• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Men kan man inte släppa ut heliumet via vanliga kronan genom att skruva loss den? Borde ge samma effekt?
Skulle kanske gå, inte säker. Ett misstag som skulle kunna ske då är kanske att man råkar dra ut kronan så att tiden stannar, den risken vill man inte ta. Tror Omega också ville från början marknadsföra att denna klocka har ventilen, så de satte den separat. Numera (och ganska länge egentligen) finns det ju "automatiska heliumventiler", alltså ingen krona. Finns på exempelvis Rolex Sea Dweller, Breitling och andra klockor. Denna ventil sköter detta automatiskt, släpper inte in vatten, men släpper ut helium. Har något att göra med att heliumatomer är bra mycket mindre än vattenmolekyler.

Skulle kanske gå, inte säker. Ett misstag som skulle kunna ske då är kanske att man råkar dra ut kronan så att tiden stannar, den risken vill man inte ta. Tror Omega också ville från början marknadsföra att denna klocka har ventilen, så de satte den separat. Numera (och ganska länge egentligen) finns det ju "automatiska heliumventiler", alltså ingen krona. Finns på exempelvis Rolex Sea Dweller, Breitling och andra klockor. Denna ventil sköter detta automatiskt, släpper inte in vatten, men släpper ut helium. Har något att göra med att heliumatomer är bra mycket mindre än vattenmolekyler.
Risk och risk, man sitter ju ändå bara i dekompression när man ska använda den? ;)

Risk och risk, man sitter ju ändå bara i dekompression när man ska använda den? ;)
Det gör man, men alla som använder klockor är inte klocknördar som oss. Man skruvar upp kronan, råkar dra lite i den och vips stannar klockan, så får man ställa om den. Inte jättekul även om det inte spelar någon större roll.

All in all tror jag helt enkelt att Omega ville marknadsföra funktionen, så de satte den separat. På alla andra plan är en automatisk heliumventil likt de man hittar hos Rolex och Breitling det absolut bästa alternativet.

Att få in ännu en funktion i den vanliga kronan kan mycket väl vara möjligt, men jag tror att tillverkarna tycker att det blir för mycket, om kronan ska funka som heliumventil, uppdragningskrona, tidinställning, datum/komplikationinställning samtidigt som den ska vara vattentät.

Skrivbordsdykning à la 1998!
979B2E43-D260-4F85-BD70-122B311B613E.jpeg

Det gör man, men alla som använder klockor är inte klocknördar som oss. Man skruvar upp kronan, råkar dra lite i den och vips stannar klockan, så får man ställa om den. Inte jättekul även om det inte spelar någon större roll.

All in all tror jag helt enkelt att Omega ville marknadsföra funktionen, så de satte den separat. På alla andra plan är en automatisk heliumventil likt de man hittar hos Rolex och Breitling det absolut bästa alternativet.

Att få in ännu en funktion i den vanliga kronan kan mycket väl vara möjligt, men jag tror att tillverkarna tycker att det blir för mycket, om kronan ska funka som heliumventil, uppdragningskrona, tidinställning, datum/komplikationinställning samtidigt som den ska vara vattentät.
Finns ju även i en hel del mikros/affordables också för att nämna lite annat. Här på den jag hade närmast mig 😊🤘.
PSX_20210111_141349.jpg

Finns ju även i en hel del mikros/affordables också för att nämna lite annat. Här på den jag hade närmast mig 😊🤘.
PSX_20210111_141349.jpg
Har du kollar att den fungerar som den ska, ventilen alltså?
Funderat lite på om He-ventiler faktiskt fungerar på billigare klockor eller om det bara är utsmyckning...
Det är oftast ganska avancerade patenterade lösningar som sitter i svindyra klockor så ställer mig aningens tveksam (fan vad tråkig jag är, förlåt :sorry:)

Funderat lite på om He-ventiler faktiskt fungerar på billigare klockor eller om det bara är utsmyckning...
Det är oftast ganska avancerade patenterade lösningar som sitter i svindyra klockor så ställer mig aningens tveksam (fan vad tråkig jag är, förlåt :sorry:)
Ganska avancerade grejer
Hade varit intressant att veta hur det ser ut i "billigare" klockor.
Helium-Valve-closed.jpg

Du är återigen ursäktad 😊. Har inte provat men tar för givet att den funkar. Vet inte om det hade hållit i längden att speca det annars. Finns säkert någon som har kollat om man forskar.
Har ju en rating på 1200m wr även denna
(precis som originalet) men det har jag inte heller kollat.
Den frågan kan man ju förmodligen ställa till även dyrare pjäser och tillverkare, både gällande wr och heliumventil när det gäller djupdykarpjäser för vilka skrivbordsdykare kollar någonsin det tänker jag?

