• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Såg den där videon, och har svårt att hålla emot :)
Avbokade precis min Nodus Contrail II.
Och tänkte beställa en Mako V3 imorgon istället.
Men det finns nog utrymme för en till :D
Jag gillar Axios Flagship betydligt bättre än Nodus Contrail, gillar Retrospect men något med Contrails bezel får den att kännas en aning oproportionerlig. Jag kanske har helt fel och Contrail upplevs betydligt mer harmonisk i verkligheten men på bild så tycker jag att bezeln är för framträdande och överväldigande som drar till sig all fokus, allt annat upplevs som bakgrundsbrus. Mako 3 Steel Vintage Black är ju så snygg, även Bronze Frost var förvånansvärt bra :hungry:

Steel-Black-Bracelet-Zelos-Elshan-Mako-V3mr_1024x1024.png

Jag gillar Axios Flagship betydligt bättre än Nodus Contrail, gillar Retrospect men något med Contrails bezel får den att kännas en aning oproportionerlig. Jag kanske har helt fel och Contrail upplevs betydligt mer harmonisk i verkligheten men på bild så tycker jag att bezeln är för framträdande och överväldigande som drar till sig all fokus, allt annat upplevs som bakgrundsbrus. Mako 3 Steel Vintage Black är ju så snygg, även Bronze Frost var förvånansvärt bra :hungry:

Steel-Black-Bracelet-Zelos-Elshan-Mako-V3mr_1024x1024.png
I det här fallet är det Vintage Black som får ersätta den svarta Gilt Contrail jag hade på Pre-order.
Makon tilltalar mig mer. Påminner nästan lite om en BB58 :)
Känns som jag gjorde rätt val..
Contrail kostade $600 plus moms, från USA.
Mako $429 med DHL och Elshans "prissättning "
Så med lite till pengar så kan jag nog köpa mig en Flagship med :)

I det här fallet är det Vintage Black som får ersätta den svarta Gilt Contrail jag hade på Pre-order.
Makon tilltalar mig mer. Påminner nästan lite om en BB58 :)
Känns som jag gjorde rätt val..
Contrail kostade $600 plus moms, från USA.
Mako $429 med DHL och Elshans "prissättning "
Så med lite till pengar så kan jag nog köpa mig en Flagship med :)
Låter som en mycket bättre deal :D

Senast ändrad:
Man ska tydligen bo i Japan om man ska få tillgång till snyggare klockor. 50 ex av denna tavlan släpps endast i Japan.

Fortis-Flieger-F-39-J-Automatic19.jpg
F39J.jpg
DSC05320.jpg

DSC05300.jpg

@Zackrissonsur.se säker på att ni inte ska ha Fortis nu när nya kollektionerna kommit? Om de kommer bygga nya dykare på den här designbasen så kommer de bli lika poppis som Sinn och Oris mha lite PR.
Japan är en stor marknad för limiterade klockor, många märken gör special enkom dit eller i vilket fall säljer mycket av sina limiterade dit. Fortis är ett märke vi kollar på, den "nya" ägaren har stora planer och märket har helt rätt historia och prisläge:)

Nä den finns. Men svarta och gröna är slut på nordiska sidan.

Vill att folk köper så jag slipper haha. Jag hade tänkt köpa en till Dan Henry (1968) men bestämt mig för att jag nog vill ha en till diver.
Det är den gröna jag vill ha, så jag kollade mest efter den, var slut på båda. Såg samtidigt att andra färger också var slut så jag antog att alla var slut. Hade inte kollat så noga. Sorry!

Nä den finns. Men svarta och gröna är slut på nordiska sidan.

Vill att folk köper så jag slipper haha. Jag hade tänkt köpa en till Dan Henry (1968) men bestämt mig för att jag nog vill ha en till diver.
1968 är grym. Väldigt stilren och härlig design. Jag är personligen orolig för storleken. Den ligger precis på gränsen för vad jag kan bära upp, så då gäller det att boettformen passar mig. Men det är en modell jag avfärdade först, men som växt på mig mer och mer! Och så bra pris också!

Har du inte dragit tillbaka annonsen @Remofflan :O?
Jo, när den var på service. Jag känner mig fortfarande osäker på om den ska få stanna, känner att jag gillade 103 lite mer när jag hade den. Och har man väl börjat tänka tanken så ... men jag bär den lite nu för att se om det kan bli något. Annonsen ligger dock aktiv så om någon hör av sig säljer jag den såklart.

