborg också. Finns säkert fler exempel. :)

Men att ha med det för att oinvigda ska förstå att det rör sig om ett svenskt märke är faktiskt ett bra argument och anledning.
Kom på några till. Från kanske lite mer seriösa märken. Malm och Corniche har valt att inte ha någon geografisk beteckning. Malm knyter dock tydligt an till svenska försvarsmakten, medan Corniche i det närmaste verkar dölja sin härkomst. Sen har vi Nezumi som skriver både Stockholm och Sweden under logotypen. :)

ETA är i Nov/Dec om allt går som planlagt.

Tyckte ”Sweden” gav en skön balans, men noterar era synpunkter.
Är nog för sent att göra ngt nu, då produktionen redan är igång dock.
Jag håller med, tycker Sweden ger bra balans men hade kanske klingat ännu bättre med staden som ni opererar ifrån typ som Tudor har Geneve men överlag väldigt stilrent. Det är ju oftast den lökiga marknadsföringstexten som avgör om det känns billigt eller ej enligt min ödmjuka mening :)

Någon i tråden som klickat hem en San Martin SN076? Lite osäker på vad jag ska tycka om den.
23EB0AF2-577A-4642-BF18-F22AB8636458.png
Bör anlända i slutet av september då jag väntar den med Octopus Kraken.

Jag gillar sweden, tror det blir tomt utan. Ni är ju svenskt företag med så :)
+1

56.5 mm! (Sagt som Doc Brown säger ”1.21 Gigawatt!”
Ja ganska löjligt mått måste jag säga, min räddning i detta fall annars hade jag nog slagit till på en :bag: Fattar inte varför stora klockor är så populära i Asien (Japan & Hong Kong undantaget) både vad gäller diameter som l2l, ironiskt nog så ser man oftast dessa klockor på folk med nätta handleder :confused:

Kom på några till. Från kanske lite mer seriösa märken. Malm och Corniche har valt att inte ha någon geografisk beteckning. Malm knyter dock tydligt an till svenska försvarsmakten, medan Corniche i det närmaste verkar dölja sin härkomst. Sen har vi Nezumi som skriver både Stockholm och Sweden under logotypen. :)
Tack för tipset! Denna gillade jag mycket. Lite för stor för att vara en dressad kronograf men men...

Screenshot_20200912_190630.jpg

Malm råkar ju ha många kunder på det militära flygfältet Malmen dessutom. :)

Tack för tipset! Denna gillade jag mycket. Lite för stor för att vara en dressad kronograf men men...

Screenshot_20200912_190630.jpg
Jag har varit sugen på den, men körde på Dan Henrys dressade kronograf till slut. Samma urverk (många mikrokronografer med Seiko VK63/64 meca-quartz) men tusenlappen billigare. Valde dock DH för formgivningen.

39 mm + kronor och lång på höjden med relativt smala bandhorn. Kronografknappar gör även att den rent visuellt upplevs större. En sån här modell tappar i elegans när de blir för stora, men det är ju bara min åsikt och i förhållande till mina armar...
Jag är böjd att hålla med! Jag har en vän med den motsvarande vita tvåhandaren. Helt ok klocka, både snygg och bra kvalitetskänsla, men – den är lite för stor och bärs också stort.

Jag är böjd att hålla med! Jag har en vän med den motsvarande vita tvåhandaren. Helt ok klocka, både snygg och bra kvalitetskänsla, men – den är lite för stor och bärs också stort.
Misstänkte det! Tvåhandaren är iofs 40 mm såg jag nu, så sannolikt något större även lug to lug. Lite irriterande när tillverkare bara anger måttet på bredden, men inte höjden! :facepalm:

XXX Hur är det ens möjligt att en klocka kan kosta så lite plus 2,50 kr för frakt över hela jordklotet? Visst är det en modell i enklaste slaget, men jag tycker faktiskt det är lite läskigt. Är det förslavade barn som gör dessa? Fastkedjade i nån asiatisk variant av Saurons Mordor på en plats med evigt mörker?
Jag brukar inte sätta mig på höga hästar, men den här absolut lägsta nivån av slit- och slängkonsumtion vill jag inte vara en del av. Hur känner ni andra?

Screenshot_20200912_224922.jpg

XXX Hur är det ens möjligt att en klocka kan kosta så lite plus 2,50 kr för frakt över hela jordklotet? Visst är det en modell i enklaste slaget, men jag tycker faktiskt det är lite läskigt. Är det förslavade barn som gör dessa? Fastkedjade i nån asiatisk variant av Saurons Mordor på en plats med evigt mörker?
Jag brukar inte sätta mig på höga hästar, men den här absolut lägsta nivån av slit- och slängkonsumtion vill jag inte vara en del av. Hur känner ni andra?