Du är återigen ursäktad 😊. Har inte provat men tar för givet att den funkar. Vet inte om det hade hållit i längden att speca det annars. Finns säkert någon som har kollat om man forskar.
Har ju en rating på 1200m wr även denna
(precis som originalet) men det har jag inte heller kollat.
Den frågan kan man ju förmodligen ställa till även dyrare pjäser och tillverkare, både gällande wr och heliumventil när det gäller djupdykarpjäser för vilka skrivbordsdykare kollar någonsin det tänker jag?
Exakt, vem testar och vem fan sätter sig i en klaustrofobisk tryckkammare frivilligt, huvva!
Blir mer av en filosofisk frågeställning som vi nog inte får något svar på ändå 😇

Lindellc har helt rätt! 😃👍ISL-05 heter varianten, i princip en hottad SKX013, lugholes, keramiskt insert, safir, hack&wind (NH36).
--->longislandwatch.com

Den är numera såld och hon har istället en annan typ 013 som jag plockat ihop. 🙂
Ja den såg fin ut :) Men som jag befarade, alldeles för stor.. Finns det något märke här i tråden som gör roliga klockor (inte "fin/dressare") i damstorlek? Dvs <35mm?! 😩

Ja den såg fin ut :) Men som jag befarade, alldeles för stor.. Finns det något märke här i tråden som gör roliga klockor (inte "fin/dressare") i damstorlek? Dvs <35mm?! 😩
Finns en hel del mindre Squale dykare som är riktigt koola, dock vintage men ganska enkla att finna till bra peng på bukten osv 🙂
@MaBr kan säkerligen tipsa om både det ena och det andra?

Då var den hemma igen efter ungefär 6 veckor på vift. Fortfarande en grym klocka men garantin lämnade en sur eftersmak. Kontakten med San Martin var väldigt trevlig och Glenn var snabb på att svara men resten gör att jag kanske tänker till en gång extra innan jag köper en San Martin igen, speciellt begagnad. Först så kräver dem originalkvittot, det räcker alltså inte med ett stämplat garantikort. Så är det för flera andra märken också men ändå lite irriterande om man köper en nästan ny klocka beggad och råkar vara ägare 3+. Som tur är så är KP/KS:are väldigt trevliga och hjälpsamma så kvittot dök snabbt upp. Jag mailade över kvittot och bad om en fraktsedel och med vändande mail fick jag veta att jag får stå för frakten själv och får inte deklarera ett värde över 30usd och frakten måste vara både försäkrad och spårbar :p En sådan tjänst erbjuder inte Postmord till Kina så alternativen som finns kvar är DHL/FedEx och portot springer iväg över tusenlappen. Jag mailade tillbaka igen och menade på att det inte var rimligt. Tillslut fick jag skicka ej spårbart med Postmord men fick stå för fraktkostnaden själv, även om den nu ”bara” var 221kr. Det tog en vecka ner till Dongguan, sen satt den fast i en vecka till eller så i tullen där nere. Klockan reparerades och så kom nästa meddelande, jag skall betala för frakten hem med DHL Express via Paypal?! Lägg av skrev jag och att de minsan får stå för frakten. Svaret jag fick från den alltid lika tålmodiga och trevliga men bakbundna Glenn var att de brukar stå för returfrakten men då med China Post och inte med DHL. Pga Corona måste de skicka med DHL så därför måste jag betala. Jahaja, jag gnisslar tänder och betalar och påminner dem att de skall deklarera warranty return och 0usd i värde...... får till svar att det ej är möjligt och att de MÅSTE deklarera ett värde på minst 70usd. Tog fyra dagar innan paketet väl dök upp här hemma och sen följde en dryg vecka på DHL att det faktiskt är en retur och nu, äntligen, är den hemma igen. Kontentan är att om man köper en San Martin så lägg inget värde på att det är garanti kvar på den för det hade kostat mig lika mycket att köpa ett verk själv och bara bytt ut det framför att skicka ner den på reparation. Den går bra iallafall... får bara hoppas att PR är mer än två timmar när jag lägger ifrån mig den.
27E64994-16B4-4A2C-A5A5-C936ABEC285C.jpeg
1BA33C14-255F-4996-9016-F87A3E636CB9.jpeg
45FD49A3-E6D6-490E-A366-E8CEE8F3827D.jpeg

Tillbaka
Topp