• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ah, du menar att man skulle använda piggen för att peta ut stiftet? Det är nog tekniskt sett möjligt då jag har för mig att den har samma diameter som spetsen i 7230 men det verkar ganska meckigt och jag tror inte heller att den är tillräckligt lång. Alternativet är att man besöker närmaste urmakare/klockbutik och får det fixat för någon hundring om man inte vill pilla själv. :)
Ja precis. Så jag gjort med alla mina länkar som haft push pin.

Jag är en sån som ska lösa saker själv ;)

Hittade ett sånt där verktyg nu men den pinnen är riktigt risig och böjd. Känns som bergeon lär göra jobbet bättre då det är betydligt bättre kvalité. Om det inte är som så då att den inte passar eller är för kort. Men sitter en pin and collar tightare än en push pin?
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Inte micro men affordable. Nyhet från timex. Dock exklusiv till Todd Snyder så den finns inte att köpa hos timex själva.

AD62423B-C5B7-496D-9E7A-BD483C2A351A.png
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Menade om man använder motsatta sidan? Alltså inte "gaffeln" utan om det duger att ha den och trycka ut med?

Edit: såg ditt andra svar nu. Stort tack. Tror jag förstår. Men måste man ha ett sånt där verktyg då? Borde väl räcka med att trycka ut pinnen med nåt (typ en springbar tool) och inte tappa bort pinnen och collar? Sen meckigt att få dit det igen. Tror förvisso jag har ett sånt där verktyg nånstans men ligger nog i nån flyttkartong.

Länken växte en del på mig utseendemässigt. Hade tänkt köra utan länk. Har dessutom en skada i armen så kan göra lite ont med tung klocka. Men vill ha den på länk ibland då jag börjar gilla utseendet.

Aja blir lättare att se när jag fått hem den.
Rent teoretiskt går det men det krävs ganska mycket kraft för att få ut stiftet, så mer troligt är att du sätter gaffeln i handflatan när du pressar eller slinter och repar länken :p

Därav använder man hammare eller pressar ut stiftet med ett skruvverktyg.
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Riktigt trevlig modell av @JohnMonchard och ett stort tack till @blackcoffee som skänkte den till BCF-auktionen, så jag kunde buda hem den. Imorgon är det min tur att "pass it on" för då skänks den till en kollega som nyligen förlorade sin mor i cancer och som inte har råd att unna sig fina saker så ofta. Cirkeln är sluten, kan man säga då, och vi har alla hjälpts åt att sprida lite glädje och nytta runtomkring oss – allt tack vare vårt intresse för klockor!

IMG_20200915_225047.jpg
Himla fint av dig! Du verkar väldigt hyvens och jag blir lite varmare inombords. Tack!
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Menade om man använder motsatta sidan? Alltså inte "gaffeln" utan om det duger att ha den och trycka ut med?

Edit: såg ditt andra svar nu. Stort tack. Tror jag förstår. Men måste man ha ett sånt där verktyg då? Borde väl räcka med att trycka ut pinnen med nåt (typ en springbar tool) och inte tappa bort pinnen och collar? Sen meckigt att få dit det igen. Tror förvisso jag har ett sånt där verktyg nånstans men ligger nog i nån flyttkartong.

Länken växte en del på mig utseendemässigt. Hade tänkt köra utan länk. Har dessutom en skada i armen så kan göra lite ont med tung klocka. Men vill ha den på länk ibland då jag börjar gilla utseendet.

Aja blir lättare att se när jag fått hem den.

Hej,

Jag avråder dig från att göra detta. Jag gjorde detta några gånger när jag precis börjat leka med klockor. Första gången knäcktes pinnen på verktyget. Andra gången fick jag ta i så mycket att jag slant och hela spetsen letade sig in i min hand och en fin repa på klockan fick jag med (blod exakt överallt).

Mitt råd är antingen ett ordentligt länkverktyg eller att be en urmakare lösa det snabbt.

:D

Lycka till!
 
Topp