• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Mjo, går allmänt trögt på k&s nu för tiden har jag sett :(

Jupp, konstigt vad roliga klockor man kan hitta för kaffepengar om man lägger manken till :angel:
Ja, det verkar gå väldigt trögt. Vissa trodde jag skulle flyga direkt för jag la ut dem till halva nypriset och de är i nyskick. :confused:

Hehe, det är helt sant. Jag gör min resa åt andra hållet men det skulle inte förvåna mig om det vänder snart igen. :D

Plötsligt får man ett infall. Bestämde mig igår: Nä fan väntar med klockköp. Blir absolut inget. Måste hålla väldigthårt i plånboken just nu dessutom.

Idag: Inne på Phoibos sida, man känner handsvett och hjärnan stängs av: Boom! Grå Voyager beställd. Vad har gjort!? Är jag galen hinner man tänka samtidigt som en lättnad och ett litet leende känns av.

ALLA jag frågat tyckte mer om den blå men tänkte att jag brukar ha grå vinterkläder så...

Hur känns kvalitén på dessa? :)
Ja du, det varierar får man nog säga.
Har sex stycken i olika varianter, denna och två till känns riktigt solida med perfekt passning mellan tavla, chapterring (vad heter det på svenska?) och bezel.
Dom andra tre har halvtaskig passning och en har tagit in fukt. Sådär alltså. Men förutom fukten så är det bättre qc än när jag skulle köpa en Seiko Arnie. Blev inte acceptabelt förrän vid tredje försöket. :banghead:

Funkar det med ett bandverktyg till pin and collar? Har en Bergeon 6767 eller vad den heter. Tänker på länken på Phoibos Voyager.
Nja, du använder ett 6767 för att ta av länken från klockan men för att korta ner den behöver du en 7230: https://strapped.se/produkt/lankverktyg-bergeon-7230/

Traditionella oysterlänkar med pin and collar har vanligtvis collarn i mitten men eftersom Voyagern har en femdelad jubilee så återfinns den i en av de mindre delarna vilket gör det otroligt pilligt att justera. Jag ska försöka att knåpa ihop en bild som förtydligar vad jag menar då det blev en ganska krånglig förklaring.
Oh, det blev visst sommarvärme igen :woot: Rödpang på en tisdag? Ja, det går bra.
cOor3CL.jpg
F-f-f-f-fresh! :woot:
Med andra ord behöver man inte köpa inom EU?
Behöver och behöver, det tillkommer i alla fall inga större kostnader om man köper direkt från Zelos om vi säger så. :)

Här är ett par bilder som förhoppningsvis förklarar vad jag menar. I det översta exemplet så behöver man bara peta in collarn i mittenbiten och sedan sammanfoga länkbitarna och peta igenom stiftet men på Voyagern så är den extremt liten och måste petas in i en av de mindre bitarna vilket gör det ganska pilligt även om principen är densamma.

sml9307.jpg

5f0830de95e4c.jpeg

Ja du, det varierar får man nog säga.
Har sex stycken i olika varianter, denna och två till känns riktigt solida med perfekt passning mellan tavla, chapterring (vad heter det på svenska?) och bezel.
Dom andra tre har halvtaskig passning och en har tagit in fukt. Sådär alltså. Men förutom fukten så är det bättre qc än när jag skulle köpa en Seiko Arnie. Blev inte acceptabelt förrän vid tredje försöket. :banghead:

Ah ok, ändå typ som Seiko då bortsett fukten (de brukar ju vara täta men ha lite sådär på passning av detaljer) men kan ju hända på alla klockor oavsett prisklass tyvärr...

Hur trivs du med Stellan förresten såhär några veckor senare? :)

Ah ok, ändå typ som Seiko då bortsett fukten (de brukar ju vara täta men ha lite sådär på passning av detaljer) men kan ju hända på alla klockor oavsett prisklass tyvärr...

Hur trivs du med Stellan förresten såhär några veckor senare? :)
Ja, och om man inte störs av lite misspassning så är det väldigt trevliga klockor!

Stellan! Supernöjd!
Var väl lite skeptisk i början, men oj så den har växt på mej. Det är väl inte världens snyggaste klocka precis, men man misstar den ju inte för så många andra. Så cool egen design, otroligt bekväm och onekligen ett bra urverk. Tror att den är här för att stanna.
Hur var det nu, hade du också en eller blandar jag ihop dej med någon annan?

Mjo, går allmänt trögt på k&s nu för tiden har jag sett :(

Jupp, konstigt vad roliga klockor man kan hitta för kaffepengar om man lägger manken till :angel:

Ja, det verkar gå väldigt trögt. Vissa trodde jag skulle flyga direkt för jag la ut dem till halva nypriset och de är i nyskick. :confused:

Hehe, det är helt sant. Jag gör min resa åt andra hållet men det skulle inte förvåna mig om det vänder snart igen. :D
Jo, tack. Trodde inte den fina Traskan skulle vara så svårsåld.

Och Sinnen som jag planerar byta ut. Och då kommer ändå 356or sällan ens ut på K&S.
D1DC6B87-505A-4470-99F9-8729785547EB.jpeg
6E1F33D2-910E-4AE3-B7B7-236440D5F8E4.jpeg

Ja, och om man inte störs av lite misspassning så är det väldigt trevliga klockor!

Stellan! Supernöjd!
Var väl lite skeptisk i början, men oj så den har växt på mej. Det är väl inte världens snyggaste klocka precis, men man misstar den ju inte för så många andra. Så cool egen design, otroligt bekväm och onekligen ett bra urverk. Tror att den är här för att stanna.
Hur var det nu, hade du också en eller blandar jag ihop dej med någon annan?

Var sugen på en men blev aldrig något pga orolig för storleken. Hade nog velat ha en blå med då jag redan har några gröna klockor! Men cool är den, och egen på ett härligt sätt. Känns som en trevlig/udda klocka för pengen :cigar:

Tillbaka
Topp