• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Frihandelsavtalet påverkar inte momsplikten vid privatimport från UK till Sverige. I fortsättningen kommer man behöva betala moms på det man köper från UK oavsett avtalet, precis som från alla andra länder utanför EU. Vi har ju haft frihandelsavtal länge med t ex Norge och Schweiz utan att det påverkat importmomsen.

Däremot kan ju vissa brittiska företag ha verksamhet i ett EU-land och sälja därifrån. Då blir det förstås som innan.

Det ”enda” frihandelsavtalet gör är att ta bort alla tulltariffer. Byråkratin kommer finnas.
Ja, jag tycker att det har varit väldigt dåligt med info kring detta men det kanske är som du säger. I så fall blir det ju som att importera från vilket utomeuropeiskt (eller snarare utom-EU-peiskt 😂) land som helst dvs. att momsen dras av vid exportförsäljning så skillnaden blir i praktiken mellanskillnaden mellan deras och våra momssatser (jag tror att det rör sig om 3-4%?) så ingen big deal även om det så klart blir lite krångligare rent praktiskt med att få alla handlare att faktiskt göra detta osv. Jag tror dock att de flesta större aktörer redan har automatiserade system för detta så det handlar väl mer om mindre företag och om de säljer till Sverige för mer än ca 300k/år så var de redan skyldiga att debitera och betala in svensk moms sedan tidigare.

Edit: Vi kan ta den här som ett exempel:
£845 (9489kr) inkl. 20% moms vilket resulterar i £704 (7905kr) exkl. moms och ca 9881kr inkl. 25% moms. Alltså en viss skillnad på ett par enstaka procent men inga GBP-priser + 25% som många befarade. ☺️ Det verkar dock som att många företag helt enkelt struntar i att momsregistrera sig i Sverige för jag har svårt att tänka mig att ett företag som CW inte skulle komma över brytpunkten men ändå betalades bara 20% moms vid mina tidigare beställningar.

Senast ändrad:
Ja, jag tycker att det har varit väldigt dåligt med info kring detta men det kanske är som du säger. I så fall blir det ju som att importera från vilket utomeuropeiskt (eller snarare utom-EU-peiskt 😂) land som helst dvs. att momsen dras av vid exportförsäljning så skillnaden blir i praktiken mellanskillnaden mellan deras och våra momssatser (jag tror att det rör sig om 3-4%?) så ingen big deal även om det så klart blir lite krångligare rent praktiskt med att få alla handlare att faktiskt göra detta osv. Jag tror dock att de flesta större aktörer redan har automatiserade system för detta så det handlar väl mer om mindre företag.
Man kommer behöva betala Postnords eller transportbolagets avgift också, så vid småköp kan det bli en rätt avsevärd andel av summan.

Man kommer behöva betala Postnords eller transportbolagets avgift också, så vid småköp kan det bli en rätt avsevärd andel av summan.
Det beror väl lite på vad avsändaren har för rutiner, en del företag sköter tulldeklarationen själva och då tillkommer inga avgifter eftersom rätt moms betalas in redan vid beställning.

Det beror väl lite på vad avsändaren har för rutiner, en del företag sköter tulldeklarationen själva och då tillkommer inga avgifter eftersom rätt moms betalas in redan vid beställning.
Tyvärr rätt ovanligt, va? Jag kan bara komma på Amazon(.com / .co.uk) på rak arm.

PostNord är ju relativt beskedliga med sina 75 kr upp till någon hyfsat hög summa, medan DHL, FedEx och UPS tar 135-150 kr.

För övrigt har man väl alltid, och är fortfarande, skyldig att betala in (eller i förekommande fall dra av) mellanskillnaden på momsen även inom EU?

Tyvärr rätt ovanligt, va? Jag kan bara komma på Amazon(.com / .co.uk) på rak arm.

PostNord är ju relativt beskedliga med sina 75 kr upp till någon hyfsat hög summa, medan DHL, FedEx och UPS tar 135-150 kr.

