• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

I, nöp denna😊

Jag slog till på Seikon, jag som skulle vänta... :banghead:

grattis till en fin Sinn!

Hm, det här med Brexit verkar bli lite värre än vad jag trodde. Det här gäller för dig som privatperson enligt Tullverket efter den senaste överenskommelsen:

Om du handlar på nätet​

• All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet.

• Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor.

Om du tar emot en försändelse​

• Du får tull- och momsfritt ta emot en försändelse från en privatperson om värdet är högst 1 600 kronor och försändelsen inte består av alkohol, tobak eller parfym. Även om du inte behöver betala tull och moms måste varorna ändå anmälas till Tullverket. Normalt sett är det företag som transporterar din vara, till exempel Postnord eller en speditör, som gör detta åt dig.

• En vara med ursprung i Storbritannien som skickas från en privatperson till en annan privatperson får tas in tullfritt om den är värd högst 500 euro. Däremot ska du betala moms och andra eventuella skatter för varan.
Ja, under en övergångsperiod är det detta som gäller. Ett frihandelsavtal ska dock formellt godkännas inom kort och då är det business as usual. Till dess att avtalet är på plats så ska avsändaren dra av momsen och så läggs den istället på när varan importeras till Sverige så det är egentligen ingen större skill ad rent ekonomiskt men det är många företag som har dålig koll och slarvar med det.

Ska man handla från UK gör man bäst i att maila företaget i förväg och se till att de drar av momsen (VAT) eller invänta med köp tills avtalet är i hamn.

Ja, under en övergångsperiod är det detta som gäller. Ett frihandelsavtal ska dock formellt godkännas inom kort och då är det business as usual. Till dess att avtalet är på plats så ska avsändaren dra av momsen och så läggs den istället på när varan importeras till Sverige så det är egentligen ingen större skill ad rent ekonomiskt men det är många företag som har dålig koll och slarvar med det.

Ska man handla från UK gör man bäst i att maila företaget i förväg och se till att de drar av momsen (VAT) eller invänta med köp tills avtalet är i hamn.
Borde löna sig att vänta? Det ska ratificeras av alla medlemsstater? Kan man följa processen? Eller om du vet något om ett förväntat klardatum?

Ja det här var ju ett nytt grepp av Hyak... nånting. Spännande ändå att nån tar ut svängarna!

Screenshot_20210101_215743.jpg
Screenshot_20210101_215707.jpg
Screenshot_20210101_215720.jpg
Screenshot_20210101_215656.jpg

Borde löna sig att vänta? Det ska ratificeras av alla medlemsstater? Kan man följa processen? Eller om du vet något om ett förväntat klardatum?
Ja, och jag tror nog dessutom att de flesta handlare drar sig för att lägga ner en massa energi på att dra av momsen när avtalet ändå är klart och bara väntar på att godkännas. Så vitt jag förstår så ska det formellt röstas igenom av samtliga medlemsländer men det är i och för sig lite luddigt uttryckt då den enda infon jag har kunnat hitta från seriösa källor säger att man träffar ett avtal med "EU" vilket åtminstone jag tolkar som att alla länder genom sitt medlemskap är tvungna att fullfölja det avtal som träffats men att det ändå måste röstas igenom på nationell nivå. Jag har tyvärr ingen koll på datum men med tanke på att överenskommelsen träffades på självaste julafton så är det bara en tidsfråga innan det är klart och jag skulle gissa på att de flesta är rätt måna om att skynda på processen av en mängd orsaker så det dröjer nog inte mer än någon eller några veckor.

I, nöp denna😊

Gött! Kommer bli super!
Gissar att det känns kalas att det är några röda dagar och helg nu... 😆
Lyckas nästan alltid köpa begagnat torsdag kväll. 🤣

Ja, och jag tror nog dessutom att de flesta handlare drar sig för att lägga ner en massa energi på att dra av momsen när avtalet ändå är klart och bara väntar på att godkännas. Så vitt jag förstår så ska det formellt röstas igenom av samtliga medlemsländer men det är i och för sig lite luddigt uttryckt då den enda infon jag har kunnat hitta från seriösa källor säger att man träffar ett avtal med "EU" vilket åtminstone jag tolkar som att alla länder genom sitt medlemskap är tvungna att fullfölja det avtal som träffats men att det ändå måste röstas igenom på nationell nivå. Jag har tyvärr ingen koll på datum men med tanke på att överenskommelsen träffades på självaste julafton så är det bara en tidsfråga innan det är klart och jag skulle gissa på att de flesta är rätt måna om att skynda på processen av en mängd orsaker så det dröjer nog inte mer än någon eller några veckor.
Jag tolkar Tullverket som att det här är de regler som kommer att gälla framöver, alltså enligt det nya frihandelsavtalet. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men om det skulle vara någon form av övergångslösning så tycker jag det borde ha framgått av deras information.

Förresten, mina kära allvetande vänner: nån som vet hur man får fler träffar på Ebay? Vet att dom gjort om lite och ofta agerar diktator men många gånger är det löjligt få träffar. Ibland inga i EU utan bara Japan, typ.

Fråga inte 🤦🏻‍♂️ Men alltså.... @TerryTee 's gamla Gruppo Gamma, den som @Björn Boett nu äger, den är riktigt fin alltså....sen finns det ju en hel del till man skulle vilja beta av 🙈 En mm300 som jag förstått Terry med är sugen på hade varit kul. Men inga planer på det just nu. Mest att man tittar lite (läs för mycket) på allt möjligt 😅
Men om jag ska handla så måste det lämna, och det är lite knivigare 😊 Har minus med stort M på kontot 😂
Mysigt med handvevat också!
cTO8G41.jpg

Watchgecko är iaf. fritt fram, dom är momsregistrerade i sverige, se denna länk en bit ner på sidan:

Jag tolkar Tullverket som att det här är de regler som kommer att gälla framöver, alltså enligt det nya frihandelsavtalet. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men om det skulle vara någon form av övergångslösning så tycker jag det borde ha framgått av deras information.

Så tolkar jag det också :(
Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle driva igenom detta i Sverige med tanke på vilken stor och otroligt viktig marknad UK är: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/utrikeshandel/sveriges-handelspartners/
Tullverket kan naturligtvis bara uttala sig om vad som gäller just nu vilket är precis vad de har gjort, de kan ju inte gärna lägga till en disclaimer om ett avtal som formellt sett inte existerar än. Men men, vi får se... ☺️

Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle driva igenom detta i Sverige med tanke på vilken stor och otroligt viktig marknad UK är: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/utrikeshandel/sveriges-handelspartners/
Tullverket kan naturligtvis bara uttala sig om vad som gäller just nu vilket är precis vad de har gjort, de kan ju inte gärna lägga till en disclaimer om ett avtal som formellt sett inte existerar än. Men men, vi får se... ☺️
Frihandelsavtalet påverkar inte momsplikten vid privatimport från UK till Sverige. I fortsättningen kommer man behöva betala moms på det man köper från UK oavsett avtalet, precis som från alla andra länder utanför EU. Vi har ju haft frihandelsavtal länge med t ex Norge och Schweiz utan att det påverkat importmomsen.

Däremot kan ju vissa brittiska företag ha verksamhet i ett EU-land och sälja därifrån. Då blir det förstås som innan.

Det ”enda” frihandelsavtalet gör är att ta bort alla tulltariffer. Byråkratin kommer finnas.

Tillbaka
Topp