• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

HSK

Patek
2-Faktor
"Äkta klocka" är en fras jag ser relativt ofta. Då brukar jag jag undra vad är en "oäkta klocka" för någonting? Visar den alltid fel tid kanske? 🤔
Det får mig att tänka på alla annonser här på KS som anger "om ej äkta" som returpolicy. Vad fan betyder det egentligen? Det känns väldigt oseriöst (eller åtminstone som en väldigt oseriös formulering för vad man nu menar). :facepalm:
 

Urtyp

Audemars
Det får mig att tänka på alla annonser här på KS som anger "om ej äkta" som returpolicy. Vad fan betyder det egentligen? Det känns väldigt oseriöst (eller åtminstone som en väldigt oseriös formulering för vad man nu menar). :facepalm:
Ett finare sätt att säga returpolicy=Nej eftersom piratkopior ändå inte får säljas på KS. Jag hoppar alltid sådana annonser. Det innebär ju att säljaren har sina aningar om att klockan inte är ok. 🙈🤪
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Var tvungen att testa den på nato, helt okej men föredrar nog länken ändå. Vintage bond nato hade nog suttit som handen i handsken dock 😁🤚👍
IMG_20201106_185115.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ett finare sätt att säga returpolicy=Nej eftersom piratkopior ändå inte får säljas på KS. Jag hoppar alltid sådana annonser. Det innebär ju att säljaren har sina aningar om att klockan inte är ok. 🙈🤪
Jag tycker också att det känns som det men i TWG menade de att det snarare skulle betyda att man är så pass säker på äktheten att det inte finns någon risk för att den skulle vara falsk vilket är en väldigt konstig formulering för att få fram poängen. Jag brukar alltid skriva nej som returpolicy men syftar då på retur som i ångerrätt, givetvis tar man tillbaka en klocka som skulle visa sig vara defekt på något sätt men det är underförstått. yonsson sa att han aldrig skulle köpa en klocka av någon som skrev nej som policy eftersom han tolkade det som att man aldrig skulle ta tillbaka den oavsett anledning så vi har uppenbarligen väldigt olika tolkningar av vad den här typen av formuleringar innebär. 😂

En annan sak som jag tycker är väldigt kul och som jag aldrig har fått något svar på är varför många anger ett högre bytesvärde än försäljningsvärde. Om man nu anger ett bytesvärde som är högre än försäljningsvärde/marknadspris så lär väl den man byter med också tillämpa detta system vilket gör det till ett nollsummespel. Jag frågade om det i forumet och någon menade att det skulle betyda att man helst inte byter bort den men då måste det vara mycket enklare att bara skriva det? 🤷‍♂️
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag tycker också att det känns som det men i TWG menade de att det snarare skulle betyda att man är så pass säker på äktheten att det inte finns någon risk för att den skulle vara falsk vilket är en väldigt konstig formulering för att få fram poängen. Jag brukar alltid skriva nej som returpolicy men syftar då på retur som i ångerrätt, givetvis tar man tillbaka en klocka som skulle visa sig vara defekt på något sätt men det är underförstått. yonsson sa att han aldrig skulle köpa en klocka av någon som skrev nej som policy eftersom han tolkade det som att man aldrig skulle ta tillbaka den oavsett anledning så vi har uppenbarligen väldigt olika tolkningar av vad den här typen av formuleringar innebär. 😂

En annan sak som jag tycker är väldigt kul och som jag aldrig har fått något svar på är varför många anger ett högre bytesvärde än försäljningsvärde. Om man nu anger ett bytesvärde som är högre än försäljningsvärde/marknadspris så lär väl den man byter med också tillämpa detta system vilket gör det till ett nollsummespel. Jag frågade om det i forumet och någon menade att det skulle betyda att man helst inte byter bort den men då måste det vara mycket enklare att bara skriva det? 🤷‍♂️
Älskar dina små reflektioner...det var allt 😘
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har en låda med natoband. Jag använder inte natoband. Kan sådant vara något på byteslördag? :)

Jag är ute efter snygga läderband i 20-22-24 mm. Kanske ett mesh i 20. En Rolex GMT Master II svensksåld, fullt set i guld.

Det mesta är i 20 mm men några är 22 mm och något enstaka i 18 mm. Blandat Zuludiver med no-name. Något/några är i läder.

