Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En viktig fråga då jag kanske/kanske inte panikköpt en Duro. Vet någon om en länk med bra passande ändlänkar till en Duro? Av billigare slag?
tack på förhand
/en med problem
Skruvad krona är för att man inte ska kunna vrida kronan av misstag under dyk, inget annat. Jag trodde länge som du men det är fel
En viktig fråga då jag kanske/kanske inte panikköpt en Duro. Vet någon om en länk med bra passande ändlänkar till en Duro? Av billigare slag?
tack på förhand
/en med problem
SEK 108.54 | New replacement watch band Strap For Casio WatchBand MDV-106 MDV-106D Stainless Steel Metal Strap Bracelet
Neues Ersatz armband für Uhren armband MDV-106 MDV-106D Edelstahl armband armband - AliExpress 1511
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.coma.aliexpress.com
Ser rätt ut. Tack! Ska forska runt lite å se om jag slipper Alis leveranstider. I min erfarenhet har det snittat 3-6 månaderÄr det rätt ref på den?
Yes du har helt rätt, finns flera konstruktioner för skruvade kronor som är anpassade för just den krontuben/kronan så man ska ju helst inte hålla på att mixtra med det där.Är inte det lite olika konstruktioner? Exempelvis Seikos 200m har ju bara en O-ring som tätar mellan kronhals och krontub så där har ju inte att den är skruvad någon egentlig funktion för själva tätheten.
Men på Vostok Amfibia så sitter väl packningen i botten av kronan och tätar mot krontubens ände när den är inskruvad i botten?
Sedan finns tvinlock, som normalt är en kombination av ovanstående (bättre AM-kronor till SKX brukar ha det) samt triplock som även har en O-ring där typ där kronan möter boetten?
Yes du har helt rätt, finns flera konstruktioner för skruvade kronor som är anpassade för just den krontuben/kronan så man ska ju helst inte hålla på att mixtra med det där.
Det jag säger är att skruvfunktionen i sig egentligen är onödig, bara så det inte blir några missförstånd här
hehe ja. Har en teori om att det är lite av en säljgimmick också...tät, tätare, tätast Klart alla vill ha den tätaste, eller hur?Ja det finns ju t.ex kronografer utan skruvade pushers som är ratade till 200m. Sett en del roliga frågeställningar på detta temat typ "vågar jag duscha med min Sub".
Det låter ändå logiskt. Alpinisten har ju en WR på 200 m med en skruvad krona och en icke-skruvad (vilket är synd, man skulle vilja låsa kompassringen!).Skruvad krona är för att man inte ska kunna vrida kronan av misstag under dyk, inget annat. Jag trodde länge som du men det är fel
Varför måste man ha en separat krona för det? Kan man inte bara skruva ut vanliga kronan om man måste släppa ut helium? Undrar om någon använt en SMP till dyk och behövt använda det på riktigt.Även om jag tycker att det coolt att SMP:n har en heliumventil så kommer jag aldrig att använda den
Jag läste först Doro och tänkte på den gamla TV-Shopreklamen från 90-talet: ”Doro – svarar alltid i din telefon, åhhh Doro!” Från en tid då telefonsvarare var exotiskt.En viktig fråga då jag kanske/kanske inte panikköpt en Duro.
Godnatt! Tycker den ser riktigt bra ut!God natt tråden!
Har för mig att man ändå rekommenderar att inte duscha med klockor pga att schampo och tvål kan orsaka problem.Ja det finns ju t.ex kronografer utan skruvade pushers som är ratade till 200m. Sett en del roliga frågeställningar på detta temat typ "vågar jag duscha med min Sub".
hehe ja. Har en teori om att det är lite av en säljgimmick också...tät, tätare, tätast Klart alla vill ha den tätaste, eller hur?
