• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Hej microtråden!

Känns spontant som KS varmaste tråd :)

Funderar på att avyttra den här Davosan framöver och undrade lite över vad ett vettigt säljpris skulle kunna vara ?

Nypriset var strax över 8 i september när jag köpte den men tänker om kanske runt 4 vore realistiskt ?
419608A1-584D-48CE-89A1-777840BAA3AD.jpeg
Är den bara tre månader gammal så ska den ju inte ha tappat halva nypriset så 4' är för lite enligt mig om den kostat drygt 8' ny. Dock så är det ganska svårflörtat på köp&sälj nu och många vill ha grejerna nästan gratis så det är knepigt att sälja till ett vettigt pris.

Hänt nu tre gånger under loppet av mindre än 15-20 minuter. Seikon hamnar helt plötsligt ca 30 sek efter. Trodde först jag hade ställt tiden fel, men icke. Vet någon vad det kan bero på?

Edit: Klockan slutar gå när man har den upp o ner. Vet någon vad det beror på?

Jordi har gjort en bra video på hur man moddar in ett NH36 verk i en SKX som du kan kika på. Har lyckats med ett liknande konststycke trots att jag har tummen mitt i foten (värre än tummen mitt i handen dvs) utan för stor skada till objektet 😂

Är den bara tre månader gammal så ska den ju inte ha tappat halva nypriset så 4' är för lite enligt mig om den kostat drygt 8' ny. Dock så är det ganska svårflörtat på köp&sälj nu och många vill ha grejerna nästan gratis så det är knepigt att sälja till ett vettigt pris.
I somras fick jag gå ner från 6.000 kr i inköpspris till 3.200 för min Traska Summiteer som var 2-3 månader gammal och buren en handfull gånger.

Säger inte att Davosan inte går att sälja för mer, och det borde den såklart göra. Svåra tider kombinerat med mikro gör det kämpigt ibland.

I somras fick jag gå ner från 6.000 kr i inköpspris till 3.200 för min Traska Summiteer som var 2-3 månader gammal och buren en handfull gånger.

Säger inte att Davosan inte går att sälja för mer, och det borde den såklart göra. Svåra tider kombinerat med mikro gör det kämpigt ibland.
Ja så är det och ju mer mikro desto sämre pris.
Traska och många andra är ju ganska okända för många så där rasar det.
Davosan är ju ett ganska välkänt märke, har hängt med ett tag och säljs i fysiska butiker.
Borde vara lite lättare men som sagt nu ska grejerna nästan skänkas bort tyvärr.

Jordi har gjort en bra video på hur man moddar in ett NH36 verk i en SKX som du kan kika på. Har lyckats med ett liknande konststycke trots att jag har tummen mitt i foten (värre än tummen mitt i handen dvs) utan för stor skada till objektet 😂

Jag känner mig själv, kommer sluta med att jag har sönder saker o ting...
Ska starta en tråd, kanske någon vet exakt vad problemet är. :)

Ja så är det och ju mer mikro desto sämre pris.
Traska och många andra är ju ganska okända för många så där rasar det.
Davosan är ju ett ganska välkänt märke, har hängt med ett tag och säljs i fysiska butiker.
Borde vara lite lättare men som sagt nu ska grejerna nästan skänkas bort tyvärr.
Ok jag hänger med på resonemanget.
Tänkte mer att ett bra pris från början kanske gör att den säljs hyfsat omgående.
Det är den enda dinkan jag har som inte används speciellt mycket så tänker att den kanske kan glädja någon annan istället.
Tack för feedback :)

7S26-verken har ju tyvärr inte ens handwinding, vilket är anledningen till att jag aldrig köpte en SKX. Enklaste är om man har en winder, annars får man försöka snurra på rotorn. Om den är dåligt laddad kan den ju gå väldigt fel.

Byta oljan kan också hjälpa, om det är värt pengarna. Vill minnas att det nämnts i någon klockpodd också. NH35 låter som ett mycket bättre val om du gillar klockan tillräckligt mycket.
Inget fel med 7s26 egentligen tycker jag men det är väldigt basic och utvecklingen har ju sprungit ikapp för länge sen.
Och nja, en klocka går inte sakta bara för den är dåligt uppdragen och sååå jobbigt är det inte att skaka upp en 7s26 så man skulle behöva en winder (som är en urbota korkad uppfinning men skitsamma 😜).

Byta oljan vet jag inte ens vad som menas och hur man gör men du får gärna berätta? Ett nytt verk kostar typ 200 spänn, ingen aning varför någon skulle få för sig att serva ett sånt verk, oljan i sig är svindyr✌🏼

Ok jag hänger med på resonemanget.
Tänkte mer att ett bra pris från början kanske gör att den säljs hyfsat omgående.
Det är den enda dinkan jag har som inte används speciellt mycket så tänker att den kanske kan glädja någon annan istället.
Tack för feedback :)
Ja det är ju alltid trevligt med förmånligt prissatta klockor så jag säger inte emot 😊.

Inget fel med 7s26 egentligen tycker jag men det är väldigt basic och utvecklingen har ju sprungit ikapp för länge sen.
Och nja, en klocka går inte sakta bara för den är dåligt uppdragen och sååå jobbigt är det inte att skaka upp en 7s26 så man skulle behöva en winder (som är en urbota korkad uppfinning men skitsamma 😜).