Jo, när den var på service. Jag känner mig fortfarande osäker på om den ska få stanna, känner att jag gillade 103 lite mer när jag hade den. Och har man väl börjat tänka tanken så ... men jag bär den lite nu för att se om det kan bli något. Annonsen ligger dock aktiv så om någon hör av sig säljer jag den såklart.
Nu när du testat båda känner du alltså att du ändä tycker lite bättre om 103an?

Japan är en stor marknad för limiterade klockor, många märken gör special enkom dit eller i vilket fall säljer mycket av sina limiterade dit. Fortis är ett märke vi kollar på, den "nya" ägaren har stora planer och märket har helt rätt historia och prisläge:)

Vore grymt med en ÅF i Sverige faktiskt, jag tror verkligen på Fortis de närmsta 5 åren (obs stor fanboy så ta det med en nypa salt).

Avseende LE'n så blir jag lite sur, varför så stor skillnad mellan vanliga versionen och Japan Limited. Framförallt alldeles för snygg relativt ordinarie modell :)

Nu när du testat båda känner du alltså att du ändä tycker lite bättre om 103an?
Precis. Trodde 356 skulle kännas bättre för mig som har smala handleder. Tänkte också på att det är mer balanserat med texten FLIEGER under dag/datum istället för "Automatik" ovanför kronograftimmarna. Detta beror på att Automatik kommer ständigt vara delvis dolt av motvikten på centrumsekundvisaren, medan FLIEGER ligger framme när inte minut- eller timvisaren blockerar. Det blir också mer symmetriskt med tre subdials och en kompaktare del vid kl 3, som fyra "enheter". Det var så jag resonerade för mig själv.

Men nu när jag bär den känner jag att 103:an kändes bättre ändå. Det kan också ha att göra med de grövre, kantigare formerna och den svarta vridringen som inte bara gör den större utan också ramar in klockan med mer svärta. Det här är högst personligt och jag vet att många föredrar 356. 103 är mer fulsnygg, på ett bra sätt. :)

Vore grymt med en ÅF i Sverige faktiskt, jag tror verkligen på Fortis de närmsta 5 åren (obs stor fanboy så ta det med en nypa salt).

Avseende LE'n så blir jag lite sur, varför så stor skillnad mellan vanliga versionen och Japan Limited. Framförallt alldeles för snygg relativt ordinarie modell :)
Allt är Seikos fel? Hur många fin-fina versioner av sina klockor är inte avsedda för den japanska marknaden? Inte bara LE utan även många modeller från running line. Tänker att man använt det som prejudikat.

Precis. Trodde 356 skulle kännas bättre för mig som har smala handleder. Tänkte också på att det är mer balanserat med texten FLIEGER under dag/datum istället för "Automatik" ovanför kronograftimmarna. Detta beror på att Automatik kommer ständigt vara delvis dolt av motvikten på centrumsekundvisaren, medan FLIEGER ligger framme när inte minut- eller timvisaren blockerar. Det blir också mer symmetriskt med tre subdials och en kompaktare del vid kl 3, som fyra "enheter". Det var så jag resonerade för mig själv.

Men nu när jag bär den känner jag att 103:an kändes bättre ändå. Det kan också ha att göra med de grövre, kantigare formerna och den svarta vridringen som inte bara gör den större utan också ramar in klockan med mer svärta. Det här är högst personligt och jag vet att många föredrar 356. 103 är mer fulsnygg, på ett bra sätt. :)
Skulle det kunna vara som så att du egentligen är ute efter ett mellanting i stil med Nivadas chronomaster? Slänger in en länk till modellen också https://nivadagrenchenofficial.com/collections/casd-manual

Det kanske inte är någon som saknar det - men för er som gillade den frisläppta och sköna gillestugestämningen som var här innan, som vissa i sitt missförstånd kallade för "flashback" :rolleyes: så kan jag hinta om att den finns kvar, men flyttade hit:
https://klockprat.se

Vad har missat något under min frånvaro och försök till klockköpsabstinens? Har det klagats på tråden såpass att ett nytt forum skapats? :eek:

Tillbaka
Topp