• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Meridius

Panerai
2-Faktor
Lite off-topic fråga, gäller dock ett klockköp och ni är mitt crew så jag ställer frågan här. Någon här som har erfarenhet av klockköp på bukten och närmare bestämt PayPals money back-garanti? Nojig över att bli grundlurad.. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
A7831856-59B3-4857-BA84-7BA9BE3463D5.jpeg

Då var väntan igång igen

Vad har du beställt för kul då :)?
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Är sjukt sugen på en tissot visodate! Kanske har lagt in den på fel tråd.

Jag som har begränsad budget. Klockor brukar väl inte tappa i värde direkt heller
Helt rätt tråd! :)

Först och främst, de flesta klockor (speciellt i budgetklasser) tappar mkt värde från nyköp. Vilka klockor som stiger i värde är ofta ett skuggspel med för många variabler att gå in på här, men alltsom oftast är det dyrare märken och modeller. Givet kan även billiga klockor stiga eller tappa väldigt begränsat, ex. klockor som utgår ur produktion men som fortfarande är populära på marknaden. Ett sådant exempel är Seiko SKX007 med syskon. Även vissa nyare mictromärken går upp i pris då dom slutar tillverka vissa modeller.
Summeringen är att köp inte en klocka för att "tjäna pengar" på den. Räkna som mest, absolut mest, med att möjligen kunna gå "break even", men ha alltid med i beräkningen att du kan gå back vid en försäljning.

Vidare, vad är det du gillar med Tissoten? Tänk på att länk (det du kallade armband), läderband osv. alltid går att köpa från tredje part för rel. lite pengar, så köp inte en klocka baserat endast på att du gillar länken eller bandet. Eller du gör ju klart dom du vill, men det är inte en bra strategi om du frågar mig.

Fundera över vilka egenskaper du är ute efter, vilken färg på tavlan, vilket urverk osv. Tänk även på storleken på klockan, och hur gångbar den är i olika miljöer. Om du kör grävmaskin i jobbet så kanske inte en Visodate är den "perfekta klockan", likaså om du jobbar på Bank och träffar kunder så är en "Mudman" möjligen inte det första man skall köpa.

Om du säger din budget och dina preferenser så är jag säker på att det är många här inne som gärna ger dig flera olika alternativ! :)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
SÅLD!

Okej tråden! Dags att inse fakta. Ta en lugnande för räven tänker sälja en klocka.

Den här godingen används inte. Den är galet snygg och det är synd att den bara ligger. Patinan är helt naturlig och är snyggt brungrön. Bilderna kan inte göra den metallicgröna sunbursturtavlan rättvisa.

Bästa tråden har företräde innan den hamnar på K&S. Ser helst att den flyttar hem till en trådbroder eller -syster.

Fullt set. Klockan är knappt använd då den är för liten för mig. Det finns märken på undersidan efter bandbyte. I övrigt är den kanonfin. Två band medföljer, vilket ingår i ett fullt set. Jag har köpt till ett Ventus-spänne extra vilket medföljer.

Skicka ett PM så tar vi det därifrån.

9328180F-CFEA-4F6F-883A-A378A28B3300.jpeg
8337D813-62B3-4268-8977-657F51FFF83E.jpeg
952005CD-3E85-48A0-B5FA-4BF9C733A47E.jpeg
98F59137-005D-4D5A-AB85-604D9256D1FB.jpeg
5A91CD17-6ABC-48BD-8DF4-4D6566A99897.jpeg
FC7F6A41-4CE8-43E8-A944-65396ED39B47.jpeg
10C00F2D-E68C-44D9-BAF0-93EFDDA3F20B.jpeg
CEE60FDE-2E12-4D10-8B76-3F570AFCECBF.jpeg
420DB4C3-6373-4C9C-9573-F57516958B78.jpeg
A801FEDB-6450-4038-9E46-517906195201.jpeg
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Är sjukt sugen på en tissot visodate! Kanske har lagt in den på fel tråd.

Jag som har begränsad budget. Klockor brukar väl inte tappa i värde direkt heller
De absolut flesta klockor tappar i värde ifall du köper nytt tyvärr, något de flesta här inne vet allt för väl ;) Ett sätt är ju att köpa vintage, de håller ju värdet bättre och är billigare generellt, de kan ju dessutom gå upp i pris också om man har tur. Så om du är sugen på en visodate, köp en servad vintage Visodate ;)

... som den här t.ex. :angel: ... går att få på mesh också
873E27C7-8A66-4555-B083-271F8B24625E.jpeg
 
Senast ändrad:

Baramats

Audemars
2-Faktor
De absolut flesta klockor tappar i värde ifall du köper nytt tyvärr, något de flesta här inne vet allt för väl ;) Ett sätt är ju att köpa vintage, de håller ju värdet bättre och är billigare generellt, de kan ju dessutom gå upp i pris också om man har tur. Så om du är sugen på en visodate, köp en servad vintage Visodate ;)

... som den här t.ex. :angel: ... går att få på mesh också
873E27C7-8A66-4555-B083-271F8B24625E.jpeg
Haha, så länge man köper för rätt pris :banghead: här sitter en som köpt vintage för helt fel pris minst 2 ggr och det var sådär kul. Men i övrigt håller jag med. Ska man köpa vintage så kan man pruta som bara den på allt som inte är klassiker och det finns en hel del fina ur från innan krisen, dvs quarts-krisen, inte C19-krisen.
 
Topp