• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Blir för mycket arbete med att köpa urverk, krona och hitta någon som ska mecka med klockan. Ska imorgon starta en tråd om ämnet, kanske kan få någo enkel tips på att åtgärda felet. Annars får jag väl lämna tillbaka klockan. :(
Förstår precis, Testa att daska till klockan ordentligt i handflatan några ggr innan du ger upp helt, kan faktiskt få fjädern att skärpa till sig i vissa fall 😊

En så kallad rysk fullservice 👍😂.
1608332853718.gif

Är den ny för dagen? Sitter du för stilla i soffan så hinner den ju inte dra upp sig. Aktivera dig 😊.
Du kan ju också handjaga den lite, borde funka.
Bara lite husmorstips 👍

Edit: jag vet att det är fredagskväll men måste du stå upp och ner? 🥴

Den är väl NOS?
Troligen behöver den en service med lite ny olja...

Vill inte vara dum men gamla Seiko femmorna med 7s26 är så galet budget, sätt i nytt verk om du gillar klockan, ingen idé att ens försöka felsöka men tippar på balansen.
(har jag nämnt att jag har en hel hink med gamla trasiga 7s26 från fornstora dagar?)
7S26-verken har ju tyvärr inte ens handwinding, vilket är anledningen till att jag aldrig köpte en SKX. Enklaste är om man har en winder, annars får man försöka snurra på rotorn. Om den är dåligt laddad kan den ju gå väldigt fel.

Byta oljan kan också hjälpa, om det är värt pengarna. Vill minnas att det nämnts i någon klockpodd också. NH35 låter som ett mycket bättre val om du gillar klockan tillräckligt mycket.

Field watch Friday hade jag tänkt tagga detta sena byte av klocka, som gjorde någon halvtimme innan tolvslaget. Dock kom annat emellan och klockan hann slå över.
C30C7814-1658-4BBB-A5B9-ADAED26E2082.jpeg

Denna afton har, efter att barnen somnat, använts till att slå in, märka och och sortera alla julklappar som släktingar skickat via postpaket som kom fram idag. Även en del saker vi köpt och beställt hem å släktingars vägnar. Blir ju så i dessa tider.

Dagens klocka. Handjagad från Nic and Mel.

Då jag har sålt lite klockor på sistone så fanns det lite kapital att lägga på en julklapp till pappa ( vilket var ordagrant vad jag sade till frugan ;) ). Hade inte tittat i denna tråden på en tag så när jag kikade in fick jag syn på ett inlägg av @JohnMonchard angående deras nya laxdressare.

2020 har varit bajs så det känns kul att både liva upp klocksamlingen lite och samtidigt stödja ett inhemskt micromärke :)

99182C7D-EF22-4D4B-8375-F49D2083E99C.jpeg
3E8DAA00-27E0-4562-A15E-C351D7E08416.jpeg

IMG_20201219_003915_875.jpg

Ugnen packade ihop igår.

Bra timing med tanke på att vi slagit på stort med julklapparna och budgeten är pushad framåt.

Lyckades ändå få bort gamla ugnen, köpa en ny, montera den och dessutom köpa in dom sista julklapparna idag.

Känns som man har förtjänat sig midnatts garren man röker för tillfället.

Damp ner en länk från Amazon till Nezumin idag också. Har inte lyckats hitta en jubilee i dlc ännu men tycker den här pvd versionen funkar. Skruvade länkar och stadig clasp.

Hörde jag skål?! 🍻

PS. Det råkar inte vara någon som sitter på en rabattkod till Scurfas hemsida? 😅

Hej microtråden!

Känns spontant som KS varmaste tråd :)

Funderar på att avyttra den här Davosan framöver och undrade lite över vad ett vettigt säljpris skulle kunna vara ?

Nypriset var strax över 8 i september när jag köpte den men tänker om kanske runt 4 vore realistiskt ?
419608A1-584D-48CE-89A1-777840BAA3AD.jpeg

Tillbaka
Topp