• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

wot(förmidday).
436EEC91-06F1-4659-9441-1D4581EE8EA5.jpeg
Jäklar vad fin den var. Stålbezeln alltså😍

Det var inte många timmar sömn mellan skiften 😱

Nu fick vi "sovmorgon" ju! 😆

Jag och min lokförare drog vinstlotten och hade andra avgången från Sundsvall. Hade vi haft första avgången måste man som tågvärd gå redan 04:20 från hotellet.

Dom korta överliggningarna och mycket bortatid hemifrån är dom största nackdelarna med att jobba med persontrafik.

Hade en tur för två veckor sedan då vi var försenade pga signalfel och var på hotellet 00:49 och var tvungna att gå upp 04:00.

Såna dagar blir det två koppar kaffe direkt man kliver på tåget må jag lova! 😅👍🏼

Screenshot_20210107_110332.jpg

Klockbild för topic. Hammerhead 2 full meteorite.

Har snackats om Zelos. Är själv delad i frågan. Som vanligt är det omöjligt att se på produktbilderna hur klockan kommer upplevas irl och när bilder börjar dyka upp på insta så är dom slutsålda.

Om min budget ligger rätt i tiden när Hammerhead 3 släpps så kan det dock bli en sån. Riktig brottarnacke till klocka det där! 😛 Och ändå bara 48mm l2l.

Screenshot_20210107_110311.jpg

Jag och min lokförare drog vinstlotten och hade andra avgången från Sundsvall. Hade vi haft första avgången måste man som tågvärd gå redan 04:20 från hotellet.

Dom korta överliggningarna och mycket bortatid hemifrån är dom största nackdelarna med att jobba med persontrafik.

Hade en tur för två veckor sedan då vi var försenade pga signalfel och var på hotellet 00:49 och var tvungna att gå upp 04:00.

Såna dagar blir det två koppar kaffe direkt man kliver på tåget må jag lova! 😅👍🏼

Har snackats om Zelos. Är själv delad i frågan. Som vanligt är det omöjligt att se på produktbilderna hur klockan kommer upplevas irl och när bilder börjar dyka upp på insta så är dom slutsålda.

Om min budget ligger rätt i tiden när Hammerhead 3 släpps så kan det dock bli en sån. Riktig brottarnacke till klocka det där! 😛 Och ändå bara 48mm l2l.

Tuff klocka. Och riktigt grymma bilder!

Kul med tågjobb. Jag tycker om tåg. Har du funderat på tågrelaterade armbandsur? Jag bär denna idag!
B683D22E-745A-4C5A-9CA9-2A64B84B19E2.jpeg

Det står ju t om "THU" på urtavlan som du postade. ;) Men jag förstår vad du menar, jag var helt säker på att det var söndag igår.
Jag brukar sällan tänka på vad tiden är när jag kollar på klockan. Förutom digitalare. Blir lätt så? Allra mest på bilder här. Tittar och beundrar klockan, men noterar aldrig tiden. ;)

Slösurfade lite på lunchen, och såg en review av ett mikromärke från vårat grannland, Norge. Jag gillade vad jag såg, så i den goda trådandan delar jag givetvis med mig.

Hemsidan finns här: https://forteller-watches.com/
Reviews finns på Youtube om man söker efter Forteller Watches

Priset då, €169 på Kickstarter. Tyvärr ser den inte ut att backas till målet. Så det lär väl inte bli något, men för det facila priset av €169 kunde det varit värt att testa.

Här är review´n jag såg, men det finns flera.

Slösurfade lite på lunchen, och såg en review av ett mikromärke från vårat grannland, Norge. Jag gillade vad jag såg, så i den goda trådandan delar jag givetvis med mig.

Priset då, €169 på Kickstarter. Tyvärr ser den inte ut att backas till målet. Så det lär väl inte bli något, men för det facila priset av €169 kunde det varit värt att testa.

Bra pris...

Men det borde väl inte vara någon moms alls, momsen betalar man vid import. Eller är detta något som betalas in av ChrWard om de lägger till det på priset enl. din beskrivning (liknande amazon och ebay)??
Precis, antingen borde momsen dras av helt och debiteras vid import eller så tar de ut det vid köptillfället och ombesörjer inbetalningen vilket verkar vara fallet när man handlar i USD då momssatsen ändras beroende på vilket mottagarland man fyller i.
Läste detta i ChrWard forumet vilket ändå bådar gott. Får se vilket svar jag får..
Screenshot_20210107-065425_Chrome.jpg
Screenshot_20210107-065735_Chrome.jpg
Spännande. Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna jämka moms på detta vis i samband med import (däremot ska det som sagt gå att lösa i efterhand) men vi får väl se. :nailbiting: Dessutom märkligt att man skulle betala moms i avsändarlandet, så vitt jag förstår så räknas det som att varan omsätts inom Sverige (därav 25% moms).
Lite rolig läsning om man har tid över: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2777.html?date=2020-01-01#section-1 😅

En vara som enligt avtalet mellan säljare och köpare ska transporteras till köparen är omsatt inom landet, om...

varan inte finns här i landet då transporten påbörjas men varan importeras till landet från en plats utanför EU av den som är skattskyldig enligt 1 kap. 2 § första stycket 6 för att omsättas, eller
2 § Skyldig att betala mervärdesskatt (skattskyldig) är...

