Ja, jag tycker att det har varit väldigt dåligt med info kring detta men det kanske är som du säger. I så fall blir det ju som att importera från vilket utomeuropeiskt (eller snarare utom-EU-peiskt ) land som helst dvs. att momsen dras av vid exportförsäljning så skillnaden blir i praktiken mellanskillnaden mellan deras och våra momssatser (jag tror att det rör sig om 3-4%?) så ingen big deal även om det så klart blir lite krångligare rent praktiskt med att få alla handlare att faktiskt göra detta osv. Jag tror dock att de flesta större aktörer redan har automatiserade system för detta så det handlar väl mer om mindre företag och om de säljer till Sverige för mer än ca 300k/år så var de redan skyldiga att debitera och betala in svensk moms sedan tidigare.Frihandelsavtalet påverkar inte momsplikten vid privatimport från UK till Sverige. I fortsättningen kommer man behöva betala moms på det man köper från UK oavsett avtalet, precis som från alla andra länder utanför EU. Vi har ju haft frihandelsavtal länge med t ex Norge och Schweiz utan att det påverkat importmomsen.
Däremot kan ju vissa brittiska företag ha verksamhet i ett EU-land och sälja därifrån. Då blir det förstås som innan.
Det ”enda” frihandelsavtalet gör är att ta bort alla tulltariffer. Byråkratin kommer finnas.
Edit: Vi kan ta den här som ett exempel:
C60 Trident Pro 600 | Christopher Ward
A diving watch worn, used and respected around the world. A timing instrument designed for the deep – that can be worn anywhere. A watch made of marine-grade stainless steel with a self-winding Swiss movement that means it’ll never need a battery. Perfect for every wrist, suitable for every...
www.christopherward.com
Senast ändrad: