• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Någon som vet om länken smalnar av vid låset? Är ju 22 mm vid boetten.
Ser inte ut som det

2a11a25f012a55a5dfe6650c70c13e2d_original.jpg

Ja dom är ritktigt bra, de flesta mikromärken har ju i och för sig skärpt till sig på den fronten och beställer sina komponenter från samma leverantörer.

Precis, många märken blir bara bättre och bättre. Magrette en sådan verkar det som. Och likt många andra har de höjt priserna en del därefter (bara logiskt) :)

Chris Ward är jämnbördiga med Magrette. Låt säga betyget 7 av 12 (allt bra går till 12). Anonimo är bättre, säg 9. Allt i mikromärkesväg förutom Magrette som jag testat tycker jag håller lägre kvalitet, inkl. Zelos och Steinhart, typ max 5. Panerai är 11 av 12. :)
Nu är jag helt med! Kan relatera till allt utom Chris Ward som jag faktiskt inte klämt på. Tack!

Vad skulle du jämföra dem med? Zelos? Anonimo? Steinhart?
Jag skulle nog placera Magrette i samma fack som Zelos och Gruppo Gamma av de jag testat. Jag tycker faktiskt att Steinhart har bättre kvalité men nästintill obefintlig fantasi vilket kan dra ner betyget för de flesta. Anonimo Firenze är i samma klass som Ennebi Fondale och betydligt högre än någon av de ovanstående, dagens Anonimo kanske snäppet högre ändå.

IMG_20180510_132949.jpg
IMG_20180510_132916.jpg

Senast ändrad:
Ingen micro, men affordable...
Pågår just en massdrop som avslutas om tre dagar gällande Combat Classic 6 för den som är intresserad:
https://www.massdrop.com/buy/glycine-combat-classic-watch
Ca 290$ + moms och tull känns som en ganska ok deal. Ska dock erkänna att jag inte har full koll på prisbilden historiskt på denna klocka... :)

Jag har en 36mm på länk som jag gärna säljer om någon är intresserad. Fin klocka, bärs snarare som 38mm.

Chris Ward är jämnbördiga med Magrette. Låt säga betyget 7 av 12 (allt bra går till 12). Anonimo är bättre, säg 9. Allt i mikromärkesväg förutom Magrette som jag testat tycker jag håller lägre kvalitet, inkl. Zelos och Steinhart, typ max 5. Panerai är 11 av 12. :)
Hmm, har både Zelos o Panna, no disrespect, men no way så stor skillnad ...

Jag skulle nog placera Magrette i samma fack som Zelos och Gruppo Gamma av de jag testat. Jag tycker faktiskt att Steinhart har bättre kvalité men nästintill obefintlig fantasi vilket kan dra ner betyget för de flesta. Anonimo Firenze är i samma klass som Ennebi Fondale och betydligt högre än någon av de ovanstående, dagens Anonimo kanske snäppet högre ändå.

IMG_20180510_132949.jpg
IMG_20180510_132916.jpg
Den var fin, men vad är det för loggor och text? :facepalm:

Hmm, har både Zelos o Panna, no disrespect, men no way så stor skillnad ...
Jag är tyvärr benägen att hålla med, har ingen Panerai själv men känner till två stycken i 100-200tkr klassen och en i 60tkr som brakade ihop långt innan den rekommenderade tre års servicen och då som nya. De två i övre spektrat var en Tutto Nero PAM438 som började förlora tid och reserven 1,5år efter köp och av någon anledning ansåg inte Panerai att det låg inom garantin så man fick betala service avgift på 10tkr ur egen ficka och den andra en Submersible PAM508 i keramik som först fick lämnas in för lös vridring och sedan för att den inte höll tätt. Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Senast ändrad:
Den var fin, men vad är det för loggor och text? :facepalm:

Bifogar en länk till artikeln om den specifika modellen, samt några utdrag så man slipper läsa allt :)

http://www.deskdivers.com/Site/Polluce.html

"In 1998 Anonimo released a dive watch known as the ‘Millemetri’, which is Italian for ‘Thousand meters’. The watch was a sales success and industry recognition provided the opportunity for Anonimo to develop a close relationship with CNS (Cooperativa Nazionale Sommozzatori) who are internationally recognised as one of the major players in the commercial deep-sea diving industry. This partnership has provided Anonimo with opportunities to test their dive watches during CNS’s underwater operations in a manner analogous to the role COMEX played with Rolex and Omega in the late 1960’s and early 1970’s during the development of the Rolex Sea Dweller and Omega PloProf. CNS not only endorses, but also utilises, Anonimo dive watches when working at depth. The partnership has been key to the development of Anonimo’s Professionale, Hi-Dive, and Polluce models. For example the first 50 of the limited run of 250 Professionale models were issued to CNS divers"

"The Anonimo Polluce watch which is the subject of this article, was released to commemorate the successful rediscovery and salvage of the steamer ship ‘Polluce’ that sank in 1841 in the Tyrrhenian Sea, off the coast of Tuscany. The ship was said to be carrying gold bullion treasure valued at ‘hundreds of millions of dollars.
CNS and Marine Consulting Srl who both supplied the manpower for the recovery, chose to wear the Anonimo Millemetri timepiece during the operations.
In May 2006 Anonimo introduced a commemorative watch based on the Millemetri to celebrate the watch’s involvement in the operation to salvage the treasures from the shipwreck. That watch would of course be named Polluce..."

Tillbaka
Topp