6. för import av varor
Med reservation för feltolkning men så uppfattar jag det i alla fall. 🤔 Det bästa vore så klart att maila skatteverket och be om ett förtydligande så får man svaret svart på vitt och har dessutom ett skriftligt utlåtande att hänvisa till om problem skulle uppstå.

Helt galet! Det finns alltså inga minimikrav på dygnsvila? 😱

Känns lite Zelos över den. Kan vara stilen på bilden dock

Precis, antingen borde momsen dras av helt och debiteras vid import eller så tar de ut det vid köptillfället och ombesörjer inbetalningen vilket verkar vara fallet när man handlar i USD då momssatsen ändras beroende på vilket mottagarland man fyller i.

Spännande. Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna jämka moms på detta vis i samband med import (däremot ska det som sagt gå att lösa i efterhand) men vi får väl se. :nailbiting: Dessutom märkligt att man skulle betala moms i avsändarlandet, så vitt jag förstår så räknas det som att varan omsätts inom Sverige (därav 25% moms).
Lite rolig läsning om man har tid över: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2777.html?date=2020-01-01#section-1 😅

Med reservation för feltolkning men så uppfattar jag det i alla fall. 🤔 Det bästa vore så klart att maila skatteverket och be om ett förtydligande så får man svaret svart på vitt och har dessutom ett skriftligt utlåtande att hänvisa till om problem skulle uppstå.

Helt galet! Det finns alltså inga minimikrav på dygnsvila? 😱

Det finns 2 alternativ för att klockorna inte ska förtullas /momsas vid införseln till Sverige:

1. CW och Jura (det är väl dom som har diskuterats) kan vara momsregistrerade i Sverige, det ska dom vara om dom säljer varor hit för ett belopp överstigande 3-400 tkr per år. Då betalar dom in 25 % på moms till svenska staten men ingen till UK, spelar ingen roll vilken moms dom lägger på vid försäljningen, 25 procents påslag betalas till svenska staten (dvs 20 % av försäljningspriset inkl. moms). (t.ex. watchgecko är momsregistrerade i sverige)

2. Varorna kan skickas med förbetald införselskostnad, kostnaden per land kalkyleras då och betalas av avsändaren via speditören, funkar iaf. med DHL och då troligen även FedEx och UPS.... postnord bör ju ha någon liknande funktion också. (Detta används bland att av Ebay om man kör frakt via dom)

Nån form av "aggrement" är bara bull... finns bara alternativen ovan.

SNK-syskonen har fått två nya nyanser av grönt. CNS premium med borstad hårdvara. Efter att ha provat ett gäng olika varianter i kategorin kan jag säga att dessa prickar mina önskemål väldigt bra, gillar att de är sydda och inte är för mjuka t.ex. Även bra avstånd mellan keepers, jag har noterat att de sitter väldigt tätt på vissa andras varianter. Provat CNS "RAF" tidigare eftersom jag ändå klipper flärpen men de är lite väl korta samt att jag nog föredrar keepers i metall på denna typ av band.
Sammantaget i princip lika bra som Zuludiver.
Ja jag hänger upp mig och (över)analyserar en del... 🤪😅

20210107_152541.jpg

20210107_152301.jpg

Ett WS oxå:

20210107_153648.jpg

Det finns 2 alternativ för att klockorna inte ska förtullas /momsas vid införseln till Sverige:

1. CW och Jura (det är väl dom som har diskuterats) kan vara momsregistrerade i Sverige, det ska dom vara om dom säljer varor hit för ett belopp överstigande 3-400 tkr per år. Då betalar dom in 25 % på moms till svenska staten men ingen till UK, spelar ingen roll vilken moms dom lägger på vid försäljningen, 25 procents påslag betalas till svenska staten (dvs 20 % av försäljningspriset inkl. moms). (t.ex. watchgecko är momsregistrerade i sverige)

2. Varorna kan skickas med förbetald införselskostnad, kostnaden per land kalkyleras då och betalas av avsändaren via speditören, funkar iaf. med DHL och då troligen även FedEx och UPS.... postnord bör ju ha någon liknande funktion också. (Detta används bland att av Ebay om man kör frakt via dom)

Nån form av "aggrement" är bara bull... finns bara alternativen ovan.
Ja, jag är ingen skattejurist men det är även min uppfattning. Alternativ ett verkar dock falla på att de alltid har debiterat 20% moms vid köp (dvs. UK VAT) från Sverige när de i så fall rimligtvis borde ta ut 25% då jag misstänker att de med råge överstiger undantaget (320k/år ex. moms) som i så fall skulle motsvara ett 30/40-tal klockor per år.

Söker man hos bolagsverket så finns varken Jura watches/CW Sellors (Jura är dock registrerat av kaffemaskinstillverkaren) eller Christopher Ward omnämnda (däremot Carl Ward, potentiell homage? 😂).

Alternativ två känns också osannolikt då de som sagt fortfarande debiterar 20% moms. Men det är ju en jäkla djungel med snåriga formuleringar och många paragrafer så det är svårt att få fram ett hundraprocentigt svar utan att fråga dem rakt ut. 😕

Wotd. Lite glädjefärger i det mörka. Detta tycker jag är den finaste Zelos fått till, bättre än natthimlen och meteoriten... Och vridringen är en 48 klicks bidirektionell. En av de få korrekta i denna prisklass, inte ens CW får till det. :)

IMG_20210107_163659.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp