• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ha! Nån här som knep den jag ville ha? Tog en matpaus, sen var den borta! 😝

Screenshot_20210106_195626.jpg
Jag var sugen på den med🙁
Ska annars försöka tvinga mig själv att ha mesh i några dagar. Tycker bara det ser konstigt ut men man kanske vänjer sig🤔
PXL_20210106_215521972.jpg

Ja, när man handlar i USD verkar det som att 25% moms debiteras automatiskt men inte när man handlar i EUR/GBP så de verkar ha missat att uppdatera hemsidan med detta då det även ska ske i dessa valutor (samt att priserna ska visas exkl. moms vilket de f.n. inte verkar göra). Rörigt deluxe! :eek: Enligt deras FAQ så är de ju som sagt fortfarande en del av EU...jäkligt slarvigt av dem att inte ha ordnat detta vid det här laget.
Står även så här på hemsidan... rörigt värre..
Screenshot_20210106-230849_Chrome.jpg

Verkligen rörigt. Jag reagerade inte vid köp då moms fanns specat (och fick även tidigare idag svar från jura att man betalar UK moms om man handlar via dem, att de hade någon agreement.)
Ser nu att moms finns specat men verkar inte summeras. Jättekonstigt minst sagt.
Tycker att summan borde minskats med momsen men verkar vara netto??

Ingen annan som handlat på rean?
Screenshot_20210106-224339_Gmail.jpg
Ja, £126 är 20% av £630 så det verkar som att du har fått betala inkl. deras momssats trots att det enligt kvittot stod 0 under VAT. Du ska dock inte betala någon moms alls (alt. svensk moms i samband med köp om de sköter förtullningen) men det verkar inte ha uppdaterats alls i deras system. Om jag vore dig hade jag ringt dem direkt imorgon bitti (00441628763040) och sett till att de drar av momsen så att du inte blir dubbelbeskattad även om man kan försöka få till ett omprövningsbeslut hos Tullverket i efterhand men det låter lite meckigt.

Enligt Juras egna hemsida så ska momsen dras av automatiskt vid export så det verkar helt klart råda en hel del förvirring kring detta och informationen är otroligt bristfällig.

Står även så här på hemsidan... rörigt värre..
Screenshot_20210106-230849_Chrome.jpg
Precis, de verkar inte alls ha uppdateras hemsidan i enlighet med brexit och när någon skrev till dem och frågade (tror att det står om det i CW-tråden?) så hade de ingen aning om hur rutinerna skulle se ut framöver. Det är väl på sätt och vis kanske förståeligt att UK-sidan inte drar av momsen automatiskt eftersom det inte är meningen att man ska handla genom den om man inte bor i UK med tanke på att man automatiskt omdirigeras till .com med priser i EUR och manuellt måste navigera sig fram till deras UK-site för att komma dit men EUR-priserna verkar som sagt inte heller vara uppdaterade och priserna ser fortfarande ut att inkludera 20% moms. Men som Morten skrev tidigare så uppdateras USD-priserna till att inkludera svensk moms när man går vidare till kassan så där verkar det automatiska systemet redan ändra momssatsen beroende på mottagaradress men det är väl kanske för att den redan från börjar varit inställd på det.

Damn you ChrWard jan sale... fick bli en C60 Sapphire :sorry: :D
Screenshot_20210106-151638_Chrome.jpg

Men....
Loggar ut några minuter och Saphiren läggs ut och säljs utan att man vet något. :woot:
Skicka den gärna söderut när det är dags att flippa ☺️

Du står först på listan, men ha inte för höga förhoppningar ;)

Ja, när man handlar i USD verkar det som att 25% moms debiteras automatiskt men inte när man handlar i EUR/GBP så de verkar ha missat att uppdatera hemsidan med detta då det även ska ske i dessa valutor (samt att priserna ska visas exkl. moms vilket de f.n. inte verkar göra). Rörigt deluxe! :eek: Enligt deras FAQ så är de ju som sagt fortfarande en del av EU...jäkligt slarvigt av dem att inte ha ordnat detta vid det här laget.

Precis, de verkar inte alls ha uppdateras hemsidan i enlighet med brexit och när någon skrev till dem och frågade (tror att det står om det i CW-tråden?) så hade de ingen aning om hur rutinerna skulle se ut framöver. Det är väl på sätt och vis kanske förståeligt att UK-sidan inte drar av momsen automatiskt eftersom det inte är meningen att man ska handla genom den om man inte bor i UK med tanke på att man automatiskt omdirigeras till .com med priser i EUR och manuellt måste navigera sig fram till deras UK-site för att komma dit men EUR-priserna verkar som sagt inte heller vara uppdaterade och priserna ser fortfarande ut att inkludera 20% moms. Men som Morten skrev tidigare så uppdateras USD-priserna till att inkludera svensk moms när man går vidare till kassan så där verkar det automatiska systemet redan ändra momssatsen beroende på mottagaradress men det är väl kanske för att den redan från börjar varit inställd på det.
Grattis till er som knep en Sapphire, korrekt moms eller inte!
Slarvigt av CW att inte ha uppdaterat sina system, de har ju haft ett bra tag på sig att förbereda detta. Det är ingen raketforskning bakom det.