Har för mig att man ändå rekommenderar att inte duscha med klockor pga att schampo och tvål kan orsaka problem.
heliumventil är precis som du säger enbart något viktigt vid saturationdiving där man som dykare spenderar tid i trycksatta kammare där ma bytt ut ett av ämnena i luften (kommer inte ihåg vilket) till helium.Jo självklart är det så. Som det här med heliumventil (rätta mig om jag har fel) men det är väl bara något som kommer till användning vid sat-diving där man tillbringar tid mellan passen i tryckkammare och grejer?
Ja när det gäller just Rolex är det ju dumt att använda överhuvudtaget för det kan ju bli bruksspår vilket kan påverka andrahandsvärdet väldigt negativt... Pallar inte klockan lite tvål så kan det kvitta för min del. Sedan rekommenderar säkert div tillverkare saker för att minimera slitage generellt t.ex att skölja klockan i färskvatten efter dyk i saltvatten.
Men det känns bättre!Skruvad krona är för att man inte ska kunna vrida kronan av misstag under dyk, inget annat. Jag trodde länge som du men det är fel
Det kanske är en och samma person? Jag hade också valt Rusty Mahony som mitt alter ego!Nej det tror jag inte. Chris har själv pratat gott om både Atticus och Rusty iaf när det först begav sig förra året.
Helt klart! Jag klarar inte av klockor utan skruvad krona av denna anledning. Det känns säkrare, även om det inte nödvändigtvis är det. En klocka är ingen toolklocka för mig om den inte har skruvad krona.Men det känns bättre!
Japp, inte så många som sysslar med Saturation diving heller mig veterligen men menJo självklart är det så. Som det här med heliumventil (rätta mig om jag har fel) men det är väl bara något som kommer till användning vid sat-diving där man tillbringar tid mellan passen i tryckkammare och grejer.
Vad menar du? F1 kör ju 1,6-liters turbo-v6 och det går rätt fortÄr det bara jag som stör sig oerhört mycket på dykarklockor som har en WR på mindre än 20bar/200m? Man lär ju inte dyka med
klockan och kommer därför aldrig ha nytta av att klockan har större WR. Men det känns fel med en dykare under 200m. Lite som att köpa en racerbil med en 1.6l motor...
Kalsonger glömmer jag titt som tätt, men klocka? ALDRIG! Blir en lång dag för dig idag. BeklagarNu jäklar mår man illa.. kalsongerna hängde på men inte klockan, hade förbannat bråttom imorse och hade glömt lägga fram klockan igår
Jag tänkte som du och provade nån från tidochting, slutade med nån timme med dremel och sandpapperSer rätt ut. Tack! Ska forska runt lite å se om jag slipper Alis leveranstider. I min erfarenhet har det snittat 3-6 månader
Känner mig helt naken.. funderar på att cykla hem och hämta klockan innan jag får panikångestKalsonger glömmer jag titt som tätt, men klocka? ALDRIG! Blir en lång dag för dig idag. Beklagar
Fasen! Det är så alltså. Får bli skx-orginal jubilee då!Jag tänkte som du och provade nån från tidochting, slutade med nån timme med dremel och sandpapper
Eller! Så cyklar du åt ett annat håll och köper en ny!Känner mig helt naken.. funderar på att cykla hem och hämta klockan innan jag får panikångest
Hade det funnits i närheten hade det nog blivit en stål terroristEller! Så cyklar du åt ett annat håll och köper en ny!
Tag tillfället i akt!
Jag har för en tjej jag dejtade vid ett tillfälle på frågan ”vad är det för hårt du har i byxorna?” Fått förklara att en reserv SKX på länk är bra att ha ifall min Sub mot förmodan skulle sluta fungera. Hon blev förvånad men också lite imponeradKänner mig helt naken.. funderar på att cykla hem och hämta klockan innan jag får panikångest
Spekulation om varför :Därför folk som du finns!
Edit: Men en del poster så tipsar folk på vissa bilder om att ”kom ihåg att du inte skruvat in kronan”, det är således ingen Big deal för oss som inte dyker eller hur funkar det? Säg som min U1?