Jag har ju letat och försökt hitta en länk till min hamilton khaki auto 38. Ja, hade jag köpt klockan ny så hade jag köpt den på länk o sluppit det här, men det gjorde jag inte. Jag läste/såg på tuben att länkar passandes Seiko SARB 017 Alpinist också skulle ha passform väldigt nära hamilton.
Bland annat skriver strapcode det på sin hemsida.
Dels tyckte jag att de var en aning dyra, dels så gillade jag inte riktigt det jag såg på tuben med de solida ändlänkarnas passform, det var bra men inte värt pengarna bra. De upplevs, enligt min erfarenhet, också lite mer "dykar rejäla" än vad jag var ute efter till Hamiltonen.
Så vad är då alternativen...
Uncle Seiko har länkar som skickas från England, som är billigare och vars ändlänkar inte är solida, dvs de går att manipulera för att få bättre passform. De har två alternativ som jag valde mellan, en BoR med 20-18 taper, snygg! Och en president med 20-16 taper också snygg. Efter velande så blev det president. Mkt p g a den fina avsmalningen!
Är jag nöjd då?
Ja det är jag, passformen med ändlänkarna efter lite massage blev bra, länken är är snygg o passar klockan även om en oyster kanske hade varit ett mer självklart val. Dock är där lite vassa kanter o kvaliteten på själva länken är absolut inte bättre än vad t ex tid & ting erbjuder men den har ett mkt bra lås med många mikrojusteringar men med pressad plåt i vikdelen. Och sen är det ändlänkarna som gör det, att de med litebmild massage faktiskt passar. Ett prisbilligt alternativ hade varit en parnislänk som enligt tuben har mkt bra passform mot Alpinist, kanske ska komplettera med en sån nu med blodad tand.
Vad tycker ni?