• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Läs i Guinandtråden ;)

3350a7f0-1d2c-47cd-806e-8d06eeed75fb-jpeg.1656598

Är väl ändå rätt lik denna? ;)
1E22B750-FAD2-4D20-BE6C-904BBFEB3DBA.jpeg

Jo, bara så man har sagt det: har verkligen inget emot homager, men visst får man säga att Guinand är för Sinn vad Gruppo Gamma är för Panerai?
Jag kan ju ingenting om G.G och Panerai och kunskaperna om Guinand/Sinn är inte heller något att skryta med och efter jag haft dialog med Guinands ägare som kan en hel del inser jag att det finns så mycket historier kring Helmut Sinn så häften vore nog. En säger att han sålde företaget då han hade fått en cancerdiagnos men sen visade det sig att diagnosen var fel. Därefter gick han in som ägare i Guinand som Sinn hade arbetat med under ett antal år.
Jag tror aldrig Sinn som märke skulle vara där märket är idag om Helmut hade behållt det.
Alla tekniska innovationer kom ju efter 95/96.
Guinand lades ner efter Helmuts död men återuppstod efter något år.
Deras affärsidé är väl mest lik Helmut Sinns egna;
- Att tillverka kvalitetsklockor och sälja direkt till lägsta pris.

Senast ändrad:
Nej nu får vi stämma i bäcken här lite. För att kunna slippa behöva köpa en efter allt tjat och läckra bilder; GG gör ingen klocka med ett l2l närmare 50 va?

Lite över 50, men dessa kuddformade boetter bärs väldigt bra faktiskt. Tacksamt formade bandhorn. Är du i krokarna av Eskilstuna så kan du prova min!
Läste det som att det låg runt 57 l2l och mina 17,5 inte riktigt mäktar detta. Samtidigt lägger du upp såna där jäkla bilder på blått, brons och dryck så det börjar rycka lite i principen. Stort tack för erbjudandet, hade verkligen gillat att klämma lite men i dessa dagar rör man sig inte utanför hembygden😵

Läste det som att det låg runt 57 l2l och mina 17,5 inte riktigt mäktar detta. Samtidigt lägger du upp såna där jäkla bilder på blått, brons och dryck så det börjar rycka lite i principen. Stort tack för erbjudandet, hade verkligen gillat att klämma lite men i dessa dagar rör man sig inte utanför hembygden😵
Nej nej, min Peacemaker är 52! 57 mm hade jag nog inte fixat heller. Tack snälla😇

Nu lider det mot sommar och då får man ju lite feeeeling på sommarklocka. Vilken av dessa ska jagsikta på OM jag skulle köpa en till klocka 2021?

Halios Seaforth bahama yellow som det ryktas om ska få en come back i vår. På plus-sidan är myten och andrahandsvärdet. På minussidan är den för stor och jag gillar inte datum i samma färg som tavlan, den tappar i dynamik, så saknar den länk.
F2BQB81.jpg

Nya Raven Trekker 39, den har ju allt Seaforth borde haft inkl rätt storlek. Den missar på andrahandsvärde och verk.
Raven Trekker 39 gul.jpg

Som bubblare har vi certina som jag hoppas gör om sin PH200 i mindre storlek. Se det här projektet:

Nu lider det mot sommar och då får man ju lite feeeeling på sommarklocka. Vilken av dessa ska jagsikta på OM jag skulle köpa en till klocka 2021?

