• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Man vet att de andra är stora när de får en 43mm flieger att se liten ut. 😁 Riktigt tjusig den där i alla fall, väldigt clean och snyggt med den bezeln. Hur upplever du färgen i verkligheten, är den svart eller mer "gun metal"? Ser nästan ut att vara lite bruna toner i den om det bara är ljuset på bilderna.
Mörkgrå är färgen på riktigt.

Fick min Bolm Automaton igår. Satte på Zulu-gummi direkt. Imponerad av klockan, en av få nya klockor som har en egen ganska unik design.

Screenshot 2020-12-16 at 09.56.08 .png
Jag har en svart och visst är det en lysande klocka. Egen design, kul komplikation och mycket vettiga mått.

Din ser riktigt bra ut på det gummit. Är det ett Italian Diver från Bonetto/Zuludiver?

Fick min Bolm Automaton igår. Satte på Zulu-gummi direkt. Imponerad av klockan, en av få nya klockor som har en egen ganska unik design.

Screenshot 2020-12-16 at 09.56.08 .png
Det är skoj när någon tar ut svängarna lite, men jag personligen tycker att 4K+ för en kinaklocka med basic Seiko under huven kan vara lite väl saftigt. Gillar man designen dock så är det ju en no brainer. :D

Tror dock att dem lånat lite designelement från Seiko SSA003
928F5A2A-FDFA-4EF3-A526-DEEC15255B7A.jpeg

Har själv varit sugen att slå till vid ett antal tillfällen men backat i sista sekund. Enl. alla reviews jag läst/sett så kommenterar dem att den inte sitter så bra. Boettlocket är tjock och lyfter upp klockan så att den nästan ser ut att sväva på handleden.
Screenshot_20201216-072607_Chrome.jpg
Kan lätt föreställa mig det, fick intrycket från bilderna att den lider av lite samma syndrom som Baltic boetterna, dvs att man gör dem lite för raka/platta så att bandhornen inte följer handledens kurva. Ingen jätteissue på Baltic med manuella verk men lägg till lite volym undertill vid boettlocket så blir det säkert än mer påtagligt. Min känsla med Baltic var först att det är lite av våndan med micro-utveckling, det är så mycket mer en skrivbordsprocess och kommunikation med långväga producenter, man har inte fördelen att som en stor tillverkare att enkelt testa sig genom flera olika prototyper och dummys. Men å andra sidan så har Baltic fortsatt göra flera modeller på samma boett-bas så de upplever väl det inte som ett problem.

Kan lätt föreställa mig det, fick intrycket från bilderna att den lider av lite samma syndrom som Baltic boetterna, dvs att man gör dem lite för raka/platta så att bandhornen inte följer handledens kurva. Ingen jätteissue på Baltic med manuella verk men lägg till lite volym undertill vid boettlocket så blir det säkert än mer påtagligt. Min känsla med Baltic var först att det är lite av våndan med micro-utveckling, det är så mycket mer en skrivbordsprocess och kommunikation med långväga producenter, man har inte fördelen att som en stor tillverkare att enkelt testa sig genom flera olika prototyper och dummys. Men å andra sidan så har Baltic fortsatt göra flera modeller på samma boett-bas så de upplever väl det inte som ett problem.
Det tycker jag nog inte är synonymt med microtillverkare som sådana. Har haft duktigt många klockor från massproducerade stortillverkare som lider av samma syndrom, känns mer som ett allmänt issue att komforten kommer i sista hand... märkligt nog 🤔

Kaffe och Marathon. Ja klockan då, springer gör jag bara om jag blir jagad. Och det händer inte särskilt ofta 😄 Ha en bra dag 😊
IMG_20201216_091723.jpg
Jäklar vilken stänkare. En sån tror jag att jag MÅSTE prova vad det lider. Dock fick jag precis veta att klockan jag står på vänt för helt plötsligt är här nu och inte om 6-12 månader så nu är det jobbigt i beslutsfattningen...

Superfin! Ser ut som en riktig GADA.
Men jag håller med dig om att de gärna hade fått ha en svart modell. Lite konstigt att man väljer bort det för även om man kan tycka att det är lite "tråkigt" med svart så är det ju ändå klassiskt.

Såg för övrigt på Instagram häromdagen att Traska verkar vara på gång med något liknande:

FB_IMG_1608098557889.jpg
Kul! 2021 - year of the GADA! 😁
Har själv varit sugen att slå till vid ett antal tillfällen men backat i sista sekund. Enl. alla reviews jag läst/sett så kommenterar dem att den inte sitter så bra. Boettlocket är tjock och lyfter upp klockan så att den nästan ser ut att sväva på handleden.
Screenshot_20201216-072607_Chrome.jpg
Ja, jag har sett att folk skriver det men samtidigt är den totala höjden 11.9mm om jag inte minns fel och ett grovt baklock är det ändå många klockor som har men som trots det sitter bra. Det är sådana här saker som är lite jobbiga med mikros där man får beställa på vinst och förlust bara för att kunna se och uppleva den.
Den blå var ju snygg! Vad kostar den?
Ordinarie pris var runt $650-700 men de ligger nu kring $550 med leverans i början av nästa år.
Känner inte till men tycker den var läcker. Min typ av klocka. Perfekta dimensioner, men den hade gärna fått vara 2 mm tunnare. Vore också intressant att se spännet till länken. Inte en enda bild!?

