• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fick hem en Sinn till idag :)
Blir jag anmäld nu?
4CB20330-EB09-447A-8E8D-89FBE07AD84A.jpeg
C50168D0-7888-4678-BD1C-9B239037FCBF.jpeg

5931507C-7697-4E65-AFAE-661C0812B93D.jpeg
Japp! Av avis polisen ;) Grattis till den, någon gång ska jag med testa :)

Var sugen på en men blev aldrig något pga orolig för storleken. Hade nog velat ha en blå med då jag redan har några gröna klockor! Men cool är den, och egen på ett härligt sätt. Känns som en trevlig/udda klocka för pengen :cigar:
Så var det!
Jo, den är väl ganska stor men inte så hög.
Själv har jag sällan vett att bära små klockor fast man kanske borde.
Säger som Yngvie: More is more! :p

Kan vara så för det ligger massor av klockor ute till priser där de hade åkt direkt för ett år sen. :)
Ligger massor av klockor ute som jag skulle köpt direkt för ett år sen.

Mitt klockintresse är tyvärr i en djup svacka just nu :(

Det kommer ju nya Grafikkort i veckan så jag behöver bränna 35lax på en ny dator :mad:

Sen kommer Playstation 5 om ett par månader

Finns så många hål att stoppa det gröna i:greedy::greedy::greedy:

Det kommer ju nya Grafikkort i veckan så jag behöver bränna 35lax på en ny dator :mad:

Hehe, det gäller att prioritera! Klockintresset går nästan alltid i vågor (liksom så mycket annat i livet). Jag är också nere i en svacka vilket är lite trist. :meh:

Kan vara så för det ligger massor av klockor ute till priser där de hade åkt direkt för ett år sen. :)
En sak jag lade märke till ett par månader efter finanskrisen 2008 var att det började annonseras ut flera fina, äldre (läs:värdefulla) gitarrer på hemsidan hos en stor aktör (i Sverige) inom musikbranchen. Gitarrer som ägarna troligtvis/killgissningsvis ej skulle ha satt till salu om de inte behövt pengarna.

En sak jag lade märke till ett par månader efter finanskrisen 2008 var att det började annonseras fina äldre (läs:värdefulla) gitarrer på hemsidan hos en stor aktör inom musikbranchen. Gitarrer som ägarna troligtvis ej skulle ha satt till salu om de inte behövt pengarna.
Är väl tyvärr inte ovanligt att folk lever på gränsen av sina tillgångar och sen går det snabbt utför när man får minskade inkomster. Det är ju inte riktigt rätt läge att börja sälja av sina tillgångar i en sån situation för det finns väldigt få köpare.

Satsigt att köra på de nya korten. Vilket blir det?

Fick hem en Sinn till idag :)
Blir jag anmäld nu?
4CB20330-EB09-447A-8E8D-89FBE07AD84A.jpeg
C50168D0-7888-4678-BD1C-9B239037FCBF.jpeg

5931507C-7697-4E65-AFAE-661C0812B93D.jpeg
:O
CA57A52B-A698-48F3-8B5E-30A64B80F773.jpeg

Tips: Köp klockor istället! :)
Tanke. Det finns ju "Paneristi Sweden". Ni som gillar de det kinesiska, dags att bilda "Parnisti Sweden"?

Ping @Weberg
Haha, det har jag faktiskt tänkt på ... är namnet Parnis ett derivat av Panerai, som ett sätt att parafrasera – och möjligen kapitalisera – på den italienska förlagan?

Riktigt trevlig modell av @JohnMonchard och ett stort tack till @blackcoffee som skänkte den till BCF-auktionen, så jag kunde buda hem den. Imorgon är det min tur att "pass it on" för då skänks den till en kollega som nyligen förlorade sin mor i cancer och som inte har råd att unna sig fina saker så ofta. Cirkeln är sluten, kan man säga då, och vi har alla hjälpts åt att sprida lite glädje och nytta runtomkring oss – allt tack vare vårt intresse för klockor!