4B3BE438-2350-43B8-92A9-AE6F1C76A052.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Älskar dina små reflektioner...det var allt 😘

Ja vad kan den var värd, en tusing lätt iaf skulle jag tro?
DW-5035D a.k.a. 35th jubileum. De brukar gå för runt 1,5-2k och jag minns att denna med camomodden (om det nu är samma ex) annonserades för ca 3k för några månader sen. :) Du bestämmer så klart bytesvärde själv men jag ville bara flika in med ungefärligt marknadsvärde. Jag har hört att bytesvärdet ofta är ännu högre! 🤭
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor


DW-5035D a.k.a. 35th jubileum. De brukar gå för runt 1,5-2k och jag minns att denna med camomodden (om det nu är samma ex) annonserades för ca 3k för några månader sen. :)
Denna modd har jag haft sedan urminnes tider typ :p
Har fått modda länken dock då snabbsprintarna pajjade så det drar ju ner värdet lite kan jag tycka.
Men kanske värd runt det dubbla vad jag trodde då iaf :p
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag tycker också att det känns som det men i TWG menade de att det snarare skulle betyda att man är så pass säker på äktheten att det inte finns någon risk för att den skulle vara falsk vilket är en väldigt konstig formulering för att få fram poängen. Jag brukar alltid skriva nej som returpolicy men syftar då på retur som i ångerrätt, givetvis tar man tillbaka en klocka som skulle visa sig vara defekt på något sätt men det är underförstått. yonsson sa att han aldrig skulle köpa en klocka av någon som skrev nej som policy eftersom han tolkade det som att man aldrig skulle ta tillbaka den oavsett anledning så vi har uppenbarligen väldigt olika tolkningar av vad den här typen av formuleringar innebär. 😂

En annan sak som jag tycker är väldigt kul och som jag aldrig har fått något svar på är varför många anger ett högre bytesvärde än försäljningsvärde. Om man nu anger ett bytesvärde som är högre än försäljningsvärde/marknadspris så lär väl den man byter med också tillämpa detta system vilket gör det till ett nollsummespel. Jag frågade om det i forumet och någon menade att det skulle betyda att man helst inte byter bort den men då måste det vara mycket enklare att bara skriva det? 🤷‍♂️

:) håller med, min favorit är "en hederssak" som returpolicy, vad betyder det om personen i fråga saknar heder? Ska jag utreda det innan jag köper?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Det hanns visst med ett litet projekt ikväll också. 😅

Före:

20201107_211121.jpg


Efter:

20201108_010003.jpg


20201108_013637.jpg


Har lite dåligt med band i 18mm så detta fick duga. Skulle nog sitta fint på ett vintageläder men jag skulle gärna hitta en passande länk också. 🤔

Med det önskar jag god natt! 🥱💤
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
:) håller med, min favorit är "en hederssak" som returpolicy, vad betyder det om personen i fråga saknar heder? Ska jag utreda det innan jag köper?
Min med! Jag tolkar det dock som att det är retur om man inte är nöjd: det är en hederssak att erbjuda retur eftersom säljaren vill ha nöjda kunder.

Men nu börjat jag tveka. Vad innebär det egentligen? Högst oklart.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Denna modd har jag haft sedan urminnes tider typ :p
Har fått modda länken dock då snabbsprintarna pajjade så det drar ju ner värdet lite kan jag tycka.
Men kanske värd runt det dubbla vad jag trodde då iaf :p
En tusing är väll bara grundklockan värd (mer om du har alla originaldelar) :) Hade ett byte jag funderade på men blev lite osäker om jag inte ska avvakta lite ändå 🙈
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Jag har en låda med natoband. Jag använder inte natoband. Kan sådant vara något på byteslördag? :)

Jag är ute efter snygga läderband i 20-22-24 mm. Kanske ett mesh i 20. En Rolex GMT Master II svensksåld, fullt set i guld.

Det mesta är i 20 mm men några är 22 mm och något enstaka i 18 mm. Blandat Zuludiver med no-name. Något/några är i läder.

4B3BE438-2350-43B8-92A9-AE6F1C76A052.jpeg
Är intresserad av 20mm nato. Gärna grönt men även annat🙂 skulle du vara intresserad att byta mot något mesh i 22?
IMG_20201104_094559.jpg
 
Topp