• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nilas

Patek
2-Faktor
Haha, trådens motto, kvantitet före kvalitet! 😂
Njaa, inte riktigt sant. Kvantitet och kvalitet ska det vara 😉👍.
PSX_20201120_190647.jpg
 

FOQ

Audemars
Haha, ingen aning egentligen. Har bara ett köpsug och pengar som bränner i fickan. 😂 Jag har som sagt funderat på att köpa en lite dyrare klocka (har främst tittat på Seamaster som var den klocka som väckte mitt intresse och BB58B) men det tar emot lite att lägga så mycket på en klocka. Småpengar för vissa, väldigt mycket pengar för andra (som mig 😁) men grejen är att jag brukar tröttna rätt fort och då känns det bättre att köpa något betydligt billigare och samtidigt göra något annat kul för pengarna.

Dressare är inte riktigt min melodi så mer åt dykare/GADA/sport och då gärna blått som jag vanligtvis tycker är svintråkigt men som jag av någon anledning har fått ett sug efter. Det känns som att blåa Lorier Neptune är en bra blandning bortsett från den rassliga Miyotan. Jag har aldrig heller fattat varför man väljer det framför t.ex. NH35 men det verkar vara väldigt populärt och många hävdar att de bl.a. har bättre tidshållning men jag stör mig som fan på rasslet.

Hear hear om rasslet! Vad sägs om en sån här då? Sjukt prisvärd.

 

Weberg

Audemars
Japp, Batavi är betydligt bättre prissatta och dessutom snorläckra...do your homework kids✌🏼
Ska du eller jag hugga den första Batavin på forumet?
Finns det inte någon?? Skulle trycka på köpknappen för en månad sedan, men då var de out of stock. Såg nu att de fyllt på lagret... Men varför räknar de in 25% moms i priset om de skeppas från Amsterdam?
 

Weberg

Audemars
Är soprod swiss made?
Selitta och stp är ju också kloner av Eta...
Samma sak med det där nya PT5000 eller va det heter?
Japp, Swiss. Calibre corner beskrev dem såhär:

"Roughly equivalent to ETA 2893-2, exact same size, so it will be the ebauche found in a lot of formerly-ETA-supplied budget GMTs."

Finns flera som ändå menar att de är i samma klass, typ.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Finns det inte någon?? Skulle trycka på köpknappen för en månad sedan, men då var de out of stock. Såg nu att de fyllt på lagret... Men varför räknar de in 25% moms i priset om de skeppas från Amsterdam?
Har inte sett någon iaf. Skiter i om ägaren är en tölp, vem är inte det emellanåt liksom 😂
Fattar inte heller momsgrejen, Borealis kör något liknande upplägg tror jag (Portugal), väldans förvirrande.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Finns det inte någon?? Skulle trycka på köpknappen för en månad sedan, men då var de out of stock. Såg nu att de fyllt på lagret... Men varför räknar de in 25% moms i priset om de skeppas från Amsterdam?

Har inte sett någon iaf. Skiter i om ägaren är en tölp, vem är inte det emellanåt liksom 😂
Fattar inte heller momsgrejen, Borealis kör något liknande upplägg tror jag (Portugal), väldans förvirrande.

Priserna är exkl. Moms och det t.ex amerikaner betalar om dom beställer... sen får dom ev. tulla in dom till USA.
Inom Europa (EU) som ju är en tullunion slås moms på i avsändarlandet...

Edit; som när man beställer från CNS
 
Är det någon som har handlat från Lorier och kan dela med sig av erfarenhet kring leveranstid, moms osv.? Jag köpte en gång en Falcon (jag antar att det var v1 med 39x48x14mm, v2 är 36x44x11) men upplevde den som väldigt stor och klumpig så den såldes vidare direkt. Neptune känns mycket mer rimlig i sina mått och dessutom med vridring vilket alltid är trevligt: https://www.lorierwatches.com/products/neptune-siii-blue-white

Jag har på sistone funderat på att köpa en lite dyrare pjäs och har bl.a. kikat på BB58B och visst, det är så klart stor skillnad i kvalitet, tidshållning osv. men det tar emot lite att betala 30-40k för när man får så otroligt mycket mer för pengarna med mikros. ☺️
Jag köpte min Falcon series 2 för ett tag sedan. Så fort den var färdig för leverans så tog det två dagar från New York till Stockholm med FedEx, vilket var otippat. Betalade ca 1200 kr i moms + tull. F Har inget negativt att säga om Lorier, varken om produkten eller köpupplevelsen/supporten.