Halios Seaforth bahama yellow som det ryktas om ska få en come back i vår. På plus-sidan är myten och andrahandsvärdet. På minussidan är den för stor och jag gillar inte datum i samma färg som tavlan, den tappar i dynamik, så saknar den länk.
F2BQB81.jpg

Nya Raven Trekker 39, den har ju allt Seaforth borde haft inkl rätt storlek. Den missar på andrahandsvärde och verk.
Raven Trekker 39 gul.jpg

Som bubblare har vi certina som jag hoppas gör om sin PH200 i mindre storlek. Se det här projektet:
Raven gillade jag mest, men om 39 i namnet skvallrar om storlek är den i minsta laget (för mig) Men cool är den

F2BQB81.jpg

Raven Trekker 39 gul.jpg

Jag lägger min röst på Raven. Sugen på den själv. Om jag inte kommer överens med nästa på ingång är jag sugen på den svarta 👍

F2BQB81.jpg

Raven Trekker 39 gul.jpg

Jag har kikat runt i lite över en veckas tid efter sommarklockan -21 men ingen lycka ännu tyvärr :(

Om Zelos kunde släppa en gul eller orange tavla i nya Horizon 43... det vore najs, men lär väl bli en Teal som vanligt. Somrigt nog kanske?

Orange Doxa 200? Lite tråkig.
Squale 60 Atmos ljusblå? Redan haft och ingen länk.

Knepigt värre då jag vill ha 42/43 men ändå inget höghus, helst inte en dykare heller 🤔

Raven gillade jag mest, men om 39 i namnet skvallrar om storlek är den i minsta laget (för mig) Men cool är den
Trekker är 39 mm, jag tror den bär stor mtp boetten är hyffsat skarp i kanterna och att bezeln bygger bra på höjden.

Jag lägger min röst på Raven. Sugen på den själv. Om jag inte kommer överens med nästa på ingång är jag sugen på den svarta 👍
Jag lutar också åt Raven, känns bäst ur ett helhetsperspektiv. Men som sagt, nyfiken på vad Certina hittar på kring heritage-dykare. PH500 är grym men OM de gör något liknande kring 41 mm är det mer intressant. Jo, nu dissar jag Seaforth i 41 mm men Certinas profiler är mycket roligare.

@Silverglantz Doxa 200 beg är ett alternativ, men den känns inte som en ev keeper (lite tråkig, håller med).

Trekker är 39 mm, jag tror den bär stor mtp boetten är hyffsat skarp i kanterna och att bezeln bygger bra på höjden.

Jag lutar också åt Raven, känns bäst ur ett helhetsperspektiv. Men som sagt, nyfiken på vad Certina hittar på kring heritage-dykare. PH500 är grym men OM de gör något liknande kring 41 mm är det mer intressant. Jo, nu dissar jag Seaforth i 41 mm men Certinas profiler är mycket roligare.
Finns det länk som passar PH500?
Den är riktigt fin men jag vill alltid ha länk...

En CW C65 med gula tavlan eller den blå Compressorn hade kanske varit nått annars, mycket funderingar hära 🤣

Har GG varit leverantör till Panerai?

Jag kan ju ingenting om G.G och Panerai och kunskaperna om Guinand/Sinn är inte heller något att skryta med och efter jag haft dialog med Guinands ägare som kan en hel del inser jag att det finns så mycket historier kring Helmut Sinn så häften vore nog. En säger att han sålde företaget då han hade fått en cancerdiagnos och sålde bolaget men sen visade det sig att diagnosen var fel. Köpte Guinand som Sinn hade arbetat med under ett antal år.
Jag tror aldrig Sinn som märke skulle vara där märket är idag om Helmut hade behållt det.
Alla tekniska innovationer kom ju efter 95/96.
Guinand lades ner efter Helmuts död men återuppstod efter något år.
Deras affärsidé är väl mest lik Helmut Sinns egna;
- Att tillverka kvalitetsklockor och sälja direkt till lägsta pris.

Nej för tusan! GG’s katalog baseras på grundaren Naokis vision om vad Panerai hade kunnat göra om de inte hade köpts upp :)
Jag pudlar och tar tillbaka allt! Det verkar inte förhålla sig riktigt (eller alls) som jag föreställt mig. Soz.

@Silverglantz Doxa 200 beg är ett alternativ, men den känns inte som en ev keeper (lite tråkig, håller med).
Maranez Samui kanske :) Slutsåld just nu, men ny serie ska vara på gång,

maranez_bor_5.jpg

maranez_bor_6.jpg

Tillbaka
Topp