Håller med. Finns inget gott i det överhuvudtaget. Vet inte hur många gånger jag haft den diskussionen angående wish och allt skräp som går att beställa där. "Bara att kasta när det går sönder eller inte är bra". Jo men så var det det där med miljön med...
Och allt annat dåligt som du skrev som också är en del av det som är minst sagt mindre bra..

Ja billigt är alltid dåligt. Man får skräp som bara går sönder och sedan för att ersätta skräpet köper man mer skräp som också går sönder. Att skräpet sedan är gjort på ohederligt sätt utan någon kärlek alls gör det bara ännu värre som sagt.

Affordable är något helt annat och jag försöker mer och mer att bara köpa begagnade saker. Det känns mycket bättre att ta över något fint från någon annan och ta hand om det:)

Haft samma tankar. Vill av de anledningar du nämner inte bidra till det.

Affordable är något helt annat och jag försöker mer och mer att bara köpa begagnade saker. Det känns mycket bättre att ta över något fint från någon annan och ta hand om de
Bra sagt! Just det försöker vi göra i vår familj, även om vi inte köper allt på second hand för det. Klockor blir lite av ett problem för mig då jag föredrar nytt och sen ofta säljer. Men även där har jag börjat tänka mer på att överväga en extra gång och inte köpa för att testa.

Äh, säkert nån som köpt ett parti eller nåt och vill tjäna några kronor (samma snubbe har 1000 andra partier, många bäckar små).
Det råder vidriga arbetsförhållanden i gruvor där det bryts ädelmetaller till flotta schweiziska klockor också så nog svårt att härleda problemet till just priset.

Ser ärligt talat ingen större skillnad på klockan du visar mot många andra Ali, Wish etc etc klockor som visas upp här så vågar inte säga nåt :blackeye:

Håller med. Finns inget gott i det överhuvudtaget. Vet inte hur många gånger jag haft den diskussionen angående wish och allt skräp som går att beställa där. "Bara att kasta när det går sönder eller inte är bra". Jo men så var det det där med miljön med...
Och allt annat dåligt som du skrev som också är en del av det som är minst sagt mindre bra..
Hear, hear! :angel:

Ja billigt är alltid dåligt. Man får skräp som bara går sönder och sedan för att ersätta skräpet köper man mer skräp som också går sönder. Att skräpet sedan är gjort på ohederligt sätt utan någon kärlek alls gör det bara ännu värre som sagt.

Affordable är något helt annat och jag försöker mer och mer att bara köpa begagnade saker. Det känns mycket bättre att ta över något fint från någon annan och ta hand om det:)
Precis så jag tänker, att affordable behöver aldrig vara det billigaste, utan kan vara något som ger mycket för pengarna och samtidigt något över till de som satt ihop mackapären. Och håller helt med dig om den härliga känslan att få ta över något från nån annan, det är verkligen win/win!

Äh, säkert nån som köpt ett parti eller nåt och vill tjäna några kronor (samma snubbe har 1000 andra partier, många bäckar små).
Det råder vidriga arbetsförhållanden i gruvor där det bryts ädelmetaller till flotta schweiziska klockor också så nog svårt att härleda problemet till just priset.

Ser ärligt talat ingen större skillnad på klockan du visar mot många andra Ali, Wish etc etc klockor som visas upp här så vågar inte säga nåt :blackeye:
Ja, du har ju rätt där. Det är illa över hela linjen. Denna såg jag på AliExpress.

Jag får sluta o hänga i denna tråd, denna är ju inte mikro och tyvärr inte heller affordable. Kvalitet är säkert lik Monta m fl. nya Fortis F-39, alla rätt.
2D6FCF21-D3D2-426E-BB1B-35EF7D1565C9.jpeg

Fortis alltså, de har lyssnat, denna släpps tydligen både i 39 och 41 mm. Sjukt bra jobbat.

Senast ändrad:
Är det stor skillnad på micro och independent? Alla micro är väl independent per definition, men när man pratar independent brukar man kanske mena större oberoende märken?

648C2C52-74DA-4CAC-B42B-0CAE9B52350C.png
502C12B1-FFC3-44B9-8877-8CBCCFB48FED.png
A5092D05-B210-45CB-A295-96B5FA1F74CE.png
4B423A8F-FAD1-4801-BAD7-D2DD4BF75E3A.png
846F0CAB-A9BC-4605-8BAF-152B94AF4C6A.png
Är det stor skillnad på micro och independent? Alla micro är väl independent per definition, men när man pratar independent brukar man kanske mena större oberoende märken?

Om det är Fortis du syftar på så var jag inte seriös att sluta posta dem :)

De har verkligen lyckats med den här nya modellserien. Korspost från Fortistråden, F-39 och F-41

Tillbaka
Topp