• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Morrn!

Är det någon som testat Lüm-Tech, vilken nivå av kvalitet/finish håller de?

Dagens rova:
hJYmOXt.jpg
Haft tre varav den första i full Volfram mundering M26 (hmm låter bekant 🤔) fick in mig på Microspåret redan 2011, på den tiden fanns det inte mycket annat. Magrette, Armida, Maranez, Benarus och Helson är dom jag främst kommer att tänka på. Kvalitén var bra vad jag minns, eller i alla fall tillräckligt bra för att jag skulle sälja min 16600 och bara använda M26an. Hade sedan M42 Phantom och M66 i Cobalt Chromium som båda var riktigt bra också men jag har alltid haft svårt för namnet och att deras fantasi tog slut efter 3-4 modeller så dom blev helt enkelt lite tråkiga till slut.

IMG_2813.JPG
M42-3.jpg
xIamilwsi9_m66_cobalt_0_original.jpg

Bra det där, vet du när dom släpps?
Inte mer än att dom finns att förboka på vissa ställen redan, sett någon butik i UK som är helt ointressant efter Brexit och sedan någon inom EU. Misstänker att de bör komma när som helst nu, kanske rentav någon AD som tar emot förbokning redan.

Senast ändrad:
Det finns silikonolja som har kinematisk viskositet runt 1,5mm/s (jmf vatten vid rumstemp ca 1mm/s olivolja ca 55mm/s) Kanske finns ännu bättre grejer.
Var hittar jag den då? 😂
När jag googlat osv verkar många använda silikonolja med 50cSt, men lyckas bara hitta 100cSt som lägst på svenska sidor som har direktförsäljning... Hittade en holländsk sida som hade 50cSt, men de skulle ha €37 i frakt, vilket kändes lite dyrt för €9 olja.
Vet inte heller hur cSt konverteras till mm/s 🤣

Var hittar jag den då? 😂
När jag googlat osv verkar många använda silikonolja med 50cSt, men lyckas bara hitta 100cSt som lägst på svenska sidor som har direktförsäljning... Hittade en holländsk sida som hade 50cSt, men de skulle ha €37 i frakt, vilket kändes lite dyrt för €9 olja.
1 cst = 1mm/s. De värdena låter höga.

Var hittar jag den då? 😂
cSt=mm/s

Silkonolja är ofta ganska dyrt. Mineralolja funkar säkert lika bra. Jag tror inte att man behöver oroa sig för att oljan blir för tjock om man väljer en tunnare sådan.

Mätare med nål är ofta fyllda med glycerin/glycerol. Kan man köpa på apoteket.

Symaskinsolja är mineralolja olättillgänglig och tunn. Ca 22 cSt vid 40 grader.

Det finns tunnare mineraloljor att köpa men då åker man nog på att köpa en 20litersdunk så då är det inte affordable längre

/ P

Haft tre varav den första i full Volfram mundering M26 (hmm låter bekant 🤔) fick in mig på Microspåret redan 2011, på den tiden fanns det inte mycket annat. Magrette, Armida, Maranez, Benarus och Helson är dom jag främst kommer att tänka på. Kvalitén var bra vad jag minns, eller i alla fall tillräckligt bra för att jag skulle sälja min 16600 och bara använda M26an. Hade sedan M42 Phantom och M66 i Cobalt Chromium som båda var riktigt bra också men jag har alltid haft svårt för namnet och att deras fantasi tog slut efter 3-4 modeller så dom blev helt enkelt lite tråkiga till slut.

IMG_2813.JPG
M42-3.jpg
xIamilwsi9_m66_cobalt_0_original.jpg

Inte mer än att dom finns att förboka på vissa ställen redan, sett någon butik i UK som är helt ointressant efter Brexit och sedan någon inom EU. Misstänker att de bör komma när som helst nu, kanske rentav någon AD som tar emot förbokning redan.
Tack för input! Man kan alltid räkna med dig 😎👍

Tillbaka
Topp