• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Var det några fler än jag och @M26 som slog till på LE Steinharten, 39mm 1655-homage. :)

1604430625742.png
Den är ruggigt fin, önskar att jag hade råd :p Får hoppas att många hittade hit så att man kan fynda på köp&sälj sen ;)
 

M26

Rolex
2-Faktor
Tycker personligen den är för dyr. Med tanke på vad dom andra kostar..
Vet inte om jag håller med, det är som att jämföra äpplen och päron. Det är väl stor prisskillnad på Seiko NH35 och GMT verk även om det är kinesiskt? Motsvarigheten med Sellita SW 330, ETA 2893 eller t.o.m. SW200/ETA 2824 hade kostat 40-70% mer.

Hehe säg till om du ska sälja en..kan köpa för halva priset..😆😆
Kan du säkert hos Parnis ;)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor

Lutte

Cartier
2-Faktor
Det är en sk. "Boutique edition" från en handlare i Tyskland. Från det Tyska klockforum jag har försökt överstätta finns nog ännu några kvar. PM:a mig eller @M26 så kan vi förklara hur man går tillväga för att beställa! :)
Läser man forumet så verkar det inte omöjligt att det blir ett brett släpp nästa år enligt mail från Steinhart, så det finns hopp om de redan är slut. Men jag håller tummarna.
 

Kreacon

Audemars
Tycker den ser välgjord och snygg ut. Är nog ensam om denna åsikten men jag tycker en gmt bara är rörig och stället till det. För många visare, går ej att ta tid som med en vanlig bezel. Dessutom lär jag ju typ aldrig använda gmt funktionen.
Är helt med på den. Gillar den filosofiska aspekten med gmt. Vad är klockan där i det landet, vad gör de människorna där när jag sitter med morgonkaffet osv. Men det blir för rörigt för mig med. Har kommit fram till att lättläst är min melodi.
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Vet inte om jag håller med, det är som att jämföra äpplen och päron. Det är väl stor prisskillnad på Seiko NH35 och GMT verk även om det är kinesiskt? Motsvarigheten med Sellita SW 330, ETA 2893 eller t.o.m. SW200/ETA 2824 hade kostat 40-70% mer.


Kan du säkert hos Parnis ;)
Tror inte riktigt att ett kinesiskt gmt verk motsvarar samma som Selitta/ETA..billigaste delarna..är den ens "shockresistent" ?
 

M26

Rolex
2-Faktor
Tror inte riktigt att ett kinesiskt gmt verk motsvarar samma som Selitta/ETA..billigaste delarna..är den ens "shockresistent" ?
Du betalar 50-70% mindre än motsvarande Schweziskt verk, det är ju en klon av ETA 2836-2 i alla avseenden så visst är den "shockresistent" ☺️

 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Den borde haft ett bra cyklop med 2,5x förstoring tycker jag... undras om man kan sätta dit ett och få det snyggt i efterhand?

Det är en av de första sakerna jag ska fråga en urmakare om jag får tag på en.
Håller med!
Jag har mailat butiken och frågat om dom har möjlighet att montera dit ett, har dom en urmakarverkstad bör detta inte vara ett problem. Men det kan ju vara en issue för dom att få fram ett cyklop kanske... Hursom, det kan man sourca själv och sätta dit!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Håller med!
Jag har mailat butiken och frågat om dom har möjlighet att montera dit ett, har dom en urmakarverkstad bör detta inte vara ett problem. Men det kan ju vara en issue för dom att få fram ett cyklop kanske... Hursom, det kan man sourca själv och sätta dit!
Det hade funkat, men inte om Steinhart själva skulle göra det innan leverans, deras cyklop är nog bland dem sämsta på marknaden :)
 

AndyJ

Panerai
Den där Citizen har jag kikat på några gånger, blir säkert att prova den en vacker dag :)
Det är synd att inte Chumba hänger här längre. Han hade en med blästrad guldbezel. Hur fin som helst!
Jag hade nedgradera cykeln istället. :)
Jag har en deal med mig själv. Om jag kommer i superform till nästa sommar så måste jag sälja några klockor och köpa en Hvrt. Men träningen går sådär hittils så klockorna är nog säkra...
IMG_9809-scaled.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker den ser välgjord och snygg ut. Är nog ensam om denna åsikten men jag tycker en gmt bara är rörig och stället till det. För många visare, går ej att ta tid som med en vanlig bezel. Dessutom lär jag ju typ aldrig använda gmt funktionen.
Speciellt inte nu, när man varken bör, ska, kan eller får resa omkring mellan tidszoner!

Undrar om det blir en generell dipp för GMT-ur? Jag säger nej: folk köper de inte för funktionen ändå. Precis som dykarur som klarar 5.000 m, eller G-Shock med tidvatten och månfasvarnare.
 

Kreacon

Audemars
Det gör den, men bara i 42mm i titan tror jag...? :)
1604440443483.jpeg

Där var den ja!
Gillar den, visarna och de blå detaljerna. Men länken lät ju sådär.


Vill minnas att du var rätt nöjd med GMTn? Men du hade den på jubilee väl?
 
Topp