Den snor i dagsläget mycket handledstid från ”finare” pjäser!

569BAAF2-FB5C-4AFB-9D1E-6C713EEFDA41.jpeg


Stackars BB58 som hamnar på avbytarbänken 😭

221162C6-0535-4361-94EB-D8F81B63950D.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Helt enig där!
Men vad är soprodverk??
Soprod verket har jag för mig är ett seiko verk från början som var i deras lite dyrare modeller, credor? Cal seiko 4L. SjööSandström använde dem i Royal Steel och Royal Steel Worldtimer men hade så pass mycket problem att alla verk byttes på garanti/goodwill till Selitta. M.a.a detta är jag lite skeptisk. Dock är utseendet/finisheringen finare än både ETA och Selitta :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Oceantimer eller en Sector 38? :) Tickar dom boxarna du radade upp. Bara ett förslag, men finns så mycket fint därute!
Jo gillar oceantimer :) Känns lite mer casual än dressig dock. Hade den haft romerska siffror kanske. Vilka gör sector 38? Försökt googla men dyker upp allt möjligt.

Äh tror jag sparar och köper en Stowa nästa år. Tills det kan jag ju köpa en Seiko för runt en tusing.

Med reservation att jag köper ännu en dykare istället... Nä men länge velat prova en Stowa Marine classic 36mm.
 

lolhasse

Cartier
Byteslördag? Är öppen för det allra mesta i dykare.. försökt men vi blir inte vänner jag och CasiOak 😩 inget att anmärka på, kvitto box, papper stålbezel och försäkring tror jag t.o.m 🧐 Via Klockmäster.. Skaffar annars stållänk till den då frugan gillar blinget.. 😅
 

Bilagor

  • D9733902-B1D2-449E-82EA-6CA6010280EC.png
    D9733902-B1D2-449E-82EA-6CA6010280EC.png
    712.3 KB · Visningar: 5
  • 08071727-A53F-47D2-9634-8467A75D7AE3.jpeg
    08071727-A53F-47D2-9634-8467A75D7AE3.jpeg
    386.2 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Defreud

Panerai
2-Faktor
Idag bli det tippen🤠 seikon få hänga med😊
IMG_20201121_092004.jpg


Slänger in denna till byteslördag:
Bandet vill jag dock behålla. Kan skicka med ett nato🤗
IMG_20201120_092143.jpg
IMG_20201120_074556.jpg

moddad av BoZ80. 36mm, 20mm lug, safirglas, seiko nh35.

Länk till boetten. https://luciusatelier.com/products/explorer-watch-case-36mm

Tänker värdet 1700-2000. Men är aldrig omöjlig😊 byte eller försäljning.

Trevlig lördag på er!
Snyggt! Hur upplever du mini-turtle? Jag är grymt sugen på padi-versionen men är rädd att den ska vara för bullig.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag tror att herr @JohnMonchard syftar på sina egna kommande Art Deco-inspirerade armbandsur. :)
A76E9E37-FF05-4F4D-BDC2-E9BE1F0C044E.png
Ah okej. De var tamejtusan inte fel. Tokdiggar den blå. Bra designat @JohnMonchard När kommer dessa?

Frågade tjejen vad hon önskade sig i julklapp och fick mardrömssvaret att hon bl.a. vill ha en billig klocka... Köpte en Tissot till henne förut för runt 4k som hon behandlar som att det är en miljonklocka. Så nu ska jag som inte borde kolla på klockor nu göra just detta. In på Cadisen på aliexpress=jag kommer köpa en Cadisen Datejust till mig själv, minst. Annars funderar jag på en rosa F-91W=jag kommer köpa en till Seiko eller nåt.
 
Topp