• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Skruvad krona är för att man inte ska kunna vrida kronan av misstag under dyk, inget annat. Jag trodde länge som du men det är fel 🙂

Är inte det lite olika konstruktioner? Exempelvis Seikos 200m har ju bara en O-ring som tätar mellan kronhals och krontub så där har ju inte att den är skruvad någon egentlig funktion för själva tätheten.
Men på t.ex Vostok Amfibia så sitter väl packningen i botten av kronan och tätar mot krontubens ände när den är inskruvad i botten?
Sedan finns tvinlock, som normalt är en kombination av ovanstående (bättre AM-kronor till SKX brukar ha det) samt triplock som även har en O-ring typ där kronan möter boetten?

En viktig fråga då jag kanske/kanske inte panikköpt en Duro. Vet någon om en länk med bra passande ändlänkar till en Duro? Av billigare slag?

tack på förhand

/en med problem

SEK 108.54 | New replacement watch band Strap For Casio WatchBand MDV-106 MDV-106D Stainless Steel Metal Strap Bracelet

Är inte det lite olika konstruktioner? Exempelvis Seikos 200m har ju bara en O-ring som tätar mellan kronhals och krontub så där har ju inte att den är skruvad någon egentlig funktion för själva tätheten.
Men på Vostok Amfibia så sitter väl packningen i botten av kronan och tätar mot krontubens ände när den är inskruvad i botten?
Sedan finns tvinlock, som normalt är en kombination av ovanstående (bättre AM-kronor till SKX brukar ha det) samt triplock som även har en O-ring där typ där kronan möter boetten?
Yes du har helt rätt, finns flera konstruktioner för skruvade kronor som är anpassade för just den krontuben/kronan så man ska ju helst inte hålla på att mixtra med det där.
Det jag säger är att skruvfunktionen i sig egentligen är onödig, bara så det inte blir några missförstånd här 😊

God natt tråden!🤌
DE0A5E46-A785-48A9-97D4-D43E51DE8E06.jpeg

Yes du har helt rätt, finns flera konstruktioner för skruvade kronor som är anpassade för just den krontuben/kronan så man ska ju helst inte hålla på att mixtra med det där.
Det jag säger är att skruvfunktionen i sig egentligen är onödig, bara så det inte blir några missförstånd här 😊

Ja det finns ju t.ex kronografer utan skruvade pushers som är ratade till 200m. Sett en del roliga frågeställningar på detta temat typ "vågar jag duscha med min Sub". 😅

Skruvad krona är för att man inte ska kunna vrida kronan av misstag under dyk, inget annat. Jag trodde länge som du men det är fel 🙂
Det låter ändå logiskt. Alpinisten har ju en WR på 200 m med en skruvad krona och en icke-skruvad (vilket är synd, man skulle vilja låsa kompassringen!).
Även om jag tycker att det coolt att SMP:n har en heliumventil så kommer jag aldrig att använda den
Varför måste man ha en separat krona för det? Kan man inte bara skruva ut vanliga kronan om man måste släppa ut helium? Undrar om någon använt en SMP till dyk och behövt använda det på riktigt.
En viktig fråga då jag kanske/kanske inte panikköpt en Duro.
Jag läste först Doro och tänkte på den gamla TV-Shopreklamen från 90-talet: ”Doro – svarar alltid i din telefon, åhhh Doro!” Från en tid då telefonsvarare var exotiskt.
Godnatt! Tycker den ser riktigt bra ut!

Är det ingen som har en Duro och ett gäng olika länkar som kan experimentera lite? Av ren nyfikenhet! Tänker att skx-jubileet passar (om jag minns rätt). Då kanske de flesta vikta ändlänkar som passar skx funkar. Typ Tid o Tings...nä nu måste jag sova...
God natt

hehe ja. Har en teori om att det är lite av en säljgimmick också...tät, tätare, tätast 😉 Klart alla vill ha den tätaste, eller hur?