För övrigt har man väl alltid, och är fortfarande, skyldig att betala in (eller i förekommande fall dra av) mellanskillnaden på momsen även inom EU?
Jag ska erkänna att jag har väldigt dålig koll då jag sällan handlar från utländska butiker (om det inte rör sig om någon enstaka mikro) men vet att i alla fall Amazon gör det.

Det finns ett tröskelvärde på 320k/år och om man uppnår eller överskrider detta belopp är man skyldig att som aktiv i annat EU-land momsregistrera sig i Sverige: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/329326.html

Det innebär att alla företag som är baserade i ett annat EU-land och säljer varor till t.ex. svenska privatpersoner för mer än detta belopp (per år, exkl. moms) är tvungna att momsregistrera sig här och betala in svensk moms och i dessa fall är det ingen skillnad alls mot tidigare momsmässigt, dock verkar det som sagt som att många fifflar med detta (medvetet eller omedvetet) då många företag som med största sannolikhet överskrider beloppet ändå struntar i att debitera och betala moms i Sverige.

38mm, 47 l2l, 20mm bandbredd. Cool färg 😎
35B22D50-4058-4EC0-BE6F-661B07974677.jpeg
5C9FD145-C325-4441-98F3-E90CD982CA06.jpeg
9566A955-BC17-4D04-9138-32DB10F40A5D.jpeg

De skulle vågat kört utan datum, grym design men personligen tycker jag datumet sticker ut rejält på den där. Trots integrerad färg 🤓

Mm just runda är svårt, finns ju säkert bra exempel men oftast mer utmärkande än ex fyrkantiga. Här blev det sådär för mig, men tror många tillverkare räds ta bort datumfunktionen då den säkert är krav hos många (trots mobil etc numera) 🙃

Mobilargumentet gör ju armbandsuret som fenomen överflödigt... 😄

Personligen tycker jag datum mest är i vägen och krångligt när man måste ställa om dem nästan varje månad...

Tycker personligen det är lite trevligt att få ställa in och ställa om ibland. 😊

Nu ligger hon ute för försäljning lagom till byteslördag! Läcker vintage-affordable. Byten kan vara intressant :)

Förresten, mina kära allvetande vänner: nån som vet hur man får fler träffar på Ebay? Vet att dom gjort om lite och ofta agerar diktator men många gånger är det löjligt få träffar. Ibland inga i EU utan bara Japan, typ.

Ebays sökmotor är så jädra dålig! Brukar klicka fram ett objekt och sen scrolla ner på sidan så får man oftast förslag på fler objekt som inte dyker upp i sökmotorn.

Ebay har gått från världens bästa köp- och säljsajt till motsatsen på rekordtid. Är dock rätt säker på att det är ett medvetet val då de tjänar mest pengarna på annonsörerna och reklamen, inte på oss som handlar nåt då och då. Riktigt trist då det inte direkt finns några seriösa alternativ... 😔

Jo g-shock square tog ju över platsen som grab and go quartz.

Ska bara invänta ett stycke squale pvd på posten och känna av lite först men du får nog ett meddelande nästa vecka 😉👍🏼
Kul att du knep Squalen! 👌Är det din första 1521?

Jag väntar tålmodigt! 😁 Du har ju din CWC som är en grym grab and go också, den är riktigt schysst. Har sneglar lite på en sån också, vad tycker du om den? Jag är lite skeptisk till fasta bandstift för det begränsar utbudet av band väldigt mycket. 🤔

Tackar! japp...körde på värmebeständig lack som normalt används för avgassystem och liknande. Tanken är att klockan gärna får bli lite naggad och burdus i kanterna, får väl se hur det blir efter ett tag men det bådar gott 😊
Ser riktigt bra ut och bara fördel om det slits lite snyggt 😍
Kul att du knep Squalen! 👌Är det din första 1521?

Jag väntar tålmodigt! 😁 Du har ju din CWC som är en grym grab and go också, den är riktigt schysst. Har sneglar lite på en sån också, vad tycker du om den? Jag är lite skeptisk till fasta bandstift för det begränsar utbudet av band väldigt mycket. 🤔
Kan vara som så att den är på väg till mig..igen 😂

Tillbaka
Topp