Tycker det var en rätt läcker blå tavla, hade varit sjukt läckert med den blå tavlan men giltvisare/-index.

Är den inte lite dyr också?
Det ska finnas en blåtavlad variant med gilt men den verkar inte finnas på hemsidan. Den kanske är slutsåld eller lanseras senare? Vill man ha en så går det säkert att lösa om man mailar dem och de har dessutom en liten text i sin FAQ som handlar om specialbeställningar så det går säkert att få andra kombinationer av visare/tavla om man vill. 😊

Allt är relativt men jag tyckte att det var ett bra pris sett till design, finish, urverk osv.
Kaffe och Marathon. Ja klockan då, springer gör jag bara om jag blir jagad. Och det händer inte särskilt ofta 😄 Ha en bra dag 😊
IMG_20201216_091723.jpg
Vilken jäkla klocka och vilket jäkla band dessutom! 😍 Den sitter perfekt på dig. Jag har länge varit nyfiken på deras klockor men tror tyvärr att de skulle upplevas som lite klumpiga på min handled.
Ja, den kan jag tänka mig. I mint då för att det blir roligast så. Jag är inte såld på namnet men kan se mellan fingrarna med det då resten av klockan var snygg :)
Visst är det kul med mint och det är den modell jag tycker är roligast men frågan är om man inte tröttnar på den efter ett tag. Vad säger ni som har/har haft mintgrön Traska Freediver? 🤔

Visst är det kul med mint och det är den modell jag tycker är roligast men frågan är om man inte tröttnar på den efter ett tag. Vad säger ni som har/har haft mintgrön Traska Freediver? 🤔
Har bara haft två stycken men det var inte färgen som jag tröttnade på. Lite mer allmänt kan jag tycka det är klassiska färger man (jag) tröttnar på snabbare än färgglada rackare 😇

Är det någon som har hört talas om Astor + Banks? Jag känner igen namnet sedan tidigare och det har väl säkert passerat förbi i flödet men jag har inte tittat närmare på märket förrän ikväll när jag satt och tittade på lite mikrovideos på Youtube. Ruskigt snygg och jag är väldigt sugen på att beställa en...Frågan är bara vilken färg? Det lutar åt blå men samtidigt är det en rätt trist färg och jag hade nog hellre sett den i svart. Det finns även en variant med silvertavla och blånerade visare samt en mint dial som visserligen är rätt trevligt men också känns lite som en gimmick som man snabbt tröttnar på (det finns även en MOP men det är så gräsligt att jag inte ens tar upp det som alternativ :)).

astor-and-banks-fortitude-22.jpg
astor-and-banks-fortitude-24.jpg
ezgif-4-1a698a0bb6e9.png
Nu måste jag omedelbart googla Astor Banks + MOP dial 🤣

Kul! 2021 - year of the GADA! 😁

Ja, jag har sett att folk skriver det men samtidigt är den totala höjden 11.9mm om jag inte minns fel och ett grovt baklock är det ändå många klockor som har men som trots det sitter bra. Det är sådana här saker som är lite jobbiga med mikros där man får beställa på vinst och förlust bara för att kunna se och uppleva den.

Ordinarie pris var runt $650-700 men de ligger nu kring $550 med leverans i början av nästa år.

Det ska finnas en blåtavlad variant med gilt men den verkar inte finnas på hemsidan. Den kanske är slutsåld eller lanseras senare? Vill man ha en så går det säkert att lösa om man mailar dem och de har dessutom en liten text i sin FAQ som handlar om specialbeställningar så det går säkert att få andra kombinationer av visare/tavla om man vill. 😊

Allt är relativt men jag tyckte att det var ett bra pris sett till design, finish, urverk osv.

Vilken jäkla klocka och vilket jäkla band dessutom! 😍 Den sitter perfekt på dig. Jag har länge varit nyfiken på deras klockor men tror tyvärr att de skulle upplevas som lite klumpiga på min handled.

Jag håller med @Von. Det är de klassiska färgerna jag tröttnar på först. En vit, svart grå eller blå klocka kan du få från vilken tillverkare som helst. :)

Hur går det att smyga med den där besten stadigt förankrad på armen? :cigar:
Så däääär🤌
Den är riktigt bra den där, visarna och tavlan är top-notch, jag blir sugen. Vill testa deras U50 så småningom, som testa i butik.

+ bronsklockan
41CE47CA-931F-4AF4-ABCF-AF31F3556790.jpeg
Ja, jag är så rackarns nöjd! Klart du ska prova!
Hur upplever du visarna IRL :)? Tycker att klockan är grymt snygg men visarna tycker jag ser lite sisådär ut :(
Toppen, har inget att invända på med denna klockan ännu. Bra läsbarhet, tydligt verktyg som står pall det mesta och visar tiden tydligt. Unikt och coolt😁

Tillbaka
Topp