• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har lurkar tråden från och till. Tycker det är kul med så frekvent uppdatering 👍🏻

Ni har säker diskuterat detta tidigare, men funderar på hur man drar gränsen på om en klocka tillhör kategorin ”affordables”? Samt hur länge är ett märke är ett mickromärke? Vad är det som avgör det? Är Steinhart, Christopher Ward det som exempel? Eller har de producerat för många modeller och säljer för många ex?

Några frågor på existensiell nivå 🙄
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju hårt svårt att låta bli bund när man har en klocka med 20mm! 😃
Detta får faktiskt sitta på medans mitt OWG-canvas åker på spa inför Mars 😊
927CE15E-1AB8-4F21-9544-EE5229A823D0.jpeg
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag har lurkar tråden från och till. Tycker det är kul med så frekvent uppdatering 👍🏻

Ni har säker diskuterat detta tidigare, men funderar på hur man drar gränsen på om en klocka tillhör kategorin ”affordables”? Samt hur länge är ett märke är ett mickromärke? Vad är det som avgör det? Är Steinhart, Christopher Ward det som exempel? Eller har de producerat för många modeller och säljer för många ex?

Några frågor på existensiell nivå 🙄
Det diskuteras med jämna mellanrum och senast var i början på denna veckan. Tror du kan hitta lite svar där 👍.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Heh, postade i G-tråden när det var här jag egentligen menat att lägga upp...
Aja, vi kör i båda helt enkelt 🤣


Jag har funderat på att uppdatera denna då jag älskar allt utom visarna...
Funderar på två olika alternativ, vilket gillar panelen bäst? 🤔🙏
Kanske finns några svarta passande visare som jag missat? Gärna med C3 lume isf...
68C91689-3A10-4044-A256-A16B18EAA4C9.jpeg

7BD4C309-123B-425A-B9B5-E13CAD2F7B6B.jpeg

Jag har en favorit själv men alltid trevligt att höra vad ni tycker!? ☺️
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Heh, postade i G-tråden när det var här jag egentligen menat att lägga upp...
Aja, vi kör i båda helt enkelt 🤣


Jag har funderat på att uppdatera denna då jag älskar allt utom visarna...
Funderar på två olika alternativ, vilket gillar panelen bäst? 🤔🙏
Kanske finns några svarta passande visare som jag missat? Gärna med C3 lume isf...
68C91689-3A10-4044-A256-A16B18EAA4C9.jpeg

7BD4C309-123B-425A-B9B5-E13CAD2F7B6B.jpeg

Jag har en favorit själv men alltid trevligt att höra vad ni tycker!? ☺️
Rött poppar ju väldigt fint, så jag röstar på den!
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Heh, postade i G-tråden när det var här jag egentligen menat att lägga upp...
Aja, vi kör i båda helt enkelt 🤣


Jag har funderat på att uppdatera denna då jag älskar allt utom visarna...
Funderar på två olika alternativ, vilket gillar panelen bäst? 🤔🙏
Kanske finns några svarta passande visare som jag missat? Gärna med C3 lume isf...
68C91689-3A10-4044-A256-A16B18EAA4C9.jpeg

7BD4C309-123B-425A-B9B5-E13CAD2F7B6B.jpeg

Jag har en favorit själv men alltid trevligt att höra vad ni tycker!? ☺️

Sumovisarna helt klart! 👌
 

v0n

Patek
2-Faktor
Än så länge har jag bara byggt 2 ST. Den ena (min första) laddade jag upp bilder osv i hemslöjd forumet.
Sen har jag byggt en Explorer mod till sambon på hennes födelsedag. Inga bilder på den dock. Nu har jag beställt delar till 3 olika divers men ingen av dem har alla delar färdiga ännu så ligger och väntar.
Imponerande för att vara ett första bygge 👍🏼 Kul som fan är det och skriver under på din beskrivning till 100%, ingen minns en fegis 👊🏼
 

v0n

Patek
2-Faktor
Heh, postade i G-tråden när det var här jag egentligen menat att lägga upp...
Aja, vi kör i båda helt enkelt 🤣


Jag har funderat på att uppdatera denna då jag älskar allt utom visarna...
Funderar på två olika alternativ, vilket gillar panelen bäst? 🤔🙏
Kanske finns några svarta passande visare som jag missat? Gärna med C3 lume isf...
68C91689-3A10-4044-A256-A16B18EAA4C9.jpeg

7BD4C309-123B-425A-B9B5-E13CAD2F7B6B.jpeg

Jag har en favorit själv men alltid trevligt att höra vad ni tycker!? ☺️
Svarta #2 men måste ändå säga att original är snyggare, förlåt :sorry:
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Är det samma länk som på vintage sub? Verkar vara lite mixed känslor över den hos folk.

