• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Som ni vet så jobbar jag på en kronograf, och jag frågade er för några dagar sen vad ni tycker om cushion/barrel-case. Åsikterna var lite delade, men av er som svarade så var det ändå en övervikt åt det positiva hållet. Själv är jag som kanske bekant såld på denna case-form, tycker den är framörallt bekväm som få men också cool i all sig egenhet.
Jag har nu gjort några "skisser" i Photoshop, helt och hållet baserat på vad jag själv tycker är schysst och med inspiration från dels klockor jag själv gillar men också med en hälsosam dos av 60-70-tal rent allmänt i färg- och formspråket. Jag har försökt att låta bli att göra en direkt homage eller copage på ngn existerande modell eller märke, men där kommer klart finnas drag av redan producerade klockor. Målet har istället vari att sikta på en epok.
Måtten är 40x45mm och urverket i denna tankemodell är ett Seiko VK64 och urtavlan är således modellerad efter de relevanta måtten på det verket. Själv skulle jag gärna ha ett dome plexi ovanpå alltihop.

Notera att denna klockan är ett koncept som jag ur ngn slags marknadsundersöknings-syfte vill dela med er.

Så med allt detta, är detta en modell som ni tror skulle vara gångbar? Är detta en klocka ni skulle kunna tänka er att köpa? Känns 60-70-talet som en epok som tilltalar med all sin funkyhet? Utgå från att priset skulle hamna på runt 3500kr, något mer med BOR-länk.

A8E2D9AB-B87B-4842-A5D1-3B44C62E82FF.jpeg

Jag gillar dina skisser starkt! Känns väldigt mycket 70-tal. Dock måste du ju komplettera med ett Bundarmband för att verkligen fånga den p*rriga 70-talsmustach känslan ;)

Citizen-Watch-8110-Bullhead-Worn-by-Brad-Pitt-as-Cliff-Booth-in-Once-Upon-a-Time-...-in-Hollywood-1.jpg

På tal om affordable tycker jag nog ändå att en vintage Omega Seamaster kvalar in på topplistan. För 3-4 tkr får man kvalitet och design som håller genom decceniner. Och urverken kan gå problemfritt långt över 10 år utan service och är minst lika bra som motsvarande Rolex som är 10 ggr dyrare. Jag har haft över 50 st sedan jag började, och kommer nog alltid ha en i samlingen. Summa summarum: en vintage Omega är IMO bland det mest prisvärda/affordable du kan köpa!
Vore kul att höra vad ni andra anser vara den mest affordable klockan, sett till vad man får för priset.

IMG_20201002_112007.jpg

Kan bara hålla med dig där. Började mitt klockberoende med en Seamaster från sent 50-tal :)

IMG_20180319_134439.jpg

Nice! Det ska tydligen följa med ett meshband till 200 men det är väl silver modellen förstås.
Har du fått någon uppfattning om Miyota 9015, läste någonstans att dom tycte den det lät lite mycket.
Tja, osäker på tillbehör, fick läder/gummi/nato till denna (schysst kvalle f.ö) :)
Ja, 9015 är aningens "högljutt" i alla klockor det sitter i, inga undantag här.

Den här rackarn kom idag. Inte helt såld på den än dock. Har drömt våta drömmar sen den släpptes så det kanske är förväntningarna det är fel på.
20201002_151652.jpg

Been there done that, tråkigt när man själv hypar upp en klocka för mycket :( Förväntade mig något helt annat när jag fick min senaste ryska klocka varav den fick lämna fort :oops:

I min jakt på något med integrerad länk så hittade jag Cadisen. Så då att de nu har en 42mm modell som ser riktigt smutt ut. Ngn som testat? Funderar på att klicka hem en för detta priset. @CptSlow Köpte inte du en?
https://www.aliexpress.com/item/1005001419282955.html?spm=a2g0o.detail.1000023.1.7d1a6906yGkrxh
H5aa71edfdff349ee979f0508686de475x.jpg

Hdc8f0f3bf68848128b72b378f9a1f682N.jpg
På tok för stor! Den boetten med integrerad bärs ju betydligt större dessutom. Haft ett par Oysterquartz på 36 mm och de ser rejält biffigare ut än en vanlig Datejust!

På tok för stor! Den boetten med integrerad bärs ju betydligt större dessutom. Haft ett par Oysterquartz på 36 mm och de ser rejält biffigare ut än en vanlig Datejust!
Tror också att så kan bli fallet.. det är inte lätt att hitta ngt i vettig strl och vettig design. D1 Milano känns som det bästa alternativet i nuläget dock inte riktigt utseendet jag är ute efter.
Funderar ev. på vintage ex. Certina. Svårt dock att hitta i bra skick.
FB_IMG_1601665189372.jpg

Tror också att så kan bli fallet.. det är inte lätt att hitta ngt i vettig strl och vettig design. D1 Milano känns som det bästa alternativet i nuläget dock inte riktigt utseendet jag är ute efter.
Funderar ev. på vintage ex. Certina. Svårt dock att hitta i bra skick.
FB_IMG_1601665189372.jpg
Det är nog så. Och det är synd för Cadisen är rätt snygg annars!

Tillbaka
Topp