Jo självklart är det så. Som det här med heliumventil (rätta mig om jag har fel) men det är väl bara något som kommer till användning vid sat-diving där man tillbringar tid mellan passen i tryckkammare och grejer?

Har för mig att man ändå rekommenderar att inte duscha med klockor pga att schampo och tvål kan orsaka problem.

Pallar inte klockan lite tvål så kan det kvitta för min del. 🤣 Sedan rekommenderar säkert div tillverkare saker för att minimera slitage/uttorkande packningar t.ex att skölja klockan i färskvatten efter dyk i saltvatten.

Jo självklart är det så. Som det här med heliumventil (rätta mig om jag har fel) men det är väl bara något som kommer till användning vid sat-diving där man tillbringar tid mellan passen i tryckkammare och grejer?

Ja när det gäller just Rolex är det ju dumt att använda överhuvudtaget för det kan ju bli bruksspår vilket kan påverka andrahandsvärdet väldigt negativt... Pallar inte klockan lite tvål så kan det kvitta för min del. 🤣 Sedan rekommenderar säkert div tillverkare saker för att minimera slitage generellt t.ex att skölja klockan i färskvatten efter dyk i saltvatten.
heliumventil är precis som du säger enbart något viktigt vid saturationdiving där man som dykare spenderar tid i trycksatta kammare där ma bytt ut ett av ämnena i luften (kommer inte ihåg vilket) till helium.
Så som jag förstått det så är det när man ”åker upp igen” som heliumventilen är nödvändig.

Helium som i det ena trycket kommit in i klockan, har när man åker upp igen med en annan trycksättning svårt att komma ut ur klockan - vilket resulterar i att exempelvis glaset trycks ut. Ventilen gör det möjligt för heliumatomerna att komma ut, men vatten kan inte komma in.

Nu är jag ingen expert men det är ungefär så det funkar.

Men det känns bättre! 😁
Nej det tror jag inte. Chris har själv pratat gott om både Atticus och Rusty iaf när det först begav sig förra året.
Det kanske är en och samma person? ;) Jag hade också valt Rusty Mahony som mitt alter ego!
(pappahumor möter klockhumor!)
e35ZG1610321451.png

Jo självklart är det så. Som det här med heliumventil (rätta mig om jag har fel) men det är väl bara något som kommer till användning vid sat-diving där man tillbringar tid mellan passen i tryckkammare och grejer.
Japp, inte så många som sysslar med Saturation diving heller mig veterligen men men 😆
Kortfattat så tränger heliumet in i den tätaste klocka och måste komma ut på något vis när man kommer upp från sitt lilla undervattenshus som man bott i ett tag...
tänk SpongeBobs lilla mysiga ananas 😎

Är det bara jag som stör sig oerhört mycket på dykarklockor som har en WR på mindre än 20bar/200m? Man lär ju inte dyka med
klockan och kommer därför aldrig ha nytta av att klockan har större WR. Men det känns fel med en dykare under 200m. Lite som att köpa en racerbil med en 1.6l motor...
Vad menar du? F1 kör ju 1,6-liters turbo-v6 och det går rätt fort ;)

Känner mig helt naken.. funderar på att cykla hem och hämta klockan innan jag får panikångest 😂
Jag har för en tjej jag dejtade vid ett tillfälle på frågan ”vad är det för hårt du har i byxorna?” Fått förklara att en reserv SKX på länk är bra att ha ifall min Sub mot förmodan skulle sluta fungera. 😅 Hon blev förvånad men också lite imponerad

Därför folk som du finns!💪
Edit: Men en del poster så tipsar folk på vissa bilder om att ”kom ihåg att du inte skruvat in kronan”, det är således ingen Big deal för oss som inte dyker eller hur funkar det? Säg som min U1?
Spekulation om varför :
Det kan ju vara för att Rolex-lösningen som vanligt dominerar scenen om allt man diskuterar. De har ju en lösning som sitter i gängorna till kronan (eller?) och då blir det ju lite mer relevant. De klarar ganska bra WR även utan att skruva in kronan.

Tillbaka
Topp