Om det någon gång i en virussäkrare framtid skulle finnas en Sapphire i Skåne eller närmare bestämt hos @MortenH hade jag gärna kört en F2F fika som inte blev av vid senaste bytesaffären för att få se en C60 Sapphire live.

Jag provade att beställa i USD och momsen ändras mycket riktigt beroende på mottagarland. $2493,75 till en svensk adress med svensk IP-adress (25% moms) och $2374,05 (19% moms) med en tysk adress/IP-adress.

Grattis till er som knep en Sapphire, korrekt moms eller inte!
Slarvigt av CW att inte ha uppdaterat sina system, de har ju haft ett bra tag på sig att förbereda detta. Det är ingen raketforskning bakom det.

Om det någon gång i en virussäkrare framtid skulle finnas en Sapphire i Skåne eller närmare bestämt hos @MortenH hade jag gärna kört en F2F fika som inte blev av vid senaste bytesaffären för att få se en C60 Sapphire live.

Någon Skånebo måste väl för eller senare lyckas köpa en Sapphire :)
Finns ingen klocka jag så många gånger varit så när att köpa utan att göra det...
Men klart, om köp gör att man får fika med @parasec blir man genast mera motiverad 😊

Någon Skånebo måste väl för eller senare lyckas köpa en Sapphire :)
Finns ingen klocka jag så många gånger varit så när att köpa utan att göra det...
Men klart, om köp gör att man får fika med @parasec blir man genast mera motiverad 😊
Precis så har jag också känt med den klockan, sen har alltid andra kommit emellan.
Tackar ödmjukast! The feeling is mutual.

IMG_20210107_010334_737.jpg

Äntligen framme på hotellet efter en lång dag på järnvägen. Spårfel, problem med biljettsystemet, arga resenärer och annat kul...

Traskan var dock en klippa i stormen.

Slängde på ett admiralty gray nato för en eller två veckor sedan. Inget annat har fått någon väsentlig tid på handleden förutom min square sedan dess.

God natt på er tråden. Tågvärden behöver sova några timmar innan det är dags för avgång igen 😴

@Equilibrium Hur har ni det på Island nu, är det lock down helt eller? Ligger i soffan och kollar på en isländsk serie som är helt ok!

IMG_20210106_233132.jpg
Tackar som frågar !
Nej, någon total nedstängning är det inte. För ansamlingar (läs: på arbetsplatser) är 15 pers per rum/utrymme antalet som är ok. Gym är stängda men simhallar är öppna men får inte ta emot mer än 100 pers åt gången (om jag minns rätt)

Man måste ha munskydd på sig inne på affärer och offentliga byggnader.
På mitt jobb måste vi använda munskydd hela tiden i princip förutom vid måltider.

Alla följer reglerna, med viss irritation emellanåt men med tålamod (hittills)

Jag bor på norra Island och här har det inte konstaterats några nya smittade sedan i november.

Äntligen framme på hotellet efter en lång dag på järnvägen. Spårfel, problem med biljettsystemet, arga resenärer och annat kul...

Slängde på ett admiralty gray nato för en eller två veckor sedan. Inget annat har fått någon väsentlig tid på handleden förutom min square sedan dess.

God natt på er tråden. Tågvärden behöver sova några timmar innan det är dags för avgång igen 😴

Tackar som frågar !
Nej, någon total nedstängning är det inte. För ansamlingar (läs: på arbetsplatser) är 15 pers per rum/utrymme antalet som är ok.
Man måste ha munskydd på sig inne på affärer och offentliga byggnader.
På mitt jobb måste vi använda munskydd hela tiden i princip förutom vid måltider.

Alla följer reglerna, med viss irritation emellanåt med med tålamod (hittills)

Jag bor på norra Island och här har det inte konstaterats några nya smittade sedan i november.
Aha! Intressant! En märklig fråga kanske, men kan man känna sig "instängd" när man befinner sig på en ö nu när det är svårt att ta sig till eller ifrån? Nu är det ju inte nån liten skärgårdsö precis men...

Aha! Intressant! En märklig fråga kanske, men kan man känna sig "instängd" när man befinner sig på en ö nu när det är svårt att ta sig till eller ifrån? Nu är det ju inte nån liten skärgårdsö precis men...
Förra året var det första året jag inte kom hem en enda gång till Sverige sedan jag flyttade hit 2001. Så ja, personligen så känner jag mig mer instängd nu än jag gjort tidigare.

Jag provade att beställa i USD och momsen ändras mycket riktigt beroende på mottagarland. $2493,75 till en svensk adress med svensk IP-adress (25% moms) och $2374,05 (19% moms) med en tysk adress/IP-adress.
Men det borde väl inte vara någon moms alls, momsen betalar man vid import. Eller är detta något som betalas in av ChrWard om de lägger till det på priset enl. din beskrivning (liknande amazon och ebay)??

Senast ändrad:

Det var inte många timmar sömn mellan skiften 😱

Tillbaka
Topp