Det ser ju ut som om man kopierat länken lika troget som resten av klockan och i så fall är det stor skillnad. BB58 länken har inte mycket gemensamt med en vintage Sub-länk. Det är en gedigen modern länk med kosmetiska nitar som är långt långt ifrån gamla nitade och vikta länkar med lösa endlinks.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Svarta #2 men måste ändå säga att original är snyggare, förlåt :sorry:
Hade de helsvarta varit en smula längre så hade jag hållit med dig men det lutar mot de spetsiga...

Jag har otroligt svårt för originalvisarna men resten av klockan är så jäkla bra så den har klarat sig bra hittills ändå!
Optimalt hade varit att hitta nått jag gillar med grön C3 lume men jag går bet där 😢

Gillar visarna på de nya 62mas klockorna men verkar inte finnas AM ännu 🤨

Tyvärr får man ju leva med ”Seiko”visare om man ska byta, känns sådär det också.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hade de helsvarta varit en smula längre så hade jag hållit med dig men det lutar mot de spetsiga...

Jag har otroligt svårt för originalvisarna men resten av klockan är så jäkla bra så den har klarat sig bra hittills ändå!
Optimalt hade varit att hitta nått jag gillar med grön C3 lume men jag går bet där 😢

Gillar visarna på de nya 62mas klockorna men verkar inte finnas AM ännu 🤨

Tyvärr får man ju leva med ”Seiko”visare om man ska byta, känns sådär det också.
Förstår helt vad du menar.
Egentligen tycker jag inte lumematchningen stör så mycket med tanke på att tavlan är vit . Alltså alla är vi olika, tycker ju fan visarna är det bästa med den klockan, feta och passar bra till sandwichindexen 😜
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Det ser ju ut som om man kopierat länken lika troget som resten av klockan och i så fall är det stor skillnad. BB58 länken har inte mycket gemensamt med en vintage Sub-länk. Det är en gedigen modern länk med kosmetiska nitar som är långt långt ifrån gamla nitade och vikta länkar med lösa endlinks.
Jag gissar dock på att det är SM's variant som menas här :)
DSC_0355_1024x1024@2x.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Tack vännen! Tog emot att göra något "normalt" utan kontrasterande detaljer och så, tråkigt kan också bli bra tydligen så får väl lära mig att dämpa ner emellanåt 😆

Det ena behöver ju inte utesluta det andra som tur är. 😊
Mina senaste har ju mest varit svarta/mörka färger och ganska återhållsamma så jag har känt mig sugen på att vara lite vildare i något kommande bygge.
Har faktiskt två på g i väldigt glada färger och förhoppningsvis landar de sista bitarna nu under kommande vecka. 😁
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det ena behöver ju inte utesluta det andra som tur är. 😊
Mina senaste har ju mest varit svarta/mörka färger och ganska återhållsamma så jag har känt mig sugen på att vara lite vildare i något kommande bygge.
Har faktiskt två på g i väldigt glada färger och förhoppningsvis landar de sista bitarna nu under kommande vecka. 😁
Din första mening är precis det jag har så jäkla svårt med 🙈 Hade gärna sett en sexhandare i stället för tre om du fattar vad jag menar?

Vänta, vänta, vänta...är så less på att vänta hehe. Spännande att se vad du filurar på denna gång 👍🏼
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Då missuppfattade jag ditt första inlägg.
Och med det sagt har inte Tudors länkar imponerat på mig.
Skulle säga att tex CW's länkar är bättre.
Det må så vara, har aldrig ägt CW, men frågan var om den var jämförbar med en vintage Sub-länk och där finns väldigt få likheter. I meningen att man inte ska bli avskräckt från en BB58/SM länk baserat på att man ogillar rassliga vintagelänkar, det är som att undvika ärtor för att man ogillar apelsiner.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Det må så vara, har aldrig ägt CW, men frågan var om den var jämförbar med en vintage Sub-länk och där finns väldigt få likheter. I meningen att man inte ska bli avskräckt från en BB58/SM länk baserat på att man ogillar rassliga vintagelänkar, det är som att undvika ärtor för att man ogillar apelsiner.
Nja, han menade ju SM's vintage-sub variant och den gjorde dom ju typ förra året. Inte en riktig vintage-sub länk, som du säger är en rasslig historia (även om det har sin charm)

Så jag gissar på att SMBB58 har samma "vintage" länk som SM-Vintage sub :)
 
Topp