IMG_20200915_225047.jpg

Riktigt trevlig modell av @JohnMonchard och ett stort tack till @blackcoffee som skänkte den till BCF-auktionen, så jag kunde buda hem den. Imorgon är det min tur att "pass it on" för då skänks den till en kollega som nyligen förlorade sin mor i cancer och som inte har råd att unna sig fina saker så ofta. Cirkeln är sluten, kan man säga då, och vi har alla hjälpts åt att sprida lite glädje och nytta runtomkring oss – allt tack vare vårt intresse för klockor!

IMG_20200915_225047.jpg
Fantastiskt fin gärning! Bravo!

Nja, du använder ett 6767 för att ta av länken från klockan men för att korta ner den behöver du en 7230: https://strapped.se/produkt/lankverktyg-bergeon-7230/

Traditionella oysterlänkar med pin and collar har vanligtvis collarn i mitten men eftersom Voyagern har en femdelad jubilee så återfinns den i en av de mindre delarna vilket gör det otroligt pilligt att justera. Jag ska försöka att knåpa ihop en bild som förtydligar vad jag menar då det blev en ganska krånglig förklaring.
F-f-f-f-fresh! :woot:
Behöver och behöver, det tillkommer i alla fall inga större kostnader om man köper direkt från Zelos om vi säger så. :)
Menade om man använder motsatta sidan? Alltså inte "gaffeln" utan om det duger att ha den och trycka ut med?

Edit: såg ditt andra svar nu. Stort tack. Tror jag förstår. Men måste man ha ett sånt där verktyg då? Borde väl räcka med att trycka ut pinnen med nåt (typ en springbar tool) och inte tappa bort pinnen och collar? Sen meckigt att få dit det igen. Tror förvisso jag har ett sånt där verktyg nånstans men ligger nog i nån flyttkartong.

Länken växte en del på mig utseendemässigt. Hade tänkt köra utan länk. Har dessutom en skada i armen så kan göra lite ont med tung klocka. Men vill ha den på länk ibland då jag börjar gilla utseendet.

Aja blir lättare att se när jag fått hem den.

Senast ändrad:

IMG_20200915_225047.jpg
Mycket fint gjort :heart:

Menade om man använder motsatta sidan? Alltså inte "gaffeln" utan om det duger att ha den och trycka ut med?

Edit: såg ditt andra svar nu. Stort tack. Tror jag förstår. Men måste man ha ett sånt där verktyg då? Borde väl räcka med att trycka ut pinnen med nåt (typ en springbar tool) och inte tappa bort pinnen och collar? Sen meckigt att få dit det igen. Tror förvisso jag har ett sånt där verktyg nånstans men ligger nog i nån flyttkartong.

Länken växte en del på mig utseendemässigt. Hade tänkt köra utan länk. Har dessutom en skada i armen så kan göra lite ont med tung klocka. Men vill ha den på länk ibland då jag börjar gilla utseendet.

Aja blir lättare att se när jag fått hem den.
Ah, du menar att man skulle använda piggen för att peta ut stiftet? Det är nog tekniskt sett möjligt då jag har för mig att den har samma diameter som spetsen i 7230 men det verkar ganska meckigt och jag tror inte heller att den är tillräckligt lång. Alternativet är att man besöker närmaste urmakare/klockbutik och får det fixat för någon hundring om man inte vill pilla själv. :)

IMG_20200915_225047.jpg
Vilken gåva, verkligen fint av dig!

IMG_20200915_225047.jpg
Verkligen värmande att läsa och en mycket mycket fin gest! Hoppas att klockan blir uppskattad och att den blir välanvänd i sitt nya hem! Återigen, tack till dig för att du gör ngt så fint!

Ah, du menar att man skulle använda piggen för att peta ut stiftet? Det är nog tekniskt sett möjligt då jag har för mig att den har samma diameter som spetsen i 7230 men det verkar ganska meckigt och jag tror inte heller att den är tillräckligt lång. Alternativet är att man besöker närmaste urmakare/klockbutik och får det fixat för någon hundring om man inte vill pilla själv. :)
Ja precis. Så jag gjort med alla mina länkar som haft push pin.

Jag är en sån som ska lösa saker själv ;)

Hittade ett sånt där verktyg nu men den pinnen är riktigt risig och böjd. Känns som bergeon lär göra jobbet bättre då det är betydligt bättre kvalité. Om det inte är som så då att den inte passar eller är för kort. Men sitter en pin and collar tightare än en push pin?

Tillbaka
Topp