Byta oljan vet jag inte ens vad som menas och hur man gör men du får gärna berätta? Ett nytt verk kostar typ 200 spänn, ingen aning varför någon skulle få för sig att serva ett sånt verk, oljan i sig är svindyr✌🏼
Winder kanske var överdrivet. ;) Men ändå. Man vill ju ha manual wind! Men visst tappar precisionen något när fjädern nästan är urladdad? Har för mig det delvis är därför automatiska verk är mer precisa, eftersom vid bärande hela tiden är fullt uppladdade.

När ett verk servas så tvättas delarna och ny olja appliceras? Det jag tänkte på är att oljan kan bli dålig om den är väldigt gammal, precis som i en bil? Kan egentligen inget om detta utan drar från minnet från vad jag läst och hört bara. Spekulerar lite. Är verken så billiga är det ju inget snack om att man byter ut det vid behov.

Tar tilfället att visa upp micromärket, Guinand, på en av KS längsta och i mina ögon spännande trådar.

- Har haft pjäsen i 2 dagar, stolt som en tupp!

De bygger mindre än 1000 klockor/år - borde väl platsa här tänker jag :woot:

1608374629099.png

Senast ändrad:
Winder kanske var överdrivet. ;) Men ändå. Man vill ju ha manual wind! Men visst tappar precisionen något när fjädern nästan är urladdad? Har för mig det delvis är därför automatiska verk är mer precisa, eftersom vid bärande hela tiden är fullt uppladdade.

När ett verk servas så tvättas delarna och ny olja appliceras? Det jag tänkte på är att oljan kan bli dålig om den är väldigt gammal, precis som i en bil? Kan egentligen inget om detta utan drar från minnet från vad jag läst och hört bara. Spekulerar lite. Är verken så billiga är det ju inget snack om att man byter ut det vid behov.
Äh, fattade egentligen vad du menade men är så jäkla retstickig av mig vettu (kan bara inte låta bli 😜). Nä, precisionen har inte så mycket att göra med hur pass mycket fjädern är uppdragen utan handlar mer om hur länge fjädern kan hålla igång (kortfattat).

Precis, olja delarna gör man vid service och visst kan olja bli dålig med tiden även om jag inte tror så är fallet med SeikoZ exempel 🙂

Hur uppleva den mot Sinn? :) Rackarns fin klocka
Tack!
Jag har tre Sinn och är enormt nöjd med alla tre.
Guinand har ju en sammanvävd historia med Helmut Sinn, både som leverantör och sedemera köpte ju Helmut Sinn bolaget från familjer Guinand och flyttade det till Frankfurt efter han sålde sitt bolag Sinn Uhren i mitten av -90-talet.
Tittade på här videon av WatchMaxe, tyske klockgurun, som förklarade Guinand och om kopplingen till Sinn på ett bra sätt.

En kommentar är;
"Guinand is the closest thing you can get to the experience of buying a watch from Sinn 25-30 years ago. I have two of their watches and they are both superb, and corresponding with Matthias or Petra adds to the very personalized experience."

Senast ändrad:
Heads up!! "Byteslördag"

Här kommer ett julklappspaket som nästan är för bra för att vara sant. Säljes idag tillsammans för bara 1600 spänn. Kommer fullset och på sina originallänkar på bild. Billigt-deluxe. 🎅 Ho ho.
Var nu inte blyga och kom och sätt er i tomtens knä 🎁.
Edit: slut i rutan
PSX_20201219_120436.jpg
PSX_20201219_120619.jpg
PSX_20201108_132447.jpg
PSX_20201207_151450.jpg

Senast ändrad:
Spontan-beställde den här för några dagar sen:

DSC_0237.JPG
DSC_0236.JPG

Fick hem den igår (valde express-frakt) och den är både snygg och känns gedigen. (Det är en SE-modell som ju håller lite högre kvalitet än vanliga Amphibian).

Nu funderar jag dock på om jag verkligen "behöver" den eller om jag ska låta den gå vidare direkt. Den ligger fortfarande ouppackad och plastad i sin låda.

Vad tycker ni, ska jag behålla den? Eller är det någon som känner för att ta över den till ett förmånligt pris?

DSC_0237.JPG
DSC_0236.JPG

Fick hem den igår (valde express-frakt) och den är både snygg och känns gedigen. (Det är en SE-modell som ju håller lite högre kvalitet än vanliga Amphibian).

Nu funderar jag dock på om jag verkligen "behöver" den eller om jag ska låta den gå vidare direkt. Den ligger fortfarande ouppackad och plastad i sin låda.

Vad tycker ni, ska jag behålla den? Eller är det någon som känner för att ta över den till ett förmånligt pris?
Klart du ska behålla den, den är ju riktigt bra 👍

DSC_0237.JPG
DSC_0236.JPG

Den är grymt fin och har kikat på den också. Tyvärr är jag smått allergisk mot gmt, annars hade jag nog klippt den med en gång.
Vilken klocka "behöver" man egentligen? Tycker du ska ge den en ärlig chans innan slutligt beslut 🙂

Tillbaka
Topp