• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagens. Fantastiskt ljus idag :)
IMG_20210124_132047_875.jpg

Nu lider det mot sommar och då får man ju lite feeeeling på sommarklocka. Vilken av dessa ska jagsikta på OM jag skulle köpa en till klocka 2021?

Halios Seaforth bahama yellow som det ryktas om ska få en come back i vår. På plus-sidan är myten och andrahandsvärdet. På minussidan är den för stor och jag gillar inte datum i samma färg som tavlan, den tappar i dynamik, så saknar den länk.
F2BQB81.jpg

Nya Raven Trekker 39, den har ju allt Seaforth borde haft inkl rätt storlek. Den missar på andrahandsvärde och verk.
Raven Trekker 39 gul.jpg

Som bubblare har vi certina som jag hoppas gör om sin PH200 i mindre storlek. Se det här projektet:

Av jag var tvungen välja mellan dessa ille jag nog vald Certinan om den kommer i rätt färg.
har dock lite svårt för svart vridring mot gul tavla. Föredrar rostfritt eller annan färg

Du har väl tittat på CW?
Finns båda C60 och C65 i gult. Dock endast begagnad.

1611491008349.png

Senast ändrad:
Trekker är 39 mm, jag tror den bär stor mtp boetten är hyffsat skarp i kanterna och att bezeln bygger bra på höjden.

Jag lutar också åt Raven, känns bäst ur ett helhetsperspektiv. Men som sagt, nyfiken på vad Certina hittar på kring heritage-dykare. PH500 är grym men OM de gör något liknande kring 41 mm är det mer intressant. Jo, nu dissar jag Seaforth i 41 mm men Certinas profiler är mycket roligare.

@Silverglantz Doxa 200 beg är ett alternativ, men den känns inte som en ev keeper (lite tråkig, håller med).

Tycker också Raven verkar bäst av dom alternativen du postade :) Om andrahandsvärdet är dåligt på dessa kanske du har tid att hitta ett begagnat exemplar innan sommaren :)?

Som bubblare har vi certina som jag hoppas gör om sin PH200 i mindre storlek. Se det här projektet:
Nu har jag inte kollat videon men originalet var 38mm med lite bredare vridring, perfekta mått mao..inte en susning om varför dom biffade upp PH200 så mycket men behöll exakta måtten på SuperPH500 🤔
Personligen önskar jag hellre en nytolkad (och bra) version av SuperPH1000.

Visste ni förresten att PH står för "Pressure Hydrostatique" :bookworm:

Nu har jag inte kollat videon men originalet var 38mm med lite bredare vridring, perfekta mått mao..inte en susning om varför dom biffade upp PH200 så mycket men behöll exakta måtten på SuperPH500 🤔
Personligen önskar jag hellre en nytolkad (och bra) version av SuperPH1000.

Visste ni förresten att PH står för "Pressure Hydrostatique" :bookworm:
Nu vet vi :) tack för kunskap!

@MortenH jag är ingen fan av visarna på CW, tyvärr.

En trekker i gult med stål-bezel är också på kartan.

DSC08909_2048x_330273ee-02df-43f4-8233-3c8ab8ebc8b8_1600x.jpg

Avvaktar köpläge och vad Certina hittar på. Eller så blir det en Maranez som jag varit sugen på innan, grym klocka! Tack @BjornAgain för påminnelsen!

Senast ändrad:
Nu vet vi :) tack för kunskap!

@MortenH jag är ingen fan av visarna på CW, tyvärr.

En trekker i gult med stål-bezel är också på kartan. Avvaktar köpläge och vad Certina hittar på. Eller så blir det en Maranez som jag varit sugen på innan, grym klocka! Tack @BjornAgain för påminnelsen!

Förstår det
"Gamla" visarna kan vara en vattendelare.
Nyare C60 och C65 är väl lite mera "slätstrukna" (frånsätt sekundvisaren då)
(Snodd bild från Chrono24)

1611495291798.png

Så, kikade igenom videon...ett typiskt resultat när röstning är inblandat, folk är dumma i huvudet och så var det med den saken👎🏼😁

hehe, men Certina behöver ju inte göra som de önskar, det de har gjort själva hittills är klockrent och trenden går åt mindre varianter, vågar hoppas på något bra därifrån som förhoppningsvis bjuder på lite färg.

DSC06199-picsay.JPG

Ja 2020 visade sig bli året då övriga hobbys och samlingar fick stå tillbaka och klockintresset fick stå i fokus.

Tyvärr så blev det några klockor för mycket för att det ska bli någon vettig handledstid i snitt och har bestämt att jag ska ner till 14-16 klockor i år.

Vilket innebär att släkten får några enklare klockor och att jag får sälja 5-7 stycken mikro/affordables. Gärna här i tråden till reducerat pris!

DSC06200-picsay.JPG

Borealis Oceanaut. Alubrons och jadegrön tavla. Släpper den för 2200:- inkl frakt. Full set med original kraftigt läder samt svart cns mn strap på bild.

DSC06201-picsay.JPG

SPB143. Full set med oanvänd och inplastad länk. Sparsamt använd, tror inte det finns ett märke på den. 9500:- inkl frakt.

DSC06203-picsay.JPG

Nodus Sector Dive Tidal. Sparsamt använd, ev något märke under bandhorn. Full set med länk som använts vid två tillfällen. Troligtvis inga märken på länk.
4200:- inkl frakt.

Nezumi Corbeau är reserverad.

Funderar på vilka fler som skall säljas. Släpper nog troligtvis Traska Freediver 2.0 Mint eller Maranez Samui Teal till våren. En sommarklocka får ta mig fan räcka!
😅👍🏼

Hör av er vid intresse så får ni mer info och bilder!

Och trevlig söndag på er mikronauter!
👊🏼😃

Senast ändrad:
Behöver lite råd här gubbs!
Jag köpte mig en Helm KHURABURI i slutet av 2018, då jag är en lume freak så älskade jag klockan av den aspekten, köpte till och med en extra bezel utan de orange markeringarna.

Problemet är att jag tycker klockan bärs lite liten på handleden, då jag har andra större klockor så har denna fått så lite handledstid.
På nått sätt smärtar det mig att den inte kommer till användning. Då den inte är helt enkel att få tag på så har jag dragit mig en del för att sälja eller byta bort den.

Hur tycker ni att jag ska göra? Sälja den och sikta på nått nytt, bara gå vidare helt enkelt eller behålla den och hoppas på att jag kommer börja använda den igen?

C3F657B4-E2BD-44B9-B59C-6709B6EC5C01.jpeg

Tillbaka
Topp