• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ingen mikro men en riktigt bra affordable :)
C43FC2BC-1963-4C97-B5F1-B4289BEF9E3C.jpeg

Igår kom experimentklockan, oerhört generöst donerad av trådkändisen @FOQ . Tog isär den, fixade ett par småsaker med visarna, bytte batteri och tänkte att den skulle få ligga över natten för att bara se så allt fungerade. Det höll i ca fem minuter innan nyfikenheten tog över och jag inte kunde hålla mig från att oljefylla den. Hade köpt en silikonolja avsedd för rc-bilar. Valde den med lägst viskositet av samtliga de hade. Det hjälpte inte.... I samma ögonblick som urverket sänktes ned i oljan så stannade det. Tänkte först att det roliga redan var slut men kom sedan på att jag läst i en annan tråd att en medlem vid samma situation lagt klockan i lacknafta för att lösa upp oljan igen. Sagt och gjort, klockan började ticka igen efter en liten stund :) Där har den nu fått ligga över natten och verkar ha hållit tiden nu till morgonen när jag kollade till den. Nu får det bli en sväng till Jula och försöka hitta en tunnare olja för rond två. Om det inte funkar får jag väl helt enkelt bara fylla den med lacknafta :)
Fortsättning och bilder följer under förmiddagen (hoppas jag). Stay tuned.
Kul! Så urverket blir också fyllt med olja? Jag har trott att det legat ett vattentätt skott mellan urtavla och urverk så att endast överdelen varit oljefylld. Men nu när jag tänker efter lite är det väl i det närmaste omöjligt, och kanske också onödigt att bara fylla den delen. Har nog mest tänkt på läsbarhet och sånt.
På plats för shopping! Ny kompis på armen :) (obs, denna ska inte oljefyllas 😅)
IMG_20210113_084645.jpg
Ah, den nya H-Danne! Som TGV i vanlig ordning hyllade förbehållningslöst. Hur känns den? Berätta mer. :)

Efter en natt i lacknafta var det dags för rond två.
IMG_20210113_092328.jpg

Köpte domkraftsolja. Ingen silikonolja men betydligt lägre viskositet än rc-oljan jag tidigare testade och misslyckades med. Testade att lägga urverket i den nya oljan och lät den ligga några minuter för att se så det funkade (sekundvisaren är bortplockad så var svårt att avgöra direkt). Det fungerade!!
IMG_20210113_092647.jpg

Sen kom den svåra biten. Att lyckas montera ihop alltid samtidigt som det låg under ytan i oljebadet. Efter en stund fick jag allt på plats och verkar inte vara några luftbubblor (inte än åtminstone). Så låt mig presentera:
Boldr Venture hydro edition!! Ursäkta de dåliga bilderna.
IMG_20210113_094648.jpg
IMG_20210113_094622.jpg

Senast ändrad:
IMG_20210113_092328.jpg

Köpte domkraftsolja. Ingen silikonolja men betydligt lägre viskositet än rc-oljan jag tidigare testade och misslyckades med. Testade att lägga urverket i den nya oljan och lät den ligga några minuter för att se så det funkade (sekundvisaren är bortplockad så var svårt att avgöra direkt). Det fungerade!!
IMG_20210113_092647.jpg

Sen kom den svåra biten. Att lyckas montera ihop alltid samtidigt som det låg under utan i oljebadet. Efter en stund fick jag allt på plats och verkar inte vara några luftbubblor (inte än åtminstone). Så låt mig presentera:
IMG_20210113_094648.jpg
IMG_20210113_094622.jpg
What!? Redan? Så jäkla fräckt!

Följer projektet med intresse! Oron ang lacknafta känns kanske inte helt obefogad? Tänker jag utan att ha någon större kunskap mer än att jag vet att det är ett lösningsmedel. Är det bara quartz som oljefylls? Varför i så fall?
Vet faktiskt inte exakt varför men kan tänka mig att en automatisk/manuell klocka har många delar som ska röra sig, och att oljans viskositet skulle göra att de åtminstone skulle röra sig långsammare och att tidhållningen således skulle bli katastrofal, men det är bara en killgissning. Någon annan vet säkert mycket bättre :)

IMG_20210113_092328.jpg

IMG_20210113_092647.jpg

Sen kom den svåra biten. Att lyckas montera ihop alltid samtidigt som det låg under utan i oljebadet. Efter en stund fick jag allt på plats och verkar inte vara några luftbubblor (inte än åtminstone). Så låt mig presentera:
IMG_20210113_094648.jpg
IMG_20210113_094622.jpg
Snyggt!! Kul när någon tar tag i det på riktigt :D

@MortenH har du hört något gällande din beställning från ChrWard? Inget skickat ännu. Förmodar att de har fullt upp.

Var det någon mer i tråden som köpte på rean? Såg att compressor på länk fanns åter tillgänglig.

Nej det går trögt. "Order Status: Being Prepared For Despatch" står det på hemsidan.
Försvann pengar från konto direkt jag la ordern som senare kom tillbaks...
Tycker jag minns att det gått rätt så snabbt vid tidigare order.

IMG_20210113_092328.jpg

IMG_20210113_092647.jpg

Sen kom den svåra biten. Att lyckas montera ihop alltid samtidigt som det låg under ytan i oljebadet. Efter en stund fick jag allt på plats och verkar inte vara några luftbubblor (inte än åtminstone). Så låt mig presentera:
IMG_20210113_094648.jpg
IMG_20210113_094622.jpg
Bra jobbat 💪, riktigt kul att följa.

Spontanköpte en Squale 1521, klockan som triggade klockgalenskapen i mig för kanske 6 år sedan. Länge sedan jag sålde den första så känns lite nostalgiskt med en igen.

Boetten är fortfarande lika läcker.
355F71FC-328A-4007-9A10-0E5EDFE69643.jpeg
Mycket tjusig. Är det någon som har sett eller haft 1521 på länk? Gillar designen men är på jakt efter en dykare på länk. Kikat på Ferrovia som men 1521 ser lite nättare ut.

IMG_20210113_092328.jpg

IMG_20210113_092647.jpg

IMG_20210113_094648.jpg
IMG_20210113_094622.jpg
Nej vad koolt :woot: Trodde inte ens det var möjligt men tji fick man där, galna upptåg i sin bästa form, tusen tummar upp!

Tillbaka
Topp