• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Monk

Panerai
2-Faktor
Riktigt nöjd med denna faktiskt.. 38mm men bärs som 40mm. Sugen på fler WMT..

Lite specs:
38mm stor
13mm tjock.
Kupat mineral glas (känns tjockt) dvs stabilt.
Miyota 821a urverk.
20mm luggar.
Ca 47mm lug 2 lug.

Ringen snurrar åt båda hållen men utan klicks. Men har ändå bra motstånd så den inte snurrar hejvilt (Som orginalen).

Ni som gillar vintage inspirerade klockor borde testa WMT , Riktigt bra faktiskt..:D
20200916_175027.jpg
Ser väldigt trevlig ut! Jag antar att du satt på Nato-bandet? Passar bar till. Kom den på gummi eller länk?

Edit. Ser i din tidigare post att den kom på länk. Kul.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Ligger massor av klockor ute som jag skulle köpt direkt för ett år sen.

Mitt klockintresse är tyvärr i en djup svacka just nu :(

Det kommer ju nya Grafikkort i veckan så jag behöver bränna 35lax på en ny dator :mad:

Sen kommer Playstation 5 om ett par månader

Finns så många hål att stoppa det gröna i:greedy::greedy::greedy:

Dryga tre timmar kvar tills Sonys presskonferens :D Behåller nog mitt LGA 1155 system ett tag till med tanke på vad grafikkorten kostar nuförtiden :(

Riktigt trevlig modell av @JohnMonchard och ett stort tack till @blackcoffee som skänkte den till BCF-auktionen, så jag kunde buda hem den. Imorgon är det min tur att "pass it on" för då skänks den till en kollega som nyligen förlorade sin mor i cancer och som inte har råd att unna sig fina saker så ofta. Cirkeln är sluten, kan man säga då, och vi har alla hjälpts åt att sprida lite glädje och nytta runtomkring oss – allt tack vare vårt intresse för klockor!

IMG_20200915_225047.jpg

:heart:
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag letar efter något som har liknande utseende som en Rolex Datejust, med diamond dial, men i det billigare segmentet (5-10k)
Har kikat på t.ex Bulova Seville men det verkar säljas få i Sverige. Någon som har tips på andra märken man kan kolla på? :)

Vill bara ha en billigare klocka att variera med min nuvarande DJ.

Tror Orient har det du söker efter ;)

https://klocksnack.se/threads/orient-datejust-day-date-homage-ev0j003b-prisbump-03-06.132998/
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
Jag har ju letat och försökt hitta en länk till min hamilton khaki auto 38. Ja, hade jag köpt klockan ny så hade jag köpt den på länk o sluppit det här, men det gjorde jag inte. Jag läste/såg på tuben att länkar passandes Seiko SARB 017 Alpinist också skulle ha passform väldigt nära hamilton.

Bland annat skriver strapcode det på sin hemsida.
Dels tyckte jag att de var en aning dyra, dels så gillade jag inte riktigt det jag såg på tuben med de solida ändlänkarnas passform, det var bra men inte värt pengarna bra. De upplevs, enligt min erfarenhet, också lite mer "dykar rejäla" än vad jag var ute efter till Hamiltonen.

Så vad är då alternativen...

Uncle Seiko har länkar som skickas från England, som är billigare och vars ändlänkar inte är solida, dvs de går att manipulera för att få bättre passform. De har två alternativ som jag valde mellan, en BoR med 20-18 taper, snygg! Och en president med 20-16 taper också snygg. Efter velande så blev det president. Mkt p g a den fina avsmalningen!
IMG_20200916_185738.jpg

IMG_20200916_185716.jpg

IMG_20200916_185836.jpg


Är jag nöjd då?
Ja det är jag, passformen med ändlänkarna efter lite massage blev bra, länken är är snygg o passar klockan även om en oyster kanske hade varit ett mer självklart val. Dock är där lite vassa kanter o kvaliteten på själva länken är absolut inte bättre än vad t ex tid & ting erbjuder men den har ett mkt bra lås med många mikrojusteringar men med pressad plåt i vikdelen. Och sen är det ändlänkarna som gör det, att de med litebmild massage faktiskt passar. Ett prisbilligt alternativ hade varit en parnislänk som enligt tuben har mkt bra passform mot Alpinist, kanske ska komplettera med en sån nu med blodad tand.

Vad tycker ni?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
På temat det finns inga dumma frågor: Har ett gäng klockor med NH35a verk. Går det att byta urverk med monterad tavla och visare rakt av mellan dessa eller beror det på boett, glas etc? Alla case är i olika storlekar men tavelstorlek/urverk borde väl ha samma mått?
Du ska kunna byta urverk rakt av. Visare är inga problem heller, urtavla kan skilja. Tavelpelarna är på samma ställe så det är inga konstigheter dock så kan diametern skilja. De flesta tavlor är dock 28,5mm.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag har ju letat och försökt hitta en länk till min hamilton khaki auto 38. Ja, hade jag köpt klockan ny så hade jag köpt den på länk o sluppit det här, men det gjorde jag inte. Jag läste/såg på tuben att länkar passandes Seiko SARB 017 Alpinist också skulle ha passform väldigt nära hamilton.

Bland annat skriver strapcode det på sin hemsida.
Dels tyckte jag att de var en aning dyra, dels så gillade jag inte riktigt det jag såg på tuben med de solida ändlänkarnas passform, det var bra men inte värt pengarna bra. De upplevs, enligt min erfarenhet, också lite mer "dykar rejäla" än vad jag var ute efter till Hamiltonen.

Så vad är då alternativen...

Uncle Seiko har länkar som skickas från England, som är billigare och vars ändlänkar inte är solida, dvs de går att manipulera för att få bättre passform. De har två alternativ som jag valde mellan, en BoR med 20-18 taper, snygg! Och en president med 20-16 taper också snygg. Efter velande så blev det president. Mkt p g a den fina avsmalningen!
IMG_20200916_185738.jpg

IMG_20200916_185716.jpg

IMG_20200916_185836.jpg


Är jag nöjd då?
Ja det är jag, passformen med ändlänkarna efter lite massage blev bra, länken är är snygg o passar klockan även om en oyster kanske hade varit ett mer självklart val. Dock är där lite vassa kanter o kvaliteten på själva länken är absolut inte bättre än vad t ex tid & ting erbjuder men den har ett mkt bra lås med många mikrojusteringar men med pressad plåt i vikdelen. Och sen är det ändlänkarna som gör det, att de med litebmild massage faktiskt passar. Ett prisbilligt alternativ hade varit en parnislänk som enligt tuben har mkt bra passform mot Alpinist, kanske ska komplettera med en sån nu med blodad tand.

Vad tycker ni?
Snyggt jobbat med passformen :)
 

Urtyp

Audemars
Riktigt nöjd med denna faktiskt.. 38mm men bärs som 40mm. Sugen på fler WMT..

Lite specs:
38mm stor
13mm tjock.
Kupat mineral glas (känns tjockt) dvs stabilt.
Miyota 821a urverk.
20mm luggar.
Ca 47mm lug 2 lug.

Ringen snurrar åt båda hållen men utan klicks. Men har ändå bra motstånd så den inte snurrar hejvilt (Som orginalen).

Ni som gillar vintage inspirerade klockor borde testa WMT , Riktigt bra faktiskt..:D
20200916_175027.jpg
Känner mig oerhört korkad men vad står WMT för? :oops:

Edit: Ok inlägget nedanför mig ger visst en ledtråd! Walter Mitt T...? :bored:
 
Senast